عشــــــــــــق شکستـــــــــــــه
عشــــــــــــق شکستـــــــــــــه
درد ودل عاشقانه


تاریخچه خوراکی ها2

 تاریخچه مک‌دونالد

در سال 1940 دیک و مک‌دونالد یک رستوران باربکیو در خیابان چهاردهم سن برناردینو در کالیفرنیا تاسیس کردند. این رستوران از آن نوع رستوران‌هایی بود که در اطراف خود محیطی باز برای توقف اتومبیل دارند و مشتریان مي‌توانند غذای خود را در اتومبیل خود صرف کنند.

این نوع رستوران‌ها امروزه رواج زیادی یافته‌اند، اما در زمان تاسیس باربکیو، منوی متنوع و خدمات این رستوران برای توقف اتومبیل، مشخصه‌های اصلی مک‌دونالدها در مقایسه با سایر رستوران‌ها بود.

 

در 1954 ری‌کراک فروشنده مخلوط‌کن‌های چند کاره، برای فروش مخلوط‌کن‌های بیشتر به برادران مک‌دونالد از رستوران آنها دیدن کرد. شیوه کار این رستوران، کراک 52 ساله را شگفت زده مي‌کند. او متوجه شد که برادران مک دونالد به دنبال یک نماینده فروش مي‌گردند که تمام کشور را تحت پوشش قرار دهد. کراک به شدت عقیده پیدا کرد که باید آینده خود را در کسب و کار همبرگر جست‌وجو کند. او به فاصله یک سال یعنی در سال 1955 اولین شعبه مک دونالد خود را در ایلینویز تاسیس کرد. ساختمان قرمز رنگ رستوران با کمان‌های طلایی در دو طرف به شدت جلب توجه مي‌کرد. این رنگ‌های چشمگیر که در آن زمان توسط استنلی مستون برای مک دونالد طراحی شد با مک دونالد باقی ماند و امروز هم علامت مشخصه مک دونالد را همان کمان‌های طلایی رنگ تشکیل مي‌دهند. در روز اول کار، این شعبه مک دونالد 316 دلار فروش داشت. تا 1965 یعنی در عرض 10 سال 700 رستوران مک دونالد در سراسر ایالات متحده مشغول به کار بود.

 

توسعه کار مک دونالد و اهمیت ویژه‌ای که مدیران این رستوران برای حفظ کیفیت و استاندارد خدمات خود داشتند، منجر به این شد که فرد ترنر و ری کراک در سال 1961 اولین دانشگاه تخصصی فن رستوران داری را با نام طنزآمیز «دانشگاه همبرگر» تاسیس کنند. حاصل کار این دانشگاه در اولین سال تاسیس، فارغ‌التحصیلی 14 نفر بود. امروزه این دانشگاه پذیرای سالانه حدود 5000 دانشجو است. از سال 1961 تاکنون، بیش از 80000 مدیر یا مالک رستوران مدرک خود را از این دانشگاه اخذ کرده‌اند. آموزش‌های این دانشگاه حول چهار محور کیفیت و خدمات برتر، پاکيزگی و رعایت بهداشت و رعایت اخلاق قرار دارد و تنها دانشگاه آموزش خدمات در آمریکا است که توصیه‌های شورای آموزش آمریکا را اجرا مي‌کند.

 

در همان سال 1961 ری کراک دارایی‌های برادران مک دونالد و حق استفاده از نام مک دونالد را به قیمت 7/2 میلیون دلار خريداری کرد. در 1962 مک دونالد منطقه کلرادو اولین شعبه مک دونالد بود که از فضای رو بسته برای نشستن مشتریان برخوردار بود.

 

در 1965 مک دونالد برای اولین بار سهام خود را به فروش عمومي‌ مي‌گذارد. قیمت تعیین شده 50/22 دلار به ازای هر سهم بود. این اقدام در کنار استفاده از روش‌های فراگیر بازاریابی از جمله تبلیغات تلویزیونی که اولین بار در سال 1966 ساخته شد، راه را برای حضور مک دونالد در سایر کشورهای جهان هموار کرد. اولین شعب خارجی مک دونالد در 1967 در کانادا و پرتوریکو تاسیس شدند. امروزه پس از گذشت بیش از چهل سال از آن زمان، مک دونالد به یکی از نمادهای جهانی شدن اقتصاد بدل شده و در 118 کشور جهان فعالیت مي‌کند. شاید امروزه «بیگ مک» از جمله پرطرفدارترین و شناخته شده‌ترین غذاهای رستورانی برای مردم جهان باشد. در سراسر جهان سالانه 550 میلیون عدد بیگ مک فروخته مي‌شود. بیگ مک را دلیگتتی یکی از اولین خریداران حق فروش مک دونالد در 1968 ابداع کرد و این غذا امروزه در کنار بیس بال و پای سیب از جمله سمبل‌های فرهنگ عامه آمریکا است. ماندگاری بیش از چهل ساله یک غذا در فهرست غذاهای پرطرفدار، جدا از سود اقتصادی، نشان‌دهنده موفقیت قطعی مک دونالد در ایجاد وفاداری نسبت به محصولات خود در میان مردم جهان است. دلیگتتی علاوه بر ابداع بیگ مک همچنین اولین کسی بود که در سال 1970 سرو صبحانه را به فهرست کاری یکی از شعب مک‌دونالد اضافه کرد. پس از آن دیگر شعب مک دونالد نیز که پیش از آن از 11 صبح تا 12 شب کار مي‌کردند، ساعت شروع کار خود را به 7 صبح تغییر دادند و تا سال 1971 در تمام شعب مک دونالد صبحانه نیز سرو مي‌شد. امروزه درآمد حاصل از فروش صبحانه در حدود 15 درصد از سود مک‌دونالد را به خود اختصاص مي‌دهد.

 

در سال 1988 مجله فورچون همبرگر مک دونالد را در میان 100 محصول برتر آمریکا قرار داد. مک دونالد همچنان به تاسیس شعب در دیگر کشورها ادامه داد و اندکی پس از تولد 25 سالگی خود در بیش از 32 کشور حضور داشت و به آسیا و اروپای‌شرقی نیز راه یافته بود. جالب آنکه بیشترین میزان فروش یک شعبه از مک‌دونالد در روز اول تاسیس در ورشو یکی از شهرهای نسبتا فقیر اروپای شرقی حاصل شد. در سال‌های اخیر مک دونالد تلاش کرده در پاسخ به نگرانی‌های روز افزون در مورد شیوع اضافه وزن در میان مردم در کشورهای صنعتی، به ارائه غذاهای سالم‌تر روی آورد که نتیجه آن افزودن چندین نوع سالاد به منوی غذاهای مک دونالد بوده است.

 

در طول تاریخ مک دونالد آنچه بیش از هر چیز چشمگیر است پویایی و تغییر مداوم است. استفاده از مدل فرانشایز در توسعه کسب و کار، به مک دونالد این امکان را داده تا از ابتکارات و نوآوری‌های خریداران جدید و با انگیزه‌ای که موفقیت آینده خود را در گرو موفقیت مک دونالد مي‌بینند، بهره‌مند شود. در کنار این خلاقیت‌های فردی برای ارائه خدمت بهتر روش‌های تبلیغی حرفه‌ای مک دونالد مثل استفاده از جملات کوتاه و به یاد ماندنی برای تبلیغ، از عواملی است که امروزه مک‌دونالد را به صورت قسمتی از ذهن و زندگی بسیاری از مردم جهان درآورده است.

 

 

  تاریخچه لازانیا

اسمش که می آید گل از گل بچه ها می شکفد. اگر هفته ای یکی دو بار لازانیا نخورند روزشان شب نمی شود. البته این فقط بچه ها نیستند که دوستش دارند خیلی از بزرگترها به اسم بچه ها دلی از عزا در می آورند و هر چند گاهی هم می گویند این غذاها چی داره که بچه ها انقدر دوستش دارند؟ انگار نه انگار که نیمی از ظرف را خودشان نوش جان کرده اند!

 

درحال حاضر برند های معروفی در کشور اقدام به تولید لازانیا در شکل های مختلف می کنند و تلاش می کنند پخت آن را برای مشتریانشان ساده و ساده تر کنند اما نخستین کارخانه تولید لازانیا در ایران کدام است؟

 

به گزارش بانکی دات آی آر، اهل ایتالیاست اما این روزها در هر جایی می توانید پیدایش کنید. سرتا سر اروپا، آمریکا، آسیا و حتی آفریقایی ها دوستش دارند.

 

البته جایی خواندم که ایرانی ها برای اولین بار لازانیا را ابداع کردند! که بیشتر شبیه شوخی است.

 

در شرح ماوقع این ماجرا آمده بود:

 

"حامي جان ،يكي از پادشاهان سلسله هخامنشيـــــان بود كه داراي سه فرزند دختر به نامهاي ليلا ،زيبا و پنيا بود.در يكي از جنگها ، سپاهيان امپراطوري يونان به ايران يورش آورده و پس از تحمل خسارات جبران ناپذير مجبور به عقب نشيني شدند و تعدادي از يونانيان نــيز در بند قرار گرفتند كه در اين بين ، سه پسر فرمانرواي يونان نيز ديده مي شدند.
دختران پادشاه هنگامي كه اين سه پسر را ديدند از پدر خود درخواست آزادي آنان را نمودند .
پادشاه براي دختران خود پيش شرطي را تعيين كرد . آنان مي بايست هر سه با هم غذايي را طبخ نمايند كه تاكنون ابداع نشده بود و اگر از عهده اين كار بــر مي آمدند فرزندان فرمانرواي يونان آزاد مي شدند .آنها از عهده این کار برآمدند و نام غذای جدید از اول نام آنها گرفته شد!!!!"

 

البته مسبوق به سابقه است که ایرانی ها بدشان نمی آید هرچیزی را به نام خودشان بزنند چه برسد به لازانیا!!!

 

اولین لازانیا در ایران

 

لازانیا از مدت ها پیش در رستوران های درجه یک ایران سرو می شد اما تا زمانی که به صورت صنعتی و درکارخانه تولید انبوه نشده بود همه گیر و برای عموم قابل مصرف نبود.

 

شرکت تولیدی فجر بارز "بهکام ماکارون" نخستین کارخانه ای است که لازانياي بسته بندي را وارد ایران کرد.

 

رضا سعيدي مدیرعامل کارخانه به درستی دریافته بود که این محصول به زودی در بازار ایران مشتریان زیادی را جذب خواهد کرد اما متاسفانه این شرکت نتوانست سهم زیادی را از بازار از آن خودش کند و این روزها برند های زیادی هستند که از فروش لازانیای بسته بندی سود می کنند!

 

آقای سعیدی در سال 1342 در خانواده متوسطي در تهران به دنيا آمد. پدر ابتدا در شغل فروشندگي و توزيع مواد غذايي بود و در كار توليد ماكاروني هم سوابقي داشت. وی دوران دبيرستان را در رشته برق، تحصيل كرد و سپس براي ادامه تحصيل در رشته الكترونيك به خارج از كشور رفت.

 

پس از بازگشت به ایران و ادامه تحصیل در وطن تأسيس اولين مجمع صنعت ماكاروني، و رسیدن به سمت مدير عاملي مجمع باعث تمركز بيشتر وی در اين صنعت شد. سپس در سال 1374 شركت فجر بارز را تأسيس نموده و علاوه بر آن نو آوريهایی در بسته بنديهاي ماكاروني و انواع مختلف ماكاروني داشت.

 

تاریخچه پیدایش قهوه و روند استفاده ازآن در ایران

قهوه گیاهی است که نخستین بار به وسیله یک چوپان در اتیوپی ویا یمن شناسایی شد و سالها بعد مردم به مرور روشهای مختلف دم کردن آن را ابداع کردند.. قهوه درختی است که ارتفاع آن تا هشت متر میرسد دارای ساقه ای استوانه ای شکل و برگهای نوک تیز ، متقابل ، بیضوی و همیشه سبز می باشد . گلهای قهوه برنگ سفید و بطور گروهی در کنار برگها ظاهر می شود . میوه آن که به نام قهوه معروف است بشکل تخم مرغی و برنگ سبز بوده که تدریجا زرد و سپس قرمز می شود به بوته ای که دانه های قهوه روی آن به عمل می آید «کافیر» می گویند. کافیر دو نوع است. "عربیکا" و "روباستا". قهوه عربیکا دو سوم قهوه جهان را تشکیل می دهد و 3/1 بقیه به روبوستا تعلق دارد.

. نخستین قهوه خانه در ایران در دوره صفویان و به احتمال زیاد در زمان سلطنت شاه طهماسب ( 984-930 هجری قمری) در شهر قزوین پدید آمد و سپس در زمان شاه عباس اول (996 هجری قمری ) در شهر اصفهان توسعه یافت . قهوه خانه در آغاز ، همان گونه که از نامش پیداست محلی برای نوشیدن قهوه بود . با معرفی چای به ایران توسط کمپانی هند شرقی انگلیس و کشت این گیاه در بعضی از مناطق شمالی ایران ، کم کم چای جای قهوه را در قهوه خانه ها گرفت . . در قدیم ، در گوشه و کنار شهرهای ایران و در کاروانسراها و منزلگاه های میان شهری ، قهوه خانه های قدیم بهترین و جذاب ترین اماکن عمومی برای گذراندن اوقات فراغت بودند .درخت قهوه كه برگ هايي هميشه سبز و زيبا دارد.

قهوه گياهي است از تيره كه دانه هاي آن را به صورت هاي مختلف همچون پودر و خرده هاي ريز ودرشت به فروش مي رسانند.

بيش از يك سوم مردم جهان قهوه را دوست دارند و مصرف مي كنند.

واژه قهوه ، برگرفته از زبان عربي و به معناي تحريك كننده و زايل كننده اشتها است .

و برخي از مورخان ، پيشينه اين واژه را به كشور اتيوپي نسبت مي دهند.

درخت قهوه بين 7 تا 10 متر بلندي دارد و درهواي گرم و مرطوب رشد مي كند.

اين درخت گل هايي كوچك و سپيد دارد كه بوي آن بي شباهت به بوي ياسمن نيست.

همچنين اندازه دانه هاي قهوه ، بين 15 تا 18 ميلي متر است كه در آغاز، رنگ سبز و پس ازرسيدن، رنگ گيلاس به خود مي گيرد. از اين رو در بعضي كشورها به درخت گيلاس هم شهرت دارد.

دانه هاي قهوه دو به دو به يكديگر چسبيده اند و پرده نازكي ميان دانه ها وجود دارد كه آن ها را از هم جدا مي كند.

تهيه قهوه در كشورهاي جهان متفاوت است،

اما اغلب آن را با آب جوش ، بخار آب و يا از طريق گذراندن آب جوش از پودر آن تهيه مي كنند.

بهترين قهوه جهان از نظر بو و طعم ، از بوته اي به نام عربیک  به دست مي آيد كه در برزيل به خوبي رشد مي كند و از آن جا به سراسرجهان صادر مي شود . بعد از برزيل ، بهترين قهوه كه طعم و بويي مطبوع دارد متعلق به كشور تانزانيا و اتيوپي است. همچنين در آمريكا اغلب، قهوه را با بخار آب درست مي كنند كه به آن اسپرسو مي گويند. در ايران نيز شايع ترين نوع قهوه ، نسكافه است كه با ريختن آب جوش بر روي يك قاشق قهوه فراهم مي شود.

قهوه از قرن نهم در ایران نوشیده می شد. صوفی ها با کمک نوشیدن قهوه می توانستند خود را برای انجام مراسم مذهبی بیدار نگه دارند. در دوران صفوی بود که قهوه خانه ها بعنوان مکانهایی برای تجمع شاعران و هنرمندان در ایران رواج پیدا کرد. در سال 1664 کاشف الدین یک داروشناس صفوی، یک رساله در مورد ارزشها و خصوصیات قهوه به شاه عباس دوم تقدیم کرد. تاریخ فرهنگ نوشیدن چای در ایران تنها از انتهای قرن پانزدهم شروع شد. از آنجایی که کشورهای تولید کنند قهوه مسافت زیادی تا ایران داشتند، حمل و نقل قهوه به ایران مشکلات بسیار داشت. ولی نزدیکی تولید کننده های عمده چای نظیر چین به جاده اصلی تجارت آن زمان یعنی جاده ی ابریشم سبب شد که تجارت و حمل و نقل چای به سهولت بیشتری در ایران صورت بگیرد . با توجه به اینکه کارخانه های مولتی کافه در ایران هستند، مولتی کافه انتخاب این نوشیدنی را به عنوان نوشیدنی اصلی ایرانیان دوباره مطرح کرده است.

. امروزه مصرف قهوه مخصوصا در میان قشر جوان رو به افزایش است . ، قهوه بعد از نفت دومین کالای پر طرفدار تجاری و اقتصادی جهان و معروف ترین نوشیدنی پرمخاطب دنیاست. شرکت صنایع قهوه پارت سازان با برند multicafe اولین و بزرگ ترین کارخانه تولید قهوه فوری و غیر فوری همگام با فن آوری روز دنیا در خاورمیانه بوده که در شهر مقدس مشهد واقع می باشد .این شرکت با تکیه بر دانش روز متخصصان خود و بهره گیری از تکنولوژی مدرن و تمام اتوماتیک و آزمایشگاههای مجهز هدف خود را تولید محصولات با کیفیت منطبق بر استاندارهای جهانی در جهت کسب اعتلای رضایت مصرف کنندگان قرار داده است .

. کارخانه قهوه پارت سازان با تولید سالانه 6500 تن انواع قهوه فوری و غیر فوری ، به عنوان قطب تولید فرآوری و بسته بندی قهوه و مشتقات آن در ایران قادر است تمامی نیاز کشور و حتی کشورهای منطقه را تامین نماید . پودر قهوه دم کردنی ، قهوه فوری ، کاپوچینو و انواع کافی میکس از مهمترین محصولات تولید این کارخانه در حال حاضر میباشد . . پیش بینی میگردد با عرضه تولیدات این کارخانه به میزان قابل توجهی از واردات قهوه به صورت قاچاق و خارج از نظارت دولت پیشگیری و صرفه جویی ارزی بسیاری بهمراه داشته باشد . شرکت صنایع قهوه پارت سازان به عنوان بزرگترین تولیدکننده قهوه فوری در خاورمیانه و نخستین کارخانه تولیدی در ایران با تکنولوژی انحصاری خود و تحت لیسانس ویوا کافی (viva coffee )آلمان، تولید خود را از ابتدای سال 1388 با صرف هزینه ای درحدود 35 میلیارد تومان آغاز نموده است.

تنها با گذشت مدت کوتاهی از بهره برداری، این شرکت با بهره گیری از ماشین آلات پیشرفته و نیروی انسانی متخصص خود توانسته است ضمن دستیابی به حداکثر ظرفیت ، تولید بیش از6000 تن از محصولات خود را علاوه بر صادرات به کشوهای همسایه و آفریقایی به کشورهای اروپایی نظیر آلمان، انگلیس، لهستان،ترکیه و بلغارستان نیز صادر نماید که این حجم صادرات نشان از کیفیت بهینه قهوه های تولیدی و رعایت استانداردهای بین المللی در فرآیند تولید دارد. هم اکنون این شرکت در نطر دارد در راستای حمایت از مصرف کننده محصولات خود را با برند multicafe تا اواخر آذر ماه 89 در بسته بندی های جدید و کیفیت جهانی در اختیار مصرف کنندگان ایرانی قرار دهد محصولات متفاوت این شرکت بخصوص محصول هات چاکلت یا همان پودر شکلات داغ پیش بینی می شود به دلیل طعم و کیفیت خاص خود و فرمول متفاوت آن با بقیه محصولات موجود در بازار و قیمت مناسب در سبد اکثر خانواده های ایرانی قرار گیرد

تاریخچه شکلات

در قديم، شکلات را با الهه حاصلخيزي مرتبط مي‌دانستند. شکلات در قسمت آمريکاي مرکزي، نوعي کالاي لوکس محسوب مي‌شد و از دانه‌هاي کاکائو هم به‌عنوان پول استفاده مي‌کردند. شکلات (بصورت خام یا فرآوری شده)ماده غذایی می باشد که از دانه های درخت گرمسیری کاکائو به دست می آورند. اولین استفاده ثبت شده از شکلات به سال 1100 قبل از میلاد باز میگردد. در ابتدا اقوامی مانند مایا ها و آزتک ها از شکلات نوشیدنی می ساختند که به ان نامی به معنای "آب تلخ" داده بودند. دانه درخت کاکائو مزه بسیار تلخی دارد و حتما باید جوشانده شود تا طعمش تغییر کند.

درتهيه نوشيدني‌هاي شکلاتي، دانه‌هاي کاکائو را با شيره انگور يا عسل مخلوط مي‌کردند. نوشيدني‌هاي تهيه شده با کاکائو را گرم، سرد يا ولرم مي‌خوردند و برخي به آنها، پودر وانيل يا حتي فلفل شيرين و تند اضافه مي‌نمودند. اولين بار، کريستوفر کلمبوس کاکائو را براي نشان دادن به پادشاه و ملکه اسپانيا از آمريکا به اروپا آورد و خيلي زود، اين ماده جزو مواد غذايي قاره اروپا شد.

آن زمان از شکلات تنها در انواع نوشيدني‌ها استفاده مي‌شد که البته مقداري شکر به نوشيدني اضافه مي‌کردند تا تلخي آن گرفته شود. اواخر قرن 18 این ایده مطرح شد که می توان از شکلات به عنوان شیرینی یا چاشنی دسرها استفاده نمود. اروپایی ها (بریتانیایی ها) اولین کسانی بودند که این کار را ابداع کردند.پس از آن شیرینی فروشی های سوییس و دانمارک و ایتالیا نیز از شکلات به عنوان شیرینی استفاده کردند.

تا قرن ۱۷، شکلات در اروپا، ماده غذايي گران قيمتي محسوب مي‌شد که تنها ثروتمندان سلطنتي از آن استفاده مي‌کردند. در سال ۱۸۲۸م، هلندي‌ها روشي اختراع کردند که طي آن، چربي دانه‌هاي کاکائو را مي‌گرفتند و از آن، کره کاکائو تهيه مي‌کردند. از باقي‌مانده دانه کاکائو هم پودر کاکائو تهيه كردند. همچنين طي روشي ديگر، شکلات را قليايي نموده و به اين ترتيب، مزه تلخ آن را از بين مي‌بردند.
از آن زمان بود که شکلات‌ها به شکل امروزي تهيه شد. گفته شده که جوزف فراي، اولين کسي بود که در سال ۱۸۴۷، شکلات‌هاي امروزي را عرضه نمود که به راحتي قابل خوردن باشند.

شکلات بصورت شیرینی نخستین بار در سال 1847 در اولین بار (کافی شاپ) شکلات استفاده شد. شکلات در آن زمان تلخ و شیرین بود و ریچارد کدبری اولین کسی بود کهشکلات را بصورت جعبه آورد. شیر شکلات قیمت این محصول را پایین آورد چون کره کاکائو کمتری استفاده می کرد و به دلیل طعم کرم مانندش مشتریان آن را دوست داشتند و می خریدند.

در سال ۱۸۶۷، فردي به نام دانيل پيتر، شمع‌ساز سوئيسي که به تازگي وارد کارخانه شکلات‌سازي پدر زنش شده بود، اولين شکلات شيري را عرضه نمود. در تهيه اين نوع شکلات، او از شير خشک استفاده مي‌نمود. همسايه‌اش هنري نستله «Henry Nestle» که کارخانه توليد غذاي کودک داشت (هم‌اکنون هم در سراسر دنيا از محصولات مختلف شرکت نستله استفاده مي‌شود) به او براي تهيه شير خشک کمک کرد. خشک کردن شير روشي براي نگهداري درازمدت شير است که از فاسد شدن سريع آن جلوگيري مي‌کند.

در اوایل 1900 آمریکایی ها شروع به مخلوط نمودن مواد دیگر در شکلات کردند و در تنسی اولین نوع این مخلوط به نام گو گو کلاسترز مخلوطی از بادام زمینی و کارامل با رویه ای از میلک چاکلت به بازار عرضه شد.

در همان دوره ماشین آلات صنعتی برای تولید شکلات پیشرفت نمودند، ماشینها قادر بودن شکلات را بسیار سریعتر از کارگران درون کاغذ بپیچند و به همین دلیل قیمت شکلات بسیار ارزانتر شد و مردم معمولی توانایی خرید شکلات را پیدا کردن.

با اینهمه محبوبیت و فراوانی شکلات بعد از جنگ جهانی اول به دست آمد. زیرا شکلات جیره اصلی و میان وعده سربازها در میادین جنگ شده بود. وقتی سربازها به خانه برگشتند از شکلات تعریف می کردند و به این ترتیب در سال 1930 چهل هزار نوع شکلات تولید شد.

در جنگ جهانی دوم شکلات برای نیروهای خارج از کشور فرستاده می شد تا به این ترتیب به جیره آنها کمکی شده باشد. بعضی از مردم می پرسند آیا شکلات سفید واقعا شکلات است؟ تنها ترکیبی که از شکلات گرفته می شود و نبودش علت سفیدی شکلات است، لیکور میباشد (که الکل نیست) در نتیجه شکلات سفید طعم و رنگ شکلات را نخواهد داشت.
شکلات اکثرا در سه حالت تیره، شیری و سفید می آید و انواع دیگر آن مغزدار، جویدنی، ترش، خامه ای، میوه ای و ... است و میتوان شامل روکشی از شکلات تیره، سفید یا شیری باشد. یکی دیگر از افزودنی هایی که امروزه به شکلات اضافه می شود و قیمت آن را پایین می آورد موم پارافین می باشد، شاید تشخیص آن به سادگی میسر نباشد اما یکی از نشانه های این افزودنی نامطلوب این است که شکلات به سرعت در دهان آب نمی شود. شکلات شامل ترکیباتی است که بر فیزیک انسان اثر می گذارد و ممکن است باعث آرامش و خواب آلودگی شود. اما همین ترکیبات در بدن بعضی حیوانات مانند سگ و گربه تولید سم می کند و برای آنها مضر است. از میان شکلاتها، شکلات تیره برای سلامتی مفید تر می باشد زیرا به دلیل آنتی اکسیدان مانع تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود. امروزه بعضی از بزرگترین تولید کنندگان شکلات یکصدمین سال تولید خود را جشن می گیرند.

شکلات در ايران نام درخت کاکائو در زبان يوناني به مفهوم «غذاي خدايان» و در اعتقاد آنان اين درخت نشانه «سلامتي و قدرت» بود. سرخپوستان آمريکا پودر کاکائو را با شيره انگور يا عسل مي‌آميختند و با آن نوشيدني لذيذي مي‌ساختند. بعد‌ها اروپائيان براي درمان بعضي از بيماري‌ها آن را به‌کار مي‌بردند. اما ساخت شکلات جامد حدود ۲۰۰ سال پيش در سوئيس آغاز شد و تا سال‌ها فقط برخي از اشراف ثروتمند اروپايي از اين ماده غذايي استفاده مي‌کردند. فيلم «شکلات» نشان مي‌دهد که چگونه حتي چند دهه قبل، مردم منطقه‌اي از فرانسه وجود کارخانه شکلات‌سازي در مجاورت خانه‌هاي خود را نحس مي‌دانستند و از فعاليت آن جلوگيري مي‌کردند. ايرانيان از قديم، ترکيباتي از پودر کاکائو با ديگر مواد را براي ساختن بعضي از شيريني‌هاي سنتي به‌کار مي‌بردند. اما توليد و مصرف شکلات در ايران نيز همچون بسياري از کشورها سابقه‌اي چندان طولاني ندارد. اولين کارخانه شکلات‌سازي در ايران حدود ۶۰ سال پيش توسط دو برادر مهاجر روسي در تبريز راه‌اندازي شد. محصول اين کارخانه تا مدت‌ها فقط آب‌نبات و تافي براي بچه‌ها بود. اين کارخانه و کارخانه‌هاي متعددي که بعد از آن به‌وجود آمدند، به‌تدريج دامنه فعاليت خود را گسترش دادند و انواع ديگري از محصولات را توليد کردند. در دهه‌هاي اخير اين شرکت‌ها بطرف توليد شکلات‌هاي تخته‌اي و لقمه‌اي در قالب مجلسي حرکت کرده‌اند. به‌طوري که امروزه انواع تافي، کارامل، کرم کاکائو، کارولين و شکلات‌هاي مغزدار، فانتزي، تيره و روشن در اشکال مختلف با بسته‌بندي‌هاي مناسب توليد مي‌کنند. از فن‌آوري پيشرفته در زمينه استفاده از دانه‌هاي روغني کاکائو برخوردارند و برخي از آنها در سال‌هاي اخير به‌عنوان واحد‌هاي توليدکننده يا صادرکننده نمونه انتخاب شده و جوايزي هم دريافت داشته‌اند. مبالغه در بيان مضرات حتما شما هم شنيده‌ايد که شکلات در ايجاد جوش‌ها و آکنه موثر است. گروهي ديگر مصرف آن را به علت پوسيدگي دندان‌ها مضر مي‌دانند؛ اما تحقيقات تازه، کمک فراواني به مشخص شدن واقعيت کرده است. خبر خوب اين است که در بيشتر موارد، در بيان اثرات منفي مصرف شکلات مبالغه شده است. مطابق نتايج دو تحقيق که به‌وسيله دانشمندان دانشکده پزشکي پنسيلوانيا به انجام رسيد ثابت شده که خوردن شکلات (يا نخوردن آن) تاثير مهمي در ايجاد آکنه ندارد. تاثير شکلات بر پوسيدگي دندان‌ها هم بيشتر از ديگر خوراکي‌هاي شيرين نيست؛ البته مسلم است که مصرف بيش از حد هر ماده غذايي مي‌تواند سلامت انسان را مختل کند.به هر حال در روزهاي آغاز سال نو در صورتي که پزشک شما را از مصرف شيريني و شکلات منع نکرده است مي‌توانيد با خيال راحت کمبود شکلات خود را جبران کنيد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:,

|
 
{background:url('http://upload7.ir/imgs/2014-03/42176368880498725927.jpg') no-repeat center top


به وبلاگ خودتون خوش آمدید

http://upload7.ir/imgs/2014-03/42176368880498725927.jpg

 

 

مریم

 

5 ارديبهشت 1393
7 فروردين 1393
2 فروردين 1393
1 فروردين 1393
7 اسفند 1392
6 اسفند 1392
4 اسفند 1392
3 اسفند 1392
2 اسفند 1392
1 اسفند 1392

 

تفاوتهای جالب چپ دست ها وراست دستها
آموزش فال قهوه
سخت افزار نورومورفیک‌ جدید، مغز انسان را شبیه‌سازی خواهد کرد
دانستیهای جالب در مورد گیتار
بهترین روش برای حرف زدن با همسر
شگفتی های خلقت
اشعار حسین پناهی
سخنان حکیمانه از بزرگان4
سخنان حکیمانه از بزرگان3
سخنان حکیمانه از بزرگان2

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عشق شکسته و آدرس maryam856.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





عاشقانه علیرضا
فارین
پرنیا
سروش
فوژان
سر دنده ال ای دی led
ردیاب مخفی خودرو

 

ارسال دستگاه از چین به ایران
حمل از دبی
قلاده اتوماتیک ضد پارس

 

RSS 2.0

فال حافظ

جوک و اس ام اس

نازترین عکسهای ایرانی

 


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 40
بازدید هفته : 166
بازدید ماه : 283
بازدید کل : 42766
تعداد مطالب : 100
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1



قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ

Up Page

.: Weblog Themes By www.NazTarin.Com :.


--->