عشــــــــــــق شکستـــــــــــــه
درد ودل عاشقانه


29 ايده جالب و عجيب و غريب براي طراحي داخلي منزل شما !

29 ايده جالب و عجيب و غريب براي طراحي داخلي منزل شما !

اغلب ما در رؤیای‌مان طراحی‌هایی را برای خانه‌ی رویایی‌مان در ذهن داریم. برخی ایده‌ی یک استخر زیبا را دارند و برخی به دنبال طراحی‌های داخلی هوشمندانه یا به‌کار گیری عناصر طبیعی در طراحی هستند. در این پست، امکان اجرای برخی از ایده‌هایی را می‌بینیم که شاید به ذهن شما نیز رسیده‌باشند.

تخت‌خواب آکواریومی

لوستری که اتاق‌تان را شبیه به جنگلی مخوف می‌کند

استخر داخل و خارج خانه!

میزکار در کنار ماسه‌های دریایی!

راه‌پله مارپیچب و پایین آمدن آسان!

سیستم رفت و آمد گربه‌ای!

سرویس بهداشتی با کف شیشه‌ای

میز ناهارخوری چندمنظوره!

رختخواب ننو شکل

کمدهای تعبیه‌شده در راه‌پله‌ی داخلی

سینمایی در حیاط پشتی  

 

در پینگ‌پنگی

دیواری که در هنگام باران موسیقی اجرا می‌کند! 

وان حمام شیشه‌ای 

باغچه‌ای عمودی در آشپزخانه 

راه‌پله‌ی کتابی  

آتشدان با منظره‌ی ساحلی در حیاط پشتی 

خانه درختی برای بچه‌ها 

 

رختخوابی به شکل کشتی دزدان دریایی    

قدم زدن در استخر 

دری با شیشه‌های رنگی 

 

ننویی بالای پله‌ها  

 

اتاقی با جای اسکیت!  

میز دارای آتشدان

اتاق کار در حیاط پشتی

سرسره‌ی داخل خانه 

محل عبور گربه بیرون خانه

میز دارای آتشدان  میز

آشپرخانه‌ی پینگ‌پنگی


دو شنبه 6 اسفند 1392برچسب:,

|
 

بهترین موبایل هایی که در سال ۲۰۱۴ می توانید بخرید:

1- Samsung Galaxy Note 3 N9005 (امتیاز ۹٫۷ از ۱۰) قیمت حدود ۱ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان

فبلت ها نیاز به افرادی با دستان بزرگ دارند و حتی برای چنین افرادی نیز برخی مواقع کمی سنگین به نظر می رسند. به همین دلیل مشخصاتی همچون وزن و عرض در چنین محصولاتی از مشخصات مهم به شمار می روند. اکنون باید گفت که Galaxy Note 3 سبک وزن ترین فبلت این دسته به شمار می رود.

نیازی به گفتن نیست، نوت ۳ دارای سه برتری در بخش وبگردی می باشد. این فبلت نه تنها سریع است، بلکه واکنش اپلیکیشن مرورگر به ناوبری و ورودی ما بسیار خوب و بدون تاخیر است. صفحه وب در حالت تمام صفحه باز می شود، در نتیجه سراسر صفحه نمایش را احاطه می کند که یک افزونه عالی است. ما همچنین به اصلاح حالت Reader علاقه داریم که تمامی محتویات غیرضروری را حذف کرده و تنها متن و برخی تصاویر را برای خواندن آسان مقالات طولانی باقی می گذارد.

در پشت دستگاه یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با سنسور BSI و تثبیت کننده تصویر دیجیتال، همراه با فلاش CRT LED (کلمه CRT مخفف شاخص رندرسازی رنگ) سطح بالا دیده می شود. این دوربین در مجموع در تولید رنگ های بسیار دقیق در زمان استفاده توانا است.

این دستگاه می تواند ویدئویی با رزولیشن ۴ هزار پیکسلی (۴K) ضبط نماید. رزولوشن آن ۳۸۴۰×۲۱۶۰ پیکسل است، به این معنا که با تعداد پیکسل های بومی از دستگاه های جدید، مثلا تلویزیون های ۴K مطابقت می نماید. کیفیت فیلم های ضبط شده نیز عالی بنظر می رسد، صاف همراه با دنیایی از جزئیات.

سامسونگ در ساخت Galaxy Note 3 تلاش فوق العاده ای را انجام داده تا این محصول جانشین به حقی برای Galaxy Note II محبوب و پرطرفدار محسوب شود. در این نوت جدید اجزای داخلی (Snapdragon 800) و همچنین صفحه نمایش دستخوش ارتقا شده اند. صفحه نمایش ۵.۷ اینچی Super AMOLED آن با رزولوشن ۱۰۸۰p توانایی ارائه قابلیت Full HD را دارد. لازم به ذکر نیست که قطعا قلم S Pen این محصول و ترفندهای نرم افزاری فوق العاده آن نیز به روز رسانی شده اند. نکته: Note 3 N9000 دارای پردازنده Exynos 5 Octa 5420 می باشد و از فیلم برداری ۴K پشتیبانی نمی کند که در این گزینه مد نظر ما نمی باشد.

نقاط قوت

  • پردازنده قدرتمند Qualcomm Snapdragon 800 MSM8974
  • سیستم عامل به روز Android 4.3
  • قلم قدرتمند با امکانات بسیار عالی و کاربردی
  • دوربین با کیفیت ۱۳ مگاپیکسل و نویز پایین
  • فیلم برداری ۴K با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه و Full HD در ۶۰ فریم در ثانیه و ۱۲۰fps با کیفیت ۷۲۰P
  • صفحه نمایش ۵.۷ اینچی Super AMOLED با رزولوشن ۱۰۸۰p
  • وزن مناسب به نسبت رقباd هم سایز

نقاط ضعف

  • ابعاد بزرگ برای گرفتن در یک دست
  • بدنه پلاستیکی چرمی شکل پشت!

۲- Apple iPhone 5s (امتیاز ۹٫۷ از ۱۰) قیمت حدود ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان

اگر شما امیدوار بودید که اپل با ارائه ی آیفون جدید، از سنت همیشگی خود دست بردارد، باید بگوییم که اپل این‌گونه عمل نکرده است. همانطور که انتظار می رفت، iPhone 5S در ظاهر تقریبا همانند نسل قبلی خود بوده و تنها چند ارتقای کوچک با این گوشی مشاهده شده است و بزرگ‌ترین ارتقای همراه با آن، وجود حسگر اثرانگشت می باشد؛ قابلیتی که مدت‌ها نقل سایت‌های مختلف شده بود و اپل آن را Touch ID نامیده است.

Touch ID به شما اجازه خواهد داد تا از اثرانگشت خود برای قفل کردن iPhone 5S استفاده نمایید. این سنسور درون دکمه ی home (که در حال حاضر با لایه ای یاقوتی پوشیده شده و یک حلقه ی فولادی ضدزنگ دور آن قرار گرفته است) جای گرفته و برای استفاده از آن،‌ کافیست که فقط انگشت شست خود را به آرامی بر روی آن بفشارید. سپس گوشی شما، پل متحرک مجازی را پایین کشیده و به شما اجازه ی ورود خواهد داد. این ویژگی برای مواقعی مفید خواهد بود که کسی بدون اجازه و اثرانگشت شما، نمی‌تواند وارد گوشی تان شده و از آن سوء استفاده کند.

آیفون جدید همچنین با تقویت سرعت پردازش همراه بوده و از سیستم-روی-یک چیپ جدید A7 اپل بهره خواهد برد. این تراشه، همچنان که دو هسته ای است، ۶۴ بیتی نیز می‌باشد، اولین تراشه از نوع خود که درون یک گوشی هوشمند قرار گرفته است. بعلاوه، iOS 7 نیز بروز رسانی شده است و هر دو دسته نرم افزارهای ۳۲ و ۶۴ بیتی را اجرا خواهد کرد. بنابر اظهارات اپل، هم پردازنده و هم بخش گرافیک A7، دو برابر سریع‌تر از همتای خود در آیفون ۵ هستند.

اپل همچنین اضافه کرده که یک پرازنده ی جداگانه را به سنسورهای ردیابی حرکت در این گوشی اختصاص داده که با نام M7 خوانده می شود. اپل می‌گوید که این تراشه ی جدید، میزان ورزش، پیاده روی و یا رانندگی شما را اندازه‌گیری خواهد کرد.

iPhone 5S همچنین دارای یک دوربین عالی نسبت به مدل سال گذشته است. رزولوشن این دوربین، همچنان ۸ مگاپیکسل می‌باشد اما مانند HTC One که از اولتراپیکسل استفاده می کند، این پیکسل ها بزرگ‌تر شده اند. فیل شیلر از اپل می گوید: “پیکسل های بزرگ تر، تصاویر بهتری را نتیجه خواهند داد.” همچنین حالت خودکار تعادل رنگ سفید و سطوح نوردهی نیز به این دوربین اضافه شده است و از یک فلاش جدید بهره می برد که اپل آن را “True Tone” نامیده و برای تعادل تن رنگ ها هدف گذاری شده است. بعلاوه، دوربین ۵S از تثبیت کننده ی دیجیتال تصویر برای حذف لرزش ها در تصاویر و ویدئو استفاده می نماید.

این دوربین در حال حاضر از حالت burst mode نیز برای گرفتن یک سری تصویر پشت سرهم بهره می‌برد و iOS به صورت خودکار، واضح ترین عکس را برای استفاده ی شما انتخاب می کند. همچنین ویدئو را نیز در حالت اسلوموشن با نرخ ۱۲۰ فریم در هر ثانیه و با رزولوشن ۷۲۰p ضبط می کند.

اپل از هر گونه تغییر ظاهری چشم‌پوشی کرده است. هرچند که به نظر می‌رسد ۵S غالبا همانند آیفون ۵ می باشد، اما این گوشی در سه رنگ جدید نیز ارائه خواهد شد. یکی از این رنگ ها، آیفون ۵S طلایی رنگ می‌باشد.

نقاط قوت

  • پردازنده ۶۴bit قدرتمند A7
  • سیستم عامل به روز و روان iOS 7
  • دوربین با کیفیت بالا و نویز پایین
  • وزن مناسب و خوش دست بودن
  • فیلم برداری در نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه با کیفیت ۷۲۰P
  • صفحه نمایش روشن با کیفیت بسیار بالا

نقاط ضعف

  • صفحه نمایش کوچک ۴ اینچی در مقابل غول های اندرویدی، کوچک به نظر می رسد (اگر ایراد باشد!)
  • ظاهر تکراری و طراحی همانند iPhone 5
  • سیستم عامل محدود برای برخی کارها (بلوتوث به دیگر سیستم عامل ها، نصب نرم افزار در حالت عادی فقط از مارکت و …)

۳- LG G2 (امتیاز ۹٫۵ از ۱۰) قیمت حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

کمپانی ال.جی بار دیگر با آخرین پرچمدار خود، یعنی G2، در دنیای اسمارت فون های اندرویدی کولاک به پا کرد. البته حذف لقب Optimus به این معنا نیست که کمپانی مذکور در ارائه مشخصه های جدید خساست به خرج داده است زیرا شما می توانید در این اسمارت فون، توانمندترین تراشه Snapdragon 800 با چهار هسته Krait 400 در فرکانس کاری ۲.۳ گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی Adreno 330 و رم ۲ گیگابایتی را ببینید که می تواند به سادگی در بخش قابلیت های پردازشی، از رقبای اصلی خود فاصله بگیرد.

نمایشگری با اندازه ۵.۲ اینچ بر روی LG G2 قرار داده شده است که دارای رزولوشن full HD می باشد و تراکم ۴۲۴ پیکسل در هر اینچ را ارائه می دهد.

LG G2 همانند One از آلومنیوم ساخته نشده، اما متقابلا شبیه به Galaxy S4 از پلاستیک در بدنه خود استفاده کرده است. هرچند انتخاب مواد بر وزن دستگاه اثر می گذارد اما وزن One با وجود ابعاد و باتری کوچک تر و همچنین مشخصه های متوسط تر، دقیقا به همان اندازه G2 می باشد.

همراه با یک دوربین غول پیکر ۱۳ مگاپیکسلی، همچنین ماژول تثبیت کننده اپتیکال تصویر و قابلیت های اتوفوکوس ۹ نقطه ای و ضبط ویدئوی ۱۰۸۰p در ۶۰ فریم بر ثانیه و شیشه یاقوت کبود برای حفاظت بیشتر و پوشش ضد اثر انگشت را نیز در این گوشی دریافت خواهید کرد.

نقاط قوت

  • پردازنده قدرتمند Qualcomm Snapdragon 800 MSM8974
  • سیستم عامل به روز Android 4.3
  • صفحه نمایش ۵٫۲ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰p و فشردگی تصویر ۴۲۴ پیکسل بر اینچ
  • طراحی جدید و مفید دکمه های کاربری که در پشت گوشی قرار داده شده اند
  • فیلم برداری ۶۰ فریم در ثانیه با کیفیت full HD

نقاط ضعف

  • نداشتن قابلیت ارتقاء حافظه از طریق Micro SD

4- Sony Xperia Z1 (امتیاز ۹٫۴ از ۱۰) قیمت حدود ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان

Xperia Z1 گوشی زیبایی است و ما سونی را بخاطر طرح آینده گرایانه خود تایید و تشویق می کنیم. این طراحی می تواند تقریبا پا به پای هر گوشی هوشمند دیگری در صنعت پیش برود.

Z1 از تکنولوژی نمایشگر سونی معروف به Triluminos استفاده می نماید و کیفیت تصویر بیش از Z بهبود یافته است. این دستگاه دارای نمایشگری با رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل و تکنولوژی پانل TFT می باشد و در مقایسه با دیگر نمایشگرهای ۵ اینچی ۱۰۸۰p، تراکم پیکسلی به طور باورنکردنی بالایی (۴۴۱ppi) را ارائه می دهد.

Z1 با پردازنده قدرتمند Snapdragon 800 SoC مجهز شده است و در کل، سرعت پردازش به اندازه کافی سریعی دارد. پردازنده گرافیگی موجود یعنی Adreno 330 نیز به همان اندازه قدرتمند است. همچنین از رم ۲ گیگابایتی و اسلات کارت micro SD نیز برخوردار است.

سونی موفق به انجام بهبودهای قابل توجهی در دوربین Xperia Z1 در مقایسه با مدل قبلی خود شده است. این دستگاه جدید شامل یک سنسور بزرگ ۱/۲.۳ اینچی ۲۰.۷ مگاپیکسل Exmor RS در ترکیب با لنز G این کمپانی می باشد و از BINOZ سونی به عنوان موتور پردازش تصویر بهره می برد. طبق ادعای سونی این تکنولوژی جدید موجب تامین سطح یکسانی از کیفیت و عملکرد موجود در دوربین های دیجیتال کامپکت معمولی می شود.

سونی در ماه ژانویه با معرفی Xperia Z خود با ویژگی ضد گرد و غبار و ضد آب موجب برجستگی آن شد و مدل Xperia Z1 نیز این مسیر را ادامه می دهد.

نقاط قوت

  • پردازنده قدرتمند Qualcomm Snapdragon 800 MSM8974
  • سیستم عامل به روز Android 4.3
  • دوربین با کیفیت ۲۰ مگاپیکسل و نویز پایین
  • صفحه نمایش ۵ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰p و فشردگی تصویر ۴۴۱ پیکسل بر اینچ
  • ضد آب و داری گواهی نامه IP 58

نقاط ضعف

  • بدنه سنگین تر به نسبت گوشی های هم سایز

۴- LG nexus 5 (امتیاز ۹٫۶ از ۱۰) قیمت حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

اولین موردی که درباره ی خصوصیات این گوشی می توان بیان کرد این است که نکسوس ۵ از آخرین قطعات سیلیکونی دارای عملکرد عالی در زیر بدنه ی خود بهره می برد. این جمله بدین معناست که گوشی جدید گوگل، در کنار ۲ گیگابایت حافظه ی رم، تراشه ی قدرتمند Snapdragon 800 را با پردازنده ی چهارهسته ای Karit با فرکانس کاری ۲.۳ گیگاهرتز و گرافیک Adreno 330 به ارمغان آورده است. شارژ بی سیم، NFC و بلوتوث ۴٫۰ LE از دیگر ویژگی های نکسوس ۵ می باشد، همچنین بر خلاف نسل پیشین خود، ارتباطات ۴G/LTE را نیز به کاربرانش ارائه خواهد داد.

از لحاظ طراحی و صفحه نمایش، این اسمارت فون جدید با هیچ سوپرایزی همراه نبوده است. این گوشی دارای بدنه ای پلاستیکی می باشد و با طراحی باریک خود، سبک وزن نیز هست. همچنین بر روی پنل پشتی آن، لوگوی عمودی بزرگ Nexus همراه با حلقه ی بزرگ دوربین قرار گرفته است و دارای دکمه های سرامیکی تنظیم صدا و پاور می باشد.

Nexus 5 دارای یک صفحه نمایش ۵ اینچی IPS با رزولوشن عالی ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیسکل می باشد که آن را برای ساختن یک تجربه ی بصری حتی بهتر از نکسوس ۴ یا دیگر اسمارت فون ها مهیا کرده است و می توان گفت که به دقت و وضوح دیگر اسمارت فون های پرچمدار می باشد. همچنین برای محافظت بیشتر از این صفحه نمایش، از محافظ گوریلا گلس ۳ بر روی آن استفاده شده است.

نکسوس ۵ همانند خویشاوند گوگلی خود، یعنی موتو ایکس موتورولا، یک دوربین بهبود یافته ی ۸ مگاپیسکلی را ارائه می دهد که دارای ویژگی های پیشرفته ای نیز می باشد. از جمله ی این ویژگی ها، می توان به عملکرد بهتر در نور کم و اکشن شات ها اشاره کرد. اکشن شات ها به شما اجازه خواهند داد تا با عکسبرداری متوالی و سریع و سپس ترکیب تصاویر، بتوانید تصویری ایده آل را از صحنه مورد نظر خود داشته باشید. دوربین نکسوس ۵ همچنین یک قابلیت نوآورانه را ارائه داده و آن را Photo Sphere نامگذاری کرده است. این اپلیکیشن، توانایی عکاسی پانورامای ۳۶۰ درجه را برای کاربران به ارمغان می آورد.

همچنین این گوشی، نسخه ی کامل و دست نخورده ای از سیستم عامل اندروید ۴.۴ کیت کت را اجرا می کند که نه تنها جدیدترین نسخه ی اندروید با دسته ای از ویژگی های جدید و فوق العاده است بلکه از تمام نرم افزارهای بلااستفاده ی شرکت ها و حامل های ارتباطی (اپلیکیشن ها و ویژگی های تکراری و زائدی که قابل حذف کردن هم نیستند) خالی می باشد.

متاسفانه نکسوس ۵ به یک باتری با ظرفیت ۲۳۰۰ میلی آمپر ساعت مجهز شده که از این لحاظ، گوشی جدید الجی را بسیار عقب تر از اسمارت فون هایی همچون LG G2، نوکیا لومیا ۱۳۲۰/۱۵۲۰ و حتی Galaxy S4 سامسونگ قرار می دهد، با این حال گوگل ادعا کرده که این باتری توانایی ۱۷ ساعت زمان مکالمه را در هر بار شارژ برای شما فراهم می آورد.

نقاط قوت

  • پردازنده قدرتمند Qualcomm Snapdragon 800 MSM8974
  • سیستم عامل به روز Android 4.4
  • دوربین با کیفیت ۸ مگاپیکسل و نویز پایین
  • صفحه نمایش ۵ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰p و فشردگی تصویر ۴۴۵ پیکسل بر اینچ

نقاط ضعف

  • باتری ضعیف نسبت به رقبا
  • بدنه پلاستیکی

۵- Sony Xperia Z Ultra (امتیاز ۹٫۳ از ۱۰) قیمت حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

ایکسپریا Z اولترا یک فبلت بسیار بزرگ است که تقریبا بین نوت II و نکسوس ۷ قرار می گیرد. این گوشی دارای قابلیت های یک تلفن کامل می باشد (حتی صدای HD)، اما برای نگه داشتن در کنار گوش به منظور برقراری تماس های طولانی قطعا مناسب نیست. در این گوشی یک دوربین با سنسور تصویر Exmor-RS تعبیه شده است که توانایی گرفتن تصاویر ۸ مگاپیکسلی و ویدئوهای ۱۰۸۰ پیکسل را دارد و شما قادر به فعال کردن حالت HDR برای هر دو خواهید بود. با این حال برای دوربین این گوشی، هیچ فلاش LED وجود ندارد.

اجرای تعدادی نرم افزار بر روی این گوشی به ما ثابت کرد که عملکرد آن نسبت به اکسپریاهای گذشته بهتر است و امتیازات زیادی را می تواند توسط تراشه قدرتمند Snapdragon 800 کوالکام خود بدست آورد.

این مدل، چهار هسته پردازنده Krait 400 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز را شامل می شود که دو برابر موثرتر از Krait 300 با همان نرخ کلاک می باشد. Adreno 330 جدید نیز به نظر می رسد که از همه لحاظ بر مدل ۳۲۰ موجود غلبه کند.

اگر میخواهید خیالتان از بابت افتادن گوشی از دستتان در یک روز بارانی درون جوی آب راحت باشد! پیشنهاد ما به شما Xperia Z و Xperia Z Ultra است.

نقاط قوت

  • پردازنده قدرتمند Qualcomm Snapdragon 800 MSM8974
  • سیستم عامل به روز Android 4.3
  • صفحه نمایش ۶٫۴ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰p و فشردگی تصویر ۳۴۲ پیکسل بر اینچ
  • ضد آب و داری گواهی نامه IP 58

نقاط ضعف

  • بدنه سنگین تر به نسبت گوشی های هم سایز
  • ابعاد بزرگ به عنوان یک گوشی برای نگهداشتن با دست!

۶- iPhone 5C (امتیاز ۹ از ۱۰) قیمت حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

بدنه این گوشی اصلا همانند یک پلاستیک ارزان قیمت بنظر نمی رسد، بلکه با ارائه استحکام بیشتر، این پوسته پلی کربناتی بدنه پشت، زیبایی فانتزی ای را به ۵C نیز بخشیده است. این دستگاه که نسبت به آیفون ۵ تقریبا ۲۸ گرم سنگین تر است، در دست بسیار راحت احساس می شود.

آیفون ۵C دارای نمایشگر رتینای ۴ اینچی با رزولوشن ۱۱۳۶×۶۴۰ پیکسل می باشد که هر بیت آن، به همان اندازه ی روشنی و وضوح بر روی آیفون ۵ به نظر می رسد. اما همچنان دارای دقیقا همان نمایشگر، بدون اضافه شدن به تعداد پیکسل ها و اندازه نمایشگر است. می توانیم بگوییم که نمایشگر رتینایآیفون ۵ اپل یکی از شفافترین و دقیق ترین نمایشگر ها در نمایش رنگ است. این صفحه نمایش عالی است و دارای تراکم پیکسلی ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ (ppi) می باشد که بسیار خوب است.

این دستگاه دارای همان دوربین پشت ۵ مگاپیسکلی موجود در آیفون ۵ می باشد. سیستم عامل iOS 7 نیز چند مورد، از جمله زوم دیجیتال در هنگام ضبط ویدئو را می افزاید. ضبط تصویر و ویدئو ۱۰۸۰p و تصاویر پانوراما نیز همگی عالی بنظر می آیند، دوربین ۵S حتی ارتقا بیشتری دریافت کرده است و حالت ضبط اسلوموشن و multiburst را می افزاید. در مقایسه ی میان اکثریت تلفن های ۲۰۱۳ با طراحی مدرن و بروز شده، وجود پردازنده دو هسته ای A6 در آیفون ۵C، صددرصد فوق العاده نمی باشد. گرچه همچنان نتایج رضایت بخشی را در آزمون بنچمارک ها رقم می زند.

عمر باتری نیز طی مکالمه ۳G به مدت ۱۰ ساعت، در حالت استندبای برای ۱۰ روز، وبگردی بر روی ۴G LTE و وای-فای به مدت ۱۰ ساعت و پخش ویدئو نیز ۱۰ ساعت گزارش شده است.

نقاط قوت

  • سیستم عامل به روز و روان iOS 7
  • دوربین با کیفیت بالا و نویز پایین
  • وزن مناسب و خوش دست بودن
  • فیلم برداری در ۳۰ فریم بر ثانیه با کیفیت ۱۰۸۰P
  • صفحه نمایش روشن با کیفیت بسیار بالا

نقاط ضعف

  • صفحه نمایش کوچک ۴ اینچ در مقابل غول های اندرویدی کوچک به نظر می رسد (البته اگر ایراد باشد)!
  • سیستم عامل محدود برای برخی کارها (بلوتوث به دیگر سیستم عامل ها، نصب نرم افزار در حالت عادی فقط از طریق مارکت و …)

۷- HTC One (امتیاز ۸٫۵ از ۱۰) قیمت حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

از ویژگی های داخلی این گوشی HTC می توان به پردازنده ی چهار هسته ای با فرکانس ۱.۷ گیگا هرتز و ۲ گیگا بایت رم اشاره کرد. این گوشی از بلوتوث نسخه ی ۴.۰ و وای-فای بهره می برد. همچنین از یک دوربین ۲.۱ مگا پیکسلی در جلو بهره می برد که نسبتا قابل توجه است. در پشت گوشی نیز از یک سنسور ۴ مگاپیکسلی BSI با دیافراگم f/2.0 استفاده می کند که جذابیت دو چندانی به آن می بخشد.

این مجموعه که به نام دوربین اولتراپیکسل نیز شناخته می شود می تواند تا ۳ برابر بیشتر از لنز های برجسته ی ۱۳ مگاپیکسلی نور محیط را از خود عبور دهد که در نتیجه عکس هایی زنده و همچنین با کیفیت بالاتر را به ارمغان می آورد. این گوشی همچنین قادر به فیلم برداری با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه است. صفحه نمایشگر ۴.۷ اینچی Super LCD 3 این گوشی دارای رزولوشن ۱۰۸۰p و محافظ گوریلا گلس ۲ می باشد و تراکم پیکسلی ۴۶۸ پیکسل بر اینچ را به کاربرش هدیه می دهد. برای درک بهتر این موضوع می توان به آیفون ۵ با تراکم ۳۲۶ppi و گلکسی اس ۳ با تراکم ۳۰۶ppi اشاره کرد.

نقاط قوت

  • پردازنده قدرتمند چهار هسته ای Qualcomm APQ8064T Snapdragon 600
  • قابل به روز رسانی به Android 4.3
  • صفحه نمایش ۴٫۷ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰p و فشردگی تصویر ۴۶۸ پیکسل بر اینچ
  • بدنه فلزی با کیفیت بالا
  • دوربین اولتراپیکسل با این که ۴ مگاپیکسل است ولی در نور کم عکس های عالی می گیرد

نقاط ضعف

  • نداشتن قابلیت ارتقاء حافظه از طریق Micro SD
  • طراحی مهر و موم شده به طوری که کاربر نمی تواند باطری را عوض کند

۸- Samsung Galaxy s4(امتیاز ۸٫۵ از ۱۰) قیمت حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

Galaxy S4، دارای شباهت ظاهری زیادی با نسل قبلی خود یعنی Galaxy S3 است. برجسته ترین تفاوت ظاهری این دو نسل از Galaxy، صفحه نمایش بزرگتر (۵ اینچ با رزولوشن ۱۰۸۰p در برابر S3 با ۴.۸ اینچ در رزولوشن ۷۲۰p) و سازه ی باریک تر در S4 می باشد.

اسمارت فون S4، همانند ورژن قبلی خود، در دو مدل متفاوت و بر حسب مناطق مختلف عرضه خواهد شد. یکی از مدل ها، دارای پردازنده ی ۸ هسته ای Exynos 5 Octa سامسونگ، با فرکانس کاری ۱.۶ گیگاهرتز خواهد بود و ورژن دیگر این گوشی از یک تراشه ی ۴ هسته ای Sanpdragon با فرکانس کاری ۱.۹ گیگاهرتز، محصول شرکت Qualcomm استفاده خواهد کرد. همچنین Galaxy S4 دارای دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و ۲ گیگابایت RAM می باشد و با سه فضای ذخیره سازی ۱۶GB؛ ۳۲GB و ۶۴GB به بازار عرضه می شود.

نقاط قوت

  • پردازنده قدرتمند Exynos 5 Octa 5410 دارای ۴ هسته Cortex-A15 و ۴ هسته Cortex-A7
  • قابل به روز رسانی به Android 4.3
  • صفحه نمایش ۵ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰p و فشردگی تصویر ۴۴۱ پیکسل بر اینچ
  • دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با کیفیت بالا

نقاط ضعف

  • پردازنده گوشی در بنچمارک ها از گوشی های روز ضعیف تر است
  • بدنه پلاستیکی که زود فرم خود را از دست می دهد
  • گوشی در کار های سنگین داغ می کند

۹- Sony Xperia Z​ (امتیاز ۸٫۵ از ۱۰) قیمت حدود ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان

همانطور که در سایر مدل های امروزی به چشم می خورد، گوشی ایکسپریا Z نیز با صفحه نمایش بزرگ ۵ اینچی عرضه شده است. وضوح این نمایشگر، عالی و به میزان ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل می باشد که با تراکم پیکسلی بالای ۴۴۱ppi همراه شده است. همانطور که می توانید حدس بزنید کوچکترین نشانه ای از بریدگی و دندانه دار بودن تصاویر در این نمایشگر دیده نمی شود. همچنین دوربین ۱۳ مگاپیکسلی این گوشی به همراه سنسور Exmor RS خوب کار می کند اما فوق العاده نیست.

این روزها اگر محصولتان، مشخصات قوی ای نداشته باشد، نمی توانید با آن، کسی را تحت تاثیر قرار دهید. اما در حال حاضر، این گوشی نسبت رقبای به روز و جدید خود، پردازنده ی نسبتا ضعیف تری را ارائه می دهد. پردازنده مورد استفاده در این گوشی،‌ مدلی غیر عادی نیست بلکه از نوع Snapdragon S4 Pro با چهار هسته Krait و فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز می باشد. بعلاوه، این قسمت با پردازنده گرافیکی Adreno 320 تکمیل می شود که قادر به اجرای خوب تقریبا هر گونه بازی و یا نرم افزار است. حافظه داخلی ۱۶GB بوده و یک اسلات کارت حافظه microSD نیز وجود دارد و همچنین از LTE پشتیبانی می کند. این گوشی دارای سیستم عامل اندروید ۴٫۱ Jelly Bean بوده و در برابر آب و گرد و غبار مقاوم می باشد.

اگر می خواهید خیالتان از بابت افتادن گوشی از دستتان در یک روز بارانی درون جوی آب راحت باشد! پیشنهاد ما به شما Xperia z؛ Z Ultra و Z1 است.

نقاط قوت

  • پردازنده قدرتمند Qualcomm Snapdragon S4 Pro APQ8064
  • دوربین با کیفیت ۱۳٫۱ مگاپیکسل
  • صفحه نمایش ۵ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰p و فشردگی تصویر ۴۴۳ پیکسل بر اینچ
  • ضد آب و داری گواهی نامه IP 58

نقاط ضعف

  • بدنه شیشه ای و لکه پذیر
  • دوربین کُند و عکسبرداری نویز دار در نور کم
  • باتری با عمر کمتر نسبت به رقبا

۱۰- Nokia Lumia 1020 (امتیاز ۸ از ۱۰) قیمت حدود ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان

بدون شک گوشی لومیا ۱۰۲۰، به خاطر دوربین شگفت انگیز ۴۱ مگاپیکسلی PureView خود، مورد توجه است و همین موضوع، موجب برجستگی ویژه ای در قسمت پشت این گوشی شده است. با توجه به اینکه این بخش یکی از باارزش ترین ویژگی های این گوشی می باشد، نوکیا با اطمینان این بخش را با برخی تکنولوژی های جدی مجهز کرده است. برای شروع می توان گفت که این دوربین دارای سنسور ۱/۱.۵ اینچی می باشد که در واقع کوچک تر از سنسور ۱/۱.۲ اینچ موجود در ۸۰۸ PureView است. البته این موجب اشتباه شما نشود، علت این مساله این است که اندازه آن به حفظ اندازه گوشی لومیا ۱۰۲۰ کمک می کند. این دوربین همچنین مجهز به لنز شش عنصری با اپتیک ZEISS، تثبیت کننده تصویر اپتیکال ثانویه (OIS)، سنسور روشن پشت، زوم ۳ برابر، فلاش LED و فلاش زنون می باشد.

حتی ویژگی های بیشتری در بخش ویدئوی این دوربین موجود است، این دوربین قادر به تولید ویدئوهای ۷۲۰p و ۱۰۸۰p در نرخ های متفاوت، ۲۴،۲۵ و ۳۰ فریم بر ثانیه است. اگر نگاهی به کیفیت ضبط فیلم ۱۰۸۰p در نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه بیاندازیم، متوجه وجود حالت سینمایی در دوربین این گوشی خواهیم شد. در این گوشی همانند مدل های لومیا ۹۲۸ و ۹۲۵، از یک صفحه نمایش ۴.۵ اینچی با رزولوشن ۷۶۸×۱۲۸۰ پیکسل و از نوع +PureMotion HD به همراه تکنولوژی ClearBlack استفاده شده است.

در این گوشی یک پردازنده دو هسته ای ۱.۵ گیگاهرتز Snapdragon S4 Plus کوالکام به همراه ۲ گیگابایت رم و پردازنده گرافیکی Adreno 225 وجود دارد و قادر به ارائه عملکردی سریع همانند بسیاری از گوشی های ویندوزفون می باشد.

بر روی جعبه این محصول عبارت حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت ثبت شده است و این گوشی در واقع دارای ۲۹.۱۲ گیگابایت حافظه آزاد می باشد که البته خوب و کافی است، اما با در نظر گرفتن این نکته که این گوشی به تولید تصاویر ۵ و ۳۸ مگاپیکسلی اقدام می کند، به نظر می رسد که این حافظه می تواند خیلی سریع به اتمام برسد. در طول اولین روز استفاده از لومیا ۱۰۲۰، می توان به مقدار عمر باتری ۱۰ ساعت دست یافت. با این حال به زودی می توان دریافت که در پشت این نتیجه ضعیف، یکی از ویژگی های ویندوزفون پنهان است، ویژگی ای که به طور پراکنده زمان را هر بار که گوشی در حال وقفه است، نشان می دهد. پس از غیر فعال سازی آن، به عمر باتری ۱۸ ساعته در این گوشی که نتیجه ای عادی است، می رسیم.

نقاط قوت

  • دوربین بسیار با کیفیت ۴۱ مگاپیکسلی که بهترین دوربین در میان موبایل های حال حاضر می باشد
  • قابلیت ارتقاء به windows phone 8 Amber
  • سیستم عامل گوشی بسیار زیبا و روان است
  • صفحه نمایش بسیار رنگ ها را واضح نشان می دهد

نقاط ضعف

  • پردازنده دو هسته ای Qualcomm MSM8960 در بنچمارک ها از گوشی های روز ضعیف تر است
  • کیفیت صفحه نمایش ۷۲۰P در مقابل کیفیت ۱۰۸۰P موجود در اکثر گوشی ها پایین است
  • بزرگی لنز باعث برآمدگی در پشت دوربین شده که با توجه به کیفیت عکس می توان تحملش کرد!

۱۱- LG Nexus 4 (امتیاز ۸ از ۱۰) قیمت حدود ۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان

Nexus 4 دارای صفحه نمایش ۴٫۷ اینچی IPS با رزولوشن ۱۲۸۰X768 پیکسل می باشد و از نظر وضوح می توان گفت که هم رده با گلکسی S3 است. این مدل، اندروید ۴٫۲ Jelly Bean را اجرا می کند و قابلیت آپدیت به ۴٫۳ را نیز دارد. همچنین دوربین این گوشی ۸ مگاپیکسل بوده و از کیفیت خوبی برخوردار می باشد و علاوه بر این ها، عکس برداری ۳۶۰ درجه پانورما را ارائه می دهد. دارای یک شارژر بی سیم بوده و پردازنده کوالکام Snapdragon S4 Pro برای حفظ کارایی آن به کار می رود.

نقاط قوت

  • پردازنده قدرتمند Qualcomm Snapdragon S4 Pro
  • دوربین با کیفیت ۸ مگاپیکسل
  • ۲ گیگابایت حافظه RAM
  • دارای NFC

نقاط ضعف

  • استحکام کم بدنه پشتی
  • نداشتن درگاه micro SD

12- Galaxy S4 Zoom (امتیاز ۸ از ۱۰) قیمت حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

مانند S4 Mini، یک نمایشگر Super AMOLED با اندازه ۴.۳ اینچ و رزولوشن ۵۴۰×۹۶۰ پیکسل بر روی تلفن وجود دارد، بنابراین دارای زاویه دید گسترده ای است و رنگ ها بطور قابل ملاحضه ای اشباع شده و با نمایش رنگ مشکی عمیق می باشد. نقاط ضعف نمایشگر این گوشی، رنگ های پیش فرض سرد و سطح روشنایی کم هستند و ساختار فریم بندی عکس در خارج از محیط بسته و زیر نور مستقیم خورشید، یک رویداد ناامید کننده را نتیجه می دهد.

شامل یک پردازنده دو هسته ای Exynos 4212 با فرکانس کاری ۱.۵ گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Mali-400 به همراه یک رم ۱.۵ گیگابایتی می باشد، همچنین این تلفن دارای حافظه داخلی با ظرفیت ۸ گیگابایت، به همراه اسلات microSD به منظور افزایش فضای ذخیره سازی است.

S4 Zoom مجهر به دوربین ۱۶ مگاپیکسلی همراه با قابلیت زوم اپتیکال تا ۱۰x می باشد که این عمل بزرگنمایی می تواند با حلقه لنز زوم، اهرم صدا یا با یک نوار لغزنده در برنامه دوربین فراخوانی شوند. حلقه، در زمانی که شما آن را می چرخانید، صدای کلیک ظریفی را ایجاد می کند که برای لذت بردن گیک های دوربین در سراسر جهان ارائه شده است.

نقاط قوت

  • دوربین ۱۶ مگاپیکسلی با کیفیت بالا در حد دوربین های خانگی
  • زوم اپتیکال برای دوربین
  • قابلیت فیلم برداری full HD با سرعت ۳۰ فریم در هر ثانیه
  • پردازنده دو هسته ای ۱٫۵GHz Cortex-A9 به همراه چیپست تصویر Pega-Dual +XMM6262
  • اندروید ۴٫۲٫۲ برای یک دوربین خانگی امکانات فراوانی را خواهد داشت

نقاط ضعف

  • وزن زیاد به عنوان یک موبایل
  • بدنه پلاستیکی
  • صفحه نمایش با کیفیت پایین

۱۳- Samsung Galaxy Note 2 (امتیاز ۸ از ۱۰) قیمت حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

صفحه نمایشی که حس کار با یک تبلت را به شما می دهد. Note 2 دارای صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی AMOLED با رزولوشن ۱۲۸۰×۷۲۰ پیکسل می باشد و همراه با قلم دقیق‌ S-pen عرضه می شود. دارای دوربین عقب ۸ مگاپیکسلی با کیفیت فیلم برداری ۱۰۸۰p و پردازنده چهار هسته ای ۱٫۶ گیگاهرتزی و ۲ گیگابایت RAM که می تواند به راحتی از پس عملکرد چند وظیفه ای (اجرا چند برنامه هم زمان) در Note 2 بر بیاید.

نقاط قوت

  • پردازنده قدرتمند چهار هسته ای Exynos 4412 Quad
  • قلم قدرتمند با امکانات بسیار عالی و کاربردی
  • دوربین با کیفیت ۸ مگاپیکسل
  • فیلم برداری ۳۰ فریم در ثانیه با کیفیت Full HD
  • وزن مناسب به نسبت رقبای هم سایز

نقاط ضعف

  • ابعاد بزرگ برای گرفتن در یک دست
  • بدنه پلاستیکی
  • داغ کردن در بازی های گرافیکی

۱۴- Motorola Moto X (امتیاز ۸ از ۱۰) فعلا در بازار ایران موجود نیست

این دستگاه با وزن ۱۳۰ گرم، تا حدودی هم وزن Galaxy S4 سامسونگ می باشد. پشت آن کمی برجسته تر از لبه ها است و ضخیم ترین نقطه آن دارای پهنای ۱۰.۴ میلی متر می باشد، اما باریک ترین نقطه، ۵.۶ میلی متر ضخامت دارد. دوربین Moto X نیز با سنسور ۱۰ مگاپیکسلی RBGC و فناوری “Clear Pixel” در میانه سطح پشتی گوشی جای گرفته که در شرایط نور کم، عملکردی عالی را ارائه می دهد، به طوری که حتی ممکن است از HTC One هم بهتر باشد.

Moto X یک نمایشگر AMOLED با اندازه ۴.۷ اینچ و رزولوشن ۱۲۸۰×۷۲۰ پیکسل را در برمی گیرد. با این که می دانیم امروزه، نمایشگرهای با کیفیت ۱۰۸۰p در حال تبدیل شدن به امری عادی هستند، اما نکته جالب توجه این است که یک پانل ۷۲۰p در اندازه های این اسمارت فون جدید، همچنان هم تراکم پیکسلی در حدود ۳۱۶ پیکسل در هر اینچ را ارائه می دهد. نمایشگر این گوشی تقریبا مشابه با Nexus 7 است و احتمالا کسی شکایتی در مورد کیفیت نمایشگر آن نخواهد شنید.

تراشه X8 به عنوان یک سیستم ۸ هسته ای در صورتحساب این گوشی ثبت شده است، اما این تعداد هسته، کمی گمراه کننده می باشد. چرا که X8 در حقیقت یک نسخه‌ی بهینه شده‌ی نرم افزاری از پردازنده دو هسته ای Snapdragon S4 Pro کوالکوم با فرکانس کاری ۱.۷ گیگاهرتز می باشد. این تراشه با معماری سیستم بر روی یک چیپ (SoC) دارای یک پردازنده گرافیکی چهار هسته ای Adreno 320 می باشد (بنابراین ما تاکنون ۶ هسته داریم). دو هسته دیگر در این ۸ هسته موتورولا، برای پردازشگرهای زبان های طبیعی و محاسبات متنی جای داده شده است. این هسته ها در حقیقت با SoC، چنانکه قبلا تصور می شد، یکپارچه نیستند و آن ها در جای دیگری بر روی برد قرار گرفته اند و از هسته های ARM محسوب نمی شوند. پردازنده زبان طبیعی با تمامی پردازش های صوتی و حذف نویزها سروکار دارد. این گوشی همچنین شامل یک بسته رم ۲ گیگابایتی و حافظه ۱۶ یا ۳۲ گیگابایتی می باشد.

نقاط قوت

  • پردازنده دو هسته ای Qualcomm MSM8960Pro Snapdragon 1.7 GHz
  • دوربین سریع ۱۰ مگاپیکسلی
  • اندروید ۴٫۲٫۲
  • قابلیت فرمان صوتی
  • عمر باتری عالی

نقاط ضعف

  • پردازنده گوشی در بنچمارک ها از گوشی های روز ضعیف تر است
  • نداشتن قابلیت ارتقاء حافظه از طریق Micro SD
  • طراحی مهر و موم شده به طوری که کاربر نمی تواند باطری را عوض کند

۱۵- HTC One Mini (امتیاز ۷٫۵ از ۱۰) قیمت حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

اسمارت فون HTC One mini برخلاف نام خود “کوچک (mini)” نیست و اگر یادتان باشد، سه سال پیش، این اندازه ها به عنوان یک گوشی فوق العاده بزرگ در نظر گرفته می شد. بهر حال، One mini تنها حدود ۴ درصد کوتاه تر و ۷ درصد کوچک تر از برادر پرچمدار خود می باشد. همچنین از جنس آلومینیوم ساخته شده است و دارای یک نوار پلاستیکی (پلی کربنات) در اطراف لبه خود می باشد.

One mini دارای نمایشگری با اندازه ی ۴.۷ اینچ می باشد که از این لحاظ، تفاوت زیادی با برادر بزرگ تر خود ندارد با این حال، تراکم پیکسلی ۳۴۱ppi را ارائه می دهد که اختلاف زیادی با تراکم ۴۶۸ppi ارائه شده در HTC One دارد اما زمانی که شما تراکم پیکسلی بیشتر از ۳۰۰ppi یک نمایشگر را با نمایشگرهای بالای ۴۰۰ppi مقایسه می کنید، اساسا می توانید تفاوتی بسیار ظریف را بین دو حالت “بسیار واضح” و “بطور مضحکی واضح” بیابید. همچنین این نمایشگر دارای رزولوشن ۱۲۸۰×۷۲۰ پیکسل و نسبت تصویر ۱۶:۹ می باشد.

در One mini، پردازنده دو هسته ای Snapdragon 400 کوالکوم قرار دارد که مخصوص گوشی های میان رده ای می باشد. در اینجا عنصر دیگری در One mini کاهش یافته است و آن، رم یک گیگابایتی می باشد در حالی که برای One، رم دو گیگابایتی اختصاص داده شده است. اما دلیلی برای نگرانی بیش از حد وجود ندارد. متاسفانه تنها در نسخه ۱۶ گیگابایتی (که چندین گیگ برای اکانت شما برای اندروید و رابط Sense مربوط به HTC کاهش می یابد) عرضه می گردد و فاقد اسلات مربوط به کارت حافظه می باشد.

نقاط قوت

  • اندروید Android 4.2.2
  • صفحه نمایش ۴٫۳ اینچی با رزولوشن ۷۲۰p و فشردگی تصویر ۳۴۱ پیکسل بر اینچ
  • بدنه فلزی با کیفیت بالا
  • دوربین اولتراپیکسل با این که ۴ مگاپیکسل است ولی در نور کم عکس های عالی می گیرد

نقاط ضعف

  • پردازنده گوشی در بنچمارک ها از گوشی های روز ضعیف تر است
  • نداشتن قابلیت ارتقاء حافظه از طریق Micro SD
  • طراحی مهر و موم شده به طوری که کاربر نمی تواند باطری را عوض کند

۱۶- Huawei Ascend P6 (امتیاز ۷٫۵ از ۱۰) قیمت حدود ۹۷۰ هزار تومان

ضخامت Ascend P6 فقط ۶.۱۸ میلی متر است، اما مدیران هوآوی، ویژگی های زیادی بر روی بدنه فلزی آن قرار داده اند. بعلاوه، آخرین نسخه رابط Huawei’ Emotion UI بر روی اندروید ۴.۲.۲ اجرا می شود و قدرت دستگاه نیز توسط پردازنده چهار هسته ای کوالکوم با فرکانس ۱.۵ گیگا هرتز و ۲ گیگابایت حافظه RAM تامین می شود. صفحه نمایش ۴.۷ اینچی آن دارای رزولوشن ۱۲۸۰X720 پیکسل با تراکم حدود ۳۲۲ پیکسل در هر اینچ است. حافظه ذخیره سازی ۸ گیگابایتی آن می تواند با یک کارت میکرو SD تا ۳۲ گیگابایت توسعه پیدا کند.

همچنین یک دوربین ۵ مگاپیکسلی در جلو و یک دوربین ۸ مگاپیکسلی در پشت با دیافراگم F2.0 و دید وسیع ۴cm در پشت قرار دارد که توابع عکاسی تشخیص اجزای صورت و مواردی دیگر را با خود همراه کرده است.

نقاط قوت

  • پردازنده چهار هسته ای Huawei K3V2 با فرکانس ۱٫۵ گیگاهرتز
  • دوربین با کیفیت ۸ مگاپیکسل در پشت و ۵ مگاپیکسلی در جلو
  • فیلم برداری ۳۰ فریم بر ثانیه با کیفیت Full HD
  • ضخامت و وزن بسیار پایین گوشی

نقاط ضعف

  • باتری غیر قابل تعویض است
  • فیلمبرداری و عکاسی آن داری نویز زیادیست و در نور کم شدیدتر می شود
  • پردازنده گوشی در بنچمارک ها، از گوشی های روز ضعیف تر است

۱۷- Galaxy S4 Mini (امتیاز ۷٫۵ از ۱۰) قیمت حدود ۱ میلیون و ۷۰ هزار تومان

قدرت پردازش دستگاه توسط پردازنده دو هسته ای Snapdragon 400 مبتنی بر معماری سیستم بر روی چیپ (SoC) با فرکانس کاری ۱.۷ گیگاهرتز، گرافیک Adreno 305 و رم ۱.۵ گیگابایتی ارائه شده است. این قدرت برای رسیدگی و مدیریت اکثریت وظایف دشوار به راحتی کافی می باشد و به همین دلیل است که Galaxy S4 mini، بدون در نظر گرفتن اینکه آیا آن برای خواندن ایمیل یا اجرای آخرین بازی های ۳D مورد استفاده قرار گیرد، همواره قدرتمند باقی مانده است. در آزمایش ها، عملکرد شگفت انگیزی را از خود نشان داده است، با این حال، رابط کاربری برخی اوقات دچار اندکی آشفتگی می شود، بویژه زمانی که در میان صفحه اصلی با ضربه زدن به ویجت ها بارگذاری می گردد.

بر روی گلکسی اس۴ مینی، اندروید ۴.۲.۲ اجرا می شود. ماژول دوربین ۸ مگاپیکسلی همراه با فلاش LED برای کمک به عکاسان در شرایط نوری کم وجود دارد. در کل تصاویر گرفته شده با دوربین mini در محیط باز، خوب بوده اما برای هر کسی قابل قبول نیست، با این حال به نظر ما هنوز هم تصاویر آن، بسیار دلپذیر بوده و با ارائه ی رنگ های خنثی و مقدار کافی از جزئیات همراه می باشند.

Galaxy S4 mini یک گوشی “میان رده ای” چشمگیر است که قدرت و قابلیت حمل را در یک بسته کمی کوچک تر به ارمغان می آورد.

نقاط قوت

  • پردازنده دو هسته ای Qualcomm MSM8930 با فرکانس ۱٫۷ گیگاهرتز
  • اندروید ۴٫۲٫۲
  • دوربین ۸ مگاپیکسلی با عملکرد بالا زیر نور مناسب

نقاط ضعف

  • پردازنده گوشی در بنچمارک ها، از گوشی های روز ضعیف تر است
  • بدنه پلاستیکی که زود فرم خود را از دست می دهد
  • باقیماندن اثر انگشت بر روی پانل پشت براق
  • عملکرد دوربین در نور کم بسیار ضعیف می باشد

 

 


یک شنبه 6 اسفند 1392برچسب:,

|
 

معرفی بهترین تبلتها Tablet

بهترین و مناسب ترین تبلت برای شما که می توانید در سال ۲۰۱۳ تهیه کنید …

بهترین تبلت سال : اپل آیپد Apple iPad

هیچ چیز با نسل چهارم تبلت های اپل در دوچیز قابل رقابت نیست ، اول صفحه نمایش رتینا و بیش از ۳۰۰  هزار برنامه در حالی که دیگر تبلت ها سعی می کنند صفحه نمایش با وضوح بالا داشته باشند اما آیپد بهترین ترکیب روشنایی ، رنگ و کنتراست را ارائه می کند .

پردازنده قدرتمند A6X آیپد آماده است تا بهترین برنامه ها  را برای شما اجرا کند از کنسول های بازی با کیفیت بالا تا ابزار های ویرایش عکس و فیلم . آیپد همچنین طیف گسترده ای از لوازم جانبی را در اختیار شما قرار می دهد .

مشخصات تبلت:  ابعاد : ۲۴۱٫۲ × ۱۸۵٫۷ × ۹٫۴ میلی متر – وزن : ۶۵۲ گرم -Apple iOS 6 – حفظ شارژ باتری تا ۱۰ ساعت برای  وبگردی ،  -wifi وای فای – بلوتوث – دوربین – وب کم – حسگر شتاب سنج – microUSB پردازنده : Apple A6X Chipset – Dual-Core CPU حافظه داخلی :    ۱۶ گیگابایت به بالا صفحه نمایش : صفحه نمایش لمسی LED – اندازه ۹٫۷ اینچ – ۲۰۴۸ × ۱۵۳۶ پیکسل

Apple iPad Air WiFi   تبلت اپل آی پد ایر

مشخصات تبلت: ابعاد : ۷٫۵*۱۶۹٫۵*۲۴۰ میلی متر – وزن ۴۶۹ گرم , وای فای GPRS , GPS , Edge, بلوتوث, دوربین , وب کم, شتاب سنج, Apple iOS 7 , کارکرد باتری تا ۱۰ ساعت

 

پردازنده : Apple A7 & M7 Chipset , Dual Core CPU 1.3 GHz رم : ۱ گیگابایت حافظه داخلی: حافظه داخلی ۱۲۸ ,۶۴ ,۳۲ , ۱۶ گیگابایت کارت گرافیک : مدل پردازنده گرافیک : PowerVR G6430 صفحه نمایش : صفحه نمایش لمسی RETINA - LCD – اندازه ۹٫۷ اینچ – رزولوشن ۱۵۳۶×۲۰۴۸

Apple iPad Air 4G+WiFi   تبلت اپل آی پد ایر

مشخصات تبلت: ابعاد : ۷٫۵*۱۶۹٫۵*۲۴۰ میلی متر – وزن ۴۶۹ گرم , وای فای , سیم کارت , GPRS , GPS , Edge, بلوتوث, دوربین , وب کم, شتاب سنج, Apple iOS 7 , کارکرد باتری تا ۱۰ ساعت

 

پردازنده : Apple A7 & M7 Chipset , Dual Core CPU 1.3 GHz رم : ۱ گیگابایت حافظه داخلی: حافظه داخلی ۱۲۸ ,۶۴ ,۳۲ , ۱۶ گیگابایت کارت گرافیک : مدل پردازنده گرافیک : PowerVR G6430 صفحه نمایش : صفحه نمایش لمسی RETINA - LCD – اندازه ۹٫۷ اینچ – رزولوشن ۱۵۳۶×۲۰۴۸

Apple iPad (4th Gen) Wi-Fi +4G  تبلت آی پد اپل  نسل چهارم – وای فای +۴ جی

مشخصات تبلت : ابعاد : ۲۴۱٫۲ × ۱۸۵٫۷ × ۹٫۴ میلی متر – وزن : ۶۵۲ گرم-  Apple iOS 6 – کارکرد باتری تا ۱۰ ساعت برای وبگردی  - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای و سیم کارت –  بلوتوث – دوربین – وب کم – حسگر شتاب سنج – microUSB

 

پردازنده : Apple A6X Chipset – Dual-Core CPU حافظه داخلی: ۱۲۸ ,۶۴ ,۳۲ , ۱۶ گیگابایت صفحه نمایش : صفحه نمایش لمسی از نوع LED – اندازه ۹٫۷ اینچ – ۲۰۴۸ × ۱۵۳۶ (۲۶۴ pixels per inch (ppi

 

Apple iPad mini  Wi-Fi +4G تبلت آیپد اپل مینی نسل چهارم – وای فای +۴جی

مشخصات تبلت : ابعاد : ۲۰۰ × ۱۳۴٫۷ × ۷٫۲ میلی متر – وزن : ۳۱۲ گرم Apple iOS iOS 6 – کارکرد باتری حدود ۱۰ ساعت مرورگری اینترنت یا پخش موسیقی و ویدئو قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای – قابلیت نصب سیم کارت – GPRS – GPS – Edge – بلوتوث – دوربین – وب کم – حسگر شتاب سنج – microUSB

پردازنده : Apple Dual-core ARM Cortex-A9 Proccessor, Apple A5 Chipset 1GHz حافظه داخلی: ۱۲۸ ,۶۴ ,۳۲ , ۱۶ گیگابایت صفحه نمایش : صفحه نمایش لمسی از نوع LCD – اندازه ۷٫۹ اینچ – ۷۶۸ × ۱۰۲۴۰۲۴

Apple iPad (4th Gen.) Wi-Fi     تبلت آیپد اپل نسخه چهارم وای فای

مشخصات تبلت: ابعاد : ۲۴۱٫۲ × ۱۸۵٫۷ × ۹٫۴ میلی متر – وزن : ۶۵۲ گرم Apple iOS 6 – کارکرد باتری تا ۱۰ ساعت برای گشت و گذار در وب,وای فای – بلوتوث – دوربین – وب کم – حسگر شتاب سنج – microUSB

 

پردازنده : Apple A6X Chipset – Dual-Core CPU حافظه داخلی: ۱۲۸ ,۶۴ ,۳۲ , ۱۶ گیگابایت صفحه نمایش : صفحه نمایش لمسی از نوع LED – اندازه ۹٫۷ اینچ – ۲۰۴۸ × ۱۵۳۶ (۲۶۴ pixels per inch (ppi

Apple iPad mini +WiFi    تبلت اپل آیپد مینی +وای فای

 

مشخصات تبلت : ابعاد : ۲۰۰ × ۱۳۴٫۷ × ۷٫۲ میلی متر – وزن : ۳۱۲ گرم Apple iOS 6 – کارکرد باتری حدود ۱۰ ساعت مرورگری اینترنت یا پخش موسیقی و ویدئو قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای – بلوتوث – دوربین – وب کم – حسگر شتاب سنج – microUSB پردازنده : Apple Dual-core ARM Cortex-A9 Proccessor, Apple A5 Chipset 1GHz دیسک درایو : حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت صفحه نمایش : صفحه نمایش لمسی از نوع LCD – اندازه ۷٫۹ اینچ – ۷۶۸ × ۱۰۲۴

تبلت اپل آیپد مینی ۲ با صفحه نمایش رتینا  Apple iPad mini 2 RETINA +۴G

  تبلت اپل آیپد مینی ۲ با صفحه نمایش رتینا

مشخصات تبلت : ابعاد ۲۰۰*۱۳۴٫۷*۷٫۲ میلی متر – وزن ۳۱۲ گرم, Apple iOS 6 – کارکرد باتری حدود ۱۰ ساعت , WiFi ، سیم کارت ،۳G – 4G – GPRS  – بلوتوث – دوربین ۵ مگاپیکسل – وب کم – حسگر شتاب سنج – microUSB، ios7

پردازنده : Apple Dual-core ARM Cortex-A9 Proccessor, Apple A5 Chipset 1GHz حافظه داخلی: ۱۶ , ۳۲ گیگابایت صفحه نمایش : صفحه نمایش لمسی از نوع LCD – اندازه ۷٫۹ اینچ - ۱۵۳۶×۲۰۴۸ – RETINA

بهترین تبلت اندرویدی : گوگل نکسوس ۷ Google Nexus

گوگل نکسوس ۷ با اندروید ۴٫۳ Jelly Bean و پردازنده سریع quad-core دارای عمر باطری طولانی و یکی از بهترین صفحه نمایش  های موجود در بازار است. صفحه نمایش ۷ ابنچی ، ۳۲۳ PPI با وضوح تصویر ۱۹۲۰ * ۱۲۰۰ پیکسلی آن نه تنها شگفت آور است بلکه  از هر زاویه ای بدون کاهش کیفیت تصویر قابل مشاهده است . دو دوربین با کیفیت در جلو و عقب دارد و بیش از هشت ساعت شارژ نگه می دارد و آخرین نسخه سیستم عامل اندروید برای اولین بار این اجازه را می دهد تا پروفایل های محدود برای کودکان بسازید

بهترین تبلت ارزان قیمت :  ایسوس ممو پد ASUS MeMO Pad HD 7

به نظر شما یک تبلت چقدر می تواند ارزان باشد ؟! ASUS MeMO Pad HD 7 دارای ویژگی هایی مانند صفحه نمایش با وضوح تصویر ۸۰۰*۱۲۸۰  ، یک پردازنده ۴ هسته ای قدرتمند ، دوربین باکیفیت در جلوو عقب (۵ مگاپیکسل )،  شتاب سنج , ژیروسکوپ, قطب نما ، بلوتوث ، موقعیت یاب (GPS) و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی است و قابلیت پشتیبانی از حافظه جانبی تا ۳۲ گیگابایت را دارد . همچنین می تواند حدودا ۱۰ ساعت شارژ نگه دارد و سیستم عامل اندروید بر روی آن نصب شده است و اینکه شما بهترین معامله حوزه فناوری عمرتان را با خرید این تبلت انجام می دهید !

بهترین تبلت ویندوزی : ایسوس ترنسفرمر بوک  ASUS Transformer Book T100

 

ایسوس ترنسفرمر بوک T100  ترکیب منحصر بفردی از عمر باطری بالا ، عملکرد قوی و ارزش است . بر خلاف مایکروسافت که ۱۲۰ دلار برای کیبرد سورفیس ۲ از مشتریان دریافت می کند ایسوس کیبرد خود بهمراه یک کپی خانگی یا دانش اموزی ویندوز را بصورت رایگان در اختیار می گذارد . ایسوس ترنسفرمر بوک T100 اولین تبلتی است که از پردازنده Bay Trail اینتل استفاده می کند و بیش از ۱۲٫۵ ساعت شارژ نگه می دارد و می تواند فایل های ویدئویی ۴ کیلوبایتی و برخی بازی های سنگین را پشتیبانی کند . زاویه دید گسترده صفحه نمایش آن مثل یک لپ تاپ است ! ASUS Transformer Book T100 یک تبلت ویندوز ۸٫۱ با قیمتی فوق العاده مناسب است و پایه قیمت آن ۳۵۰ دلار ( تقریبا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ) در نظر گرفته شده است

اگر مشتاق استفاده از تبلت های ویندوزی با کیفیت هستید باید منتظر ورود این تبلت منحصر بفرد به کشور باشید

بهترین تبلت برای تحصیل : گلکسی نوت Samsung Galaxy Note 8

Samsung Galaxy Note 8.0 N5100 – 16GB

گلکسی نوت ۸ هر آنچه که یک دانشجو برای تحصیل و مطالعه نیاز دارد را در خود دارد . قلم آن این امکان را می دهد تا در کلاس درس از مطالب با سرعت نوت برداری کنید

مشخصات تبلت-وزن ۳۳۸ گرم -۲۱۰٫۸×۱۳۵٫۹×۸ میلیمتر-Google Android v4.1.2 – Jelly Bean-عرضه شده در آوریل ۲۰۱۳ پردازنده: Exynos 4412 Chipset, Quad-Core Cortex-A9 CPU 1.6GHz دیسک درایو: حافظه داخلی ۱۶ GB صفحه نمایش: صفحه نمایش لمسی LCD Capacitive – اندازه ۸ اینچ امکانات: قابلیت نصب سیم کارت – قابلیت مکالمه تلفنی سیم کارت – WiFi – GPRS – GPS – Edge – بلوتوث – کارت خوان – دوربین – وب کم – قطب نما – حسگر شتاب سنج – حسگر ژیروسکوپ

بهترین تبلت برای تجارت: مایکروسافت سورفیس پرو Microsoft Surface Pro 2

تبلت سورفیس پرو ۲ هر آنچه که یک تاجر برای کسب و کار خود نیاز دارد را در اختیار می گذارد . نسل چهارم پردازنده های Haswell  اینتل و یک رم SSD  سریع در آن تعبیه شده است . Microsoft Surface Pro 2قابلیت هایی چون عمر باطری بالا و بازدهی بالایی را که از هر اولترابوکی انتظار می رود را در خود جای داده است . صفحه نمایش براق ۱۹۲۰ * ۱۰۸۰ پیکسلی ، قلم نوری و ویندوز ۸٫۱ از دیگر ویژگی هایی است که اجازه می دهد هر برنامه دسکتاپی را بر روی یک تبلت اجرا کنید . قیمت این تبلت حدودا ۹۰۰ دلار است که با ورود به ایران باید انتظار داشته باشیم حداقل قیمت آن ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان باشد .

بهترین تبلت برای یادداشت برداری : گلکسی نوت  (Samsung Galaxy Note 10.1 (2014

گلکسی نوت ۱۰٫۱ نسخه ۲۰۱۴ بی شک یکی از بهترین تجربه های یادداشت برداری را برای شما به ارمغان می آورد . صفحه نمایش ۲۵۶۰*۱۶۰۰ پیکسلی و پردازنده octa-core Samsung Exynos 5420  و قلم نوری قوی دارد و قابلیت چند وظیفه ای آن این امکان را میدهد تا در یک لحظه ۳ پنجره را باز کنید . در نهایت این تبلت زندگی را برای شما راحت می کند و قیمت پایه آن ۵۰۰ دلار است که با ورود به ایران حداقل ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود .

تبلت سونی اکسپریا تبلت اس - Sony Xperia Tablet S

مشخصات لپ تاپ: ابعاد ۲۳۹٫۸ *۱۷۴٫۴*۸٫۸ میلی متر – وزن ۵۷۰ گرم , وای فای – GPS – بلوتوث – قابلیت نصب کارت حافظه – دوربین – وب کم – حسگر شتاب سنج – USB, Android v4.0.3 Ice Cream Sandwich و تا ۱۲ ساعت کارکرد مداوم باتری

پردازنده : Nvidia Tegra 3 Chipset , Quad Core Cortex A9 1.3GHz رم : ۱ گیگابایت حافظه داخلی: ۳۲ , ۶۴ گیگابایت صفحه نمایش : صفحه نمایش لمسی LCD – اندازه ۹٫۴ اینچ – WXGA 1280*800 دوربین : ۸ مگاپیکسل  ۳۲۶۴*۲۴۴۸ pixels

تبلت اکسپریا تبلت زد ال تی ای –Sony Xperia Tablet Z LTE

مشخصات لپ تاپ: ابعاد ۲۳۹٫۸ *۱۷۴٫۴*۸٫۸ میلی متر – وزن ۵۷۰ گرم , وای فای – GPS – بلوتوث – قابلیت نصب کارت حافظه – دوربین – وب کم – حسگر شتاب سنج – USB, Android v4.0.3 Ice Cream Sandwich و تا ۱۲ ساعت کارکرد مداوم باتری

پردازنده : Nvidia Tegra 3 Chipset , Quad Core Cortex A9 1.3GHz رم : ۱ گیگابایت حافظه داخلی: ۳۲ , ۶۴ گیگابایت صفحه نمایش : صفحه نمایش لمسی LCD – اندازه ۹٫۴ اینچ – WXGA 1280*800 دوربین : ۸ مگاپیکسل  ۳۲۶۴*۲۴۴۸ pixels

تبلت های دل ونیو Dell Venue8

تبلت ونیو ۸ دارای یک دوربین ۲ مگاپیکسلی در جلو و یک دوربین ۵ مگاپیکسلی در پشت خود است

با ابعاد ۱۹۳*۱۱۶*۹٫۶ میلی متر و وزن ۲۳۵ گرمی در مقایسه با سایر تبلت های هم رده بصورت کاملا مشخصی ضخیم تر اما سبکتر است بطور مثال این تبلت نسبت به نکسوس ۷ با وزن ۳۰۰ گرمی حدودا ۶۵ گرم سبکتر است با این حال نکسوس۷ با ضخامت ۸٫۶ میلیمتری حدود ۱ میلیمتر از ونیو ۷ باریک تر است .

در داخل ونیو ۷ یک پردازنده   dual-core Atom Z2580 ۲٫۰GHz  اینتل در کنار ۲ گیگابایت رم جای گرفته است ، همچنین این تبلت حافظه های داخلی ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی را پشتیبانی می کند .

از دیگر امکانات ونیو ۷ می توان به Bluetooth 4.0، GPS ، WiFi ، درگاه Micro-USB ، کارت خوان microSD ، یک دوربین VGA در جلو و یک دوربین ۳ مگاپیکسلی در پشت تبلت اشاره کرد

تبلت سامسونگ گلکسی نوت Samsung Galaxy Note 10.1 2014 Edition 3G

 

مشخصات تبلت :  وزن ۵۳۵ گرم-  ۲۴۳٫۱* ۱۷۱٫۴*۷٫۹  میلیمتر- Android v4.3 Jelly Bean - سیم کارت  - WiFi – GPRS – GPS – Edge – بلوتوث – کارت خوان – دوربین – وب کم – قطب نما – شتاب سنج – ژیروسکوپ – USB – microUSB

پردازنده: Qualcomm Quad-core 1.9 GHz Cortex-A15 & quad-core 1.3 GHz Cortex-A7 1.9 & 1.3 حافظه داخلی: ۳۲ , ۱۶ GB صفحه نمایش: صفحه نمایش لمسی LCD Capacitive – اندازه ۱۰٫۱ اینچ -۲۵۶۰*۱۶۰۰

تبلت سامسونگ گلکسی تب Galaxy Tab 3 7.0 SM-T211

مشخصات تبلت : ابعاد : ۱۸۸ × ۱۱۱٫۱ × ۹٫۹ میلی متر – وزن : ۳۰۶ گرم , Wi-Fi, Android Jelly Bean 4.1 و سیم کارت - کارکرد باتری با وبگردی تا ۸ ساعت –  کارکرد باتری با پخش ویدیو تا ۷ ساعت – کارکرد باتری با پخش موسیقی تا ۱۰۸ ساعت ,  GPRS – GPS – Edge – بلوتوث – DLNA – قابلیت نصب کارت حافظه جانبی- دوربین – وب کم – حسگر شتاب سنج – USB – microUSB پردازنده : – Marvell PXA986 , Dual-Core CPU 1.2GHz حافظه داخلی: ۸ , ۱۶گیگابایت صفحه نمایش : صفحه نمایش لمسی از نوع LCD – اندازه ۷ اینچ – ۶۰۰ × ۱۰۲۴

تبلت سامسونگ گلکسی تب ۳ – ۱۰٫۱ – ۱۶ گیگابایتی/ Samsung Galaxy Tab 3 10.1 P5200- 16GB

مشخصات تبلت: ابعاد : ۲۴۳ × ۱۷۶ × ۸ میلی متر – وزن : ۵۱۰ گرم , Android v4.2.2,  wifi , سیم کارت – GPRS – GPS – Edge – بلوتوث –  کارت حافظه جانبی- دوربین – وب کم – شتاب سنج – microUSB

پردازنده : Intel Atom Z2560 Dual-Core CPU 1.6GHz کارت حافظه : حافظه داخلی ۱۶ گیگابایت صفحه نمایش : صفحه نمایش لمسی از نوع LCD – اندازه ۱۰٫۱ اینچ – ۸۰۰ × ۱۲۸۰ پیکسل


یک شنبه 6 اسفند 1392برچسب:,

|
 

علم فناوری

رونمايي سوني از دوربين عکاسي Alpha 5000 : سنسور 20.1 مگاپیکسلی، صفحه نمایش با قابلیت چرخش 180 درجه و وای فای

سونی از دوربین میان رده تازه خود با نام Alpha 5000 رونمایی نمود. دوربین بسیار کوچک با قابلیت تعویض لنز و قیمت قابل قبول که در بین محصولات میان رده قرار می‌گیرد. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از این دوربین در اختیارتان قرار دهیم.

کنفرانس سونی در نمایشگاه CES امسال یک نکته داشت و آن هم وداع با برند NEX در محصولات این شرکت بود. بدین ترتیب دوربین عکاسی‌های میان رده این شرکت  در زیر پرچم Alpha که تا پیش از این به محصولات بالا رده اختصاص داشت، قرار خواهد گرفت. دوربین Alpha 5000 دارای یک صفحه نمایش با قابلیت چرخش 180 درجه است تا بدین ترتیب بتوانید از روبرو تصویر خود را در دوربین مشاهده کنید. Wi-fi و NFC نیز برای به اشتراک گذاری سریع تصاویر و ویدیوهای شما در وب یا تلفن‌های هوشمند تعبیه شده است. همچنین کیت 16-50 میلی متری مخصوص به کار رفته در این دوربین، سبب بزرگنمایی بهتر در آن می‌شود.

در قسمت جلوی Alpha 5000 سنسور  20.1 مگاپیکسلی با یک فلاش LED‌ بزرگ قرار دارد. این سنسور از ISO‌‌ تا سقف 16000 پشتیبانی می کند. این دوربین در حالت فیلمبرداری همچنین قابلیت ثبت تصاویر با کیفیت 1080 با 60i و 30p و 24p را دارد. در کنار این موارد، پورت HDMI با قابلیت پشتیبانی از سیگنال‌های 4k و همچنین میکرویو‌اس‌بی برای اتصال دستگاه به کامپیوتر و شارژ آن در این دوربین وجود دارد.

انتشار يک طرح مفهومي از تلفن Samsung Galaxy F : نسخه پريميوم گلکسي اس 5 با بدنه فلزي

اگر چه براساس شایعات قرار بود سامسونگ از دو نسخه پرچمدار جدید خود Galaxy S5 در کنگره جهانی موبایل (شامل یک نسخه پریمیوم فلزی) رونمایی کند، ولی این شرکت کره ای تنها یک نسخه معمولی از این اسمارت فون را معرفی کرد. اما همچنان احتمال رونمایی از یک نسخه این اسمارت فون با بدنه ای فلزی در ادامه سال جاری وجود دارد.

بعد از معرفی گلکسی اس ۵، خبرهایی به گوش رسید که نسخه پریمیوم آن در ماه May از راه می رسد و گرانتر از نسخه معمولی گلکسی اس ۵ است که از تاریخ ۱۱ آوریل روانه بازار فروش خواهد شد. به تازگی کانسپت یا طرحی مفهومی از Samsung Galaxy F توسط Ivo Marić تهیه شده که نشان دهنده بدنه ای فلزی برروی گلکسی اس ۵ سامسونگ است. در این تصویر یک دکمه اختصاصی دوربین هم برای آن در نظر گرفته شده است. نظر شما در مورد این کانسپت چیست؟ در صورتی که گلکسی اس ۵ پریمیوم، واقعی باشد و با این طرح معرفی شود، آیا نظر شما را جلب خواهد کرد؟

اکسپریا Z2 پيش از گلکسی اس ۵ در سرزمین مادری سامسونگ عرضه می شود

بازار اسمارت فون ها در کره جنوبی از جمله بازارهاییست که بسیاری از شرکت های خارجی کار سختی برای فعالیت و رقابت در آن دارند، چرا که برندهای کره ای تقریبا تسلط کاملی بر آن دارند. Samsung, LG و Pantech را می بایست رهبران این بازار دانست.

اما سونی با Xperia Z2 امیدوار است تا فعالیت خوبی در این بازار داشته باشد. این شرکت ژاپنی در تلاش است تا پرچمدار جدید خود را تا پایان این ماه در کره جنوبی عرضه کند، حتی این شرکت برنامه هایی برای عرضه این محصول توسط اپراتورهای بزرگ کره ای دارد. البته در همین ماه Z2 در ژاپن هم عرضه خواهد شد. براساس اعلام وبسایت کره ای Daum، بازار کره جنوبی برای سونی از اهمیت زیادی برخوردار است. دقیقا به همین دلیل است که این شرکت ژاپنی، پرچمدار خود را حتی قبل از عرضه پرچمدار سامسونگ (گلکسی اس ۵) در کره جنوبی روانه بازار خواهد کرد. در ماه ژانویه بود که سونی پرچمدار قبلی خود یعنی Xperia Z1 را در کره عرضه کرد. با توجه به اینکه می توان مطمئن بود که فروش جهانی گلکسی اس ۵ بیشتر از اکسپریا Z2 خواهد بود، این موضوعی بسیار جالب است که شاهد عملکرد این محصول سونی در بخش فروش در سرزمین گلکسی اس ۵ باشیم.

 

کدام سيستم عامل ، iOS ، اندروید يا ویندوزفون ؟ مسئله اين است !

 

روزبه‌روز به تحویل سال جدید نزدیک‌تر می‌شویم و روزبه‌روز هم دغدغه‌های نوشدنمان بیشتر و بیشتر می‌شوند و خرید گجت‌های جدید هم از این قضیه مستثنی نیست، حال می‌خواهد اسمارتفونی چند میلیونی باشد می‌خواهد تبلتی چندصد هزارتومنی. در هرصورت، همیشه این سوال وجود دارد که چه گجت و چه سیستم عاملی بهتر است، پس در این مقاله به شکلی متفاوت، به این تفاوت‌ها و تشابه‌ها می‌پردازیم.

مقدمه در این مقاله زیاد کاری به سخت افزارهای گجت‌ها نداریم، البته به ظاهر آن‌ها و طراحی‌شان تا حدودی می‌پردازیم و تمرکز خودرا برروی سیستم عامل و اپلیکیشن‌های این گجت‌ها می‌گذاریم اما اینکه درآخر چه گجتی با چه سخت‌افزاری را تهیه کنیم به بودجه خودتان واگذار می‌کنیم. نکته بعدی، بحث برند گجت‌هاست که این مورد را هم به خودتان واگذار می‌کنیم چرا که این بخش، کاملا سلیقه‌ای بوده و این خود شمایید که برند گجت‌تان را انتخاب می‌کنید.

iOS، اندروید و ویندوزفون

تا الان که این مقاله نوشته می‌شود، این سه سیستم‌عامل، محبوب‌ترین‌ها در زمینه گجت‌هایی همچون اسمارتفون‌ها شناخته می‌‌‍شوند و هرروز هم به طرفداران سرسختشان افزوده می‌شود. در مورد توسعه دهنده‌های این سیستم‌عامل هم اطلاعات کافی دارید و آگاهید که iOS را اپل، اندروید را گوگل و ویندوزفون را هم مایکروسافت پشتیبانی می‌کنند. اجازه دهید ابتدا به صفحات اصلی این سه سیستم عامل بپردازیم:

تصویر بالا، مربوط به صفحه اصلی سیستم‌عامل iOS است. همانطور که می‌بینید، در این سیستم عامل بعد از باز کردن قفل گجت، مستقیم وارد صفحه اپلیکیشن‌ها می‌شوید. اپلیکیشن‌ها هم که به دوصورت به نمایش درمی‌آیند. اولین شکل، سویپ کردن است که با این عمل، وارد صفحات مختلف اپ‌ها می‌شوید و نوع بعدی، اپلیکیشن‌هایی است که در پایین‌ترین قسمت قرار گرفته اند و در هرصفحه‌ای که باشید، همراه شما خواهند بود.

در iOS، اگر از بالا به پایین سویپ کنید، وارد نوتیفیکیشن‌ها می‌شوید. در این قسمت هم از اعلان‌های اپ‌های متفاوت تا قرارها و ساعت و تقویم را می‌توانید مشاهده کنید. (به جرات می‌توانم بگویم که این قسمت اصلا با بخش نوتیفیکیشن‌های اندروید قابل مقایسه نیست و در سیستم‌عامل اندروید این بخش بسیار کاربردی‌تر و کاراتر است) اگر از پایین به بالا سویپ کنید، منویی کشویی برای شما گشوده می‌شود که بسیار کاربردی‌تر از بخش نوتیفیکیشن‌های این سیستم‌عامل است و از چراغ‌قوه تا گشودن سریع دوربین را در خود گنجانده است.

تصویر بالا مربوط به اندروید است. البته این ‌تصویر می‌تواند در گجت شما متفاوت باشد چرا که اندروید از رابط‌های کاربردی متفاوتی بهره می‌برد اما به طور کلی اکثر گجت‌ها این شکلی اند. در اندروید، پس از بازکردن صفحه قفل، برخلاف iOS مستقیما وارد صفحه اپ‌ها نمی‌شوید و صفحه اصلی اندروید، جدا از امکان قرار دادن اپ‌های دلخواه، قابلیت قرار دادن ویجت را هم دارد که این ویجت‌ها نه تنها بسیار کاربردی‌اند بلکه یکی از نکات تمایز اندروید هم محسوب می‌شوند. در پایین هم بسته به گجت‌تان، امکان قرار دادن اپ‌های ثابت را همچون iOS دارید.

در این سیستم‌عامل هم اگر از بالا به پایین سویپ کنیم، منویی کشویی را شاهدیم که ظاهری شبیه به نوتیفیکیشن iOS دارد اما بسیار کامل‌تر و کاربردی‌تر است و برخلاف iOS، از قابلیت شخصی سازی بسیار بیشتری برخوردار است.

در آخر هم میرسیم به سیستم‌عامل ویندوزفون که ظاهری شبیه به تصویر بالا دارد و بر خلاف دو سیستم‌عامل بالا، به جای بهره بردن از آیکون اپ‌ها، از کاشی ها استفاده می‌کند. البته شاید این ظاهر کمی برایتان عجیب باشد و در نگاه اول زیاد ازآن خوشتان نیاید اما به جرات می‌گویم که این کاشی‌های بروزشونده نه تنها بسیار زیبایند بلکه همچون ویجت‌های اندروید، می‌توانند کاربردهای منحصربه فرد خودرا داشته باشند. (سیستم‌عامل ویندوزفون فعلا از نوتیفیکیشن بی‌بهره است اما با توجه به خبرها، به‌زودی این سیستم‌عامل به این قابلیت مجهز خواهد شد و حتما آن زمان به طور کامل به بررسی‌اش خواهیم پرداخت)

آیا اندروید هنگ می‌کند؟ این روزها متاسفانه بارها شاهد اینیم که افراد مختلفی بدون هیچ‌گونه اطلاعاتی از سیستم‌عامل اندروید به عنوان سیستم‌عاملی که بهینه نیست، مشکلات بسیاری دارد و به زبان ساده، همان هنگ می‌کند یاد می‌کنند. پیش از توضیحات اضافه، باید اعتراف کرد که اندروید در گجت‌های قدیمی اصلا بهینه نبود و کاربران بارها شاهد لگ و هنگ و باگ بودند اما این دلیل نمی‌شود که به خاطر مشکلات گذشته‌ی این سیستم‌عامل، هنوزهم با همان چشم به آن نگاه کرد! به جرات می‌توانم بگویم که اگر از گجت‌ها و پرچمدارهای جدید اندرویدی به خصوص نسخه پنجم نکسوس استفاده کنید، تمام آن افکار و خاطره‌های بد استفاده از اندروید را کنار می‌گذارید و کاملا متوجه می‌شوید که اندروید دیگر مثل گذشته نیست و تقریبا به روانی سیستم‌عامل‌هایی همچون iOS و ویندوزفون است! پس با این توضیحات، اگر قصد گجتی اندرویدی را دارید، به این نکته توجه داشته باشید که حتما گجت بروزی را خریداری کنید چرا که قیمت گجت‌های اندرویدی که از سخت افزار قدرتمندی بهره ببرند، واقعا پایین است و ۱میلیون تا ۱٫۵ میلیون واقعا ارزش هزینه کردن را دارد.

آیا آیفون کوچک است؟ در نقطه مقابل بی اطلاعی کاربران نسبت به اندروید، کوچکی آیفون قرار دارد که طرفداران متعصب همیشه از آن به عنوان نقطه ضعف این گجت یاد می‌کنند. اما آیا آیفون واقعا صفحه نمایش کوچکی دارد؟ جواب این سوال را اینگونه می‌دهم: آیا از رنگ آبی خوشتان می‌آید؟ جوابتان نه است؟ خوب اشتباه می‌کنید، شما باید رنگ آبی را دوست داشته باشید! احتمالا متوجه پاسخم شده‌اید، این چیزها کاملا سلیقه‌ای هستند و ممکن است برای فردی یک صفحه نمایش ۵ اینچی ایده‌آل باشد و برای فردی مثل من یک صفحه نمایش ۴ اینچی که کارکردن با یک دست برایش بسیار مهم است، ایده‌آل. پس آیفون صفحه نمایش کوچکی ندارد بلکه صفحه‌اش فعلا در سایزی محدود شده‌است که برای بسیاری این صفحه ایده‌آل و برای برخی غیرایده‌آل است و افرادی که می‌خواهند از iOS بهره ببرند و صفحه نمایش بزرگتری داشته باشند، آیپد در دو صفحه عرضه شده‌است. پس با تمام این تفاسیر، تعصب را کنار بگذاریم و به سلیقه افراد برای انتخاب صفحه‌نمایش دلخواهشان احترام بگذاریم.

آیا ویندوزفون سیستم‌عامل پیچیده‌ای است و اپ‌هایش محدود؟ در مورد پرسش اول باید بگویم که ویندوزفون به خصوص نسخه هشتم آن، پیچیده نیست بلکه با سایر سیستم‌عامل ها کمی تفاوت دارد و شاید به خاطر ظاهرش کمی سردرگم کننده به نظر بیاید اما به‌هیچ وجه اینطور نیست و به جرات میگویم که کارکردن با ویندوزفون که بسیار هم سیستم‌عامل بهینه، سریع و روانی است لذت‌بخش و آسان است. اما در مورد اپ‌ها باید گفت که متاسفانه مایکروسافت در زمینه گجت‌هایی مثل اسمارتفون‌ها واقعا دیر جنبید و این بازار بسیار مهم‌را دست‌کم گرفت اما با تمام این‌ها، سیستم‌عاملی را روانه بازار کرد که واقعا ایراد گرفتن از آن سخت است و ترکیبش با کمپانی‌هایی همچون نوکیا، اکوسیستمی را بوجود آورده است که فقط یکبار در دست گرفتن اسمارتفون‌هایی مثل لومیاها برای عاشقشان شدن کافی است. حال این‌ها چه ارتباطی به اپ‌ها دارد؟ ببینید، اسمارتفون‌های ویندوزفونی و همچنین خود ویندوزفون واقعا هیچ مشکلی ندارند و دست توسعه دهنده‌ها برای ارائه اپ‌هایشان به هیچ وجه بسته نیست اما در این میان، همیشه بحث سود مورد نظر بوده و است و کم بودن کاربران ویندوزفون باعث این کندی ارائه اپ‌هاست اما اگر منصفانه به اپ‌های ارائه شده برای این سیستم عامل نگاه کنیم و با سیستم‌عاملی مثل اندروید که هنوز هم بسیاری از اپ‌ها و گیم‌های iOS برایش عرضه نشده‌اند، مقایسه کنیم کاملا متوجه می‌شویم که تا همین الان سرعت رشد اپ‌های ویندوزفون، بسیار هم خوب بوده و ادامه این کاملا به خود مایکروسافت و تلاشش برای قانع کردن توسعه‌دهنده‌ها بستگی دارد. اگر بخواهم جمع‌بندی‌ای در زمینه اپ‌های وینفون داشته باشم، باید بگویم که بسیاری از اپ‌های مطرح هنوزهم برای این سیستم‌عامل عرضه نشده‌اند اما برای بسیاری از همین اپ‌ها، مشابه‌هایی در استور قرار داده شده‌است که تا حدودی نیاز شمارا رفع ‌می‌کنند. به طور کلی اگر در پی خرید یک گجت ویندوزفونی هستید و اپ‌هایی مثل پاکت، فلیپ‌بورد، گوگل کیپ و بسیاری اپ انحصاری دیگر برایتان اهمیت ویژه‌ای دارند فعلا دست نگه دارید اما اگر استفاده شما از اسمارتفون به وب‌گردی، مرور شبکه‌های اجتماعی، بازی کردن، چند اپ ساده و به خصوص عکاسی محدود می‌شود یکی از گجت‌های وینفونی به خصوص لومیاها به دوست نزدیک شما تبدیل خواهند شد.

آیا iOS بسته است؟ این چرا بلوتوث نداره؟ چرا نمیشه راحت این‌کارو باهاش کرد؟ چرا نمیشه راحت توش آهنگ ریخت؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که هنگام خرید گجتی مثل آیفون حتما باید از خودتان بپرسید! البته این مورد هم کاملا به سلیقه افراد بستگی دارد اما من به شخص یک سری از این محدودیت‌هارا بسیار می‌پسندم. برای مثال، خودتان را یک تولیدکننده محتوا برای مثال خواننده فرض کنید. آیا برای عرضه فقط یک تک آهنگ، زحمات بسیاری متحمل نمی‌شوید؟ حال چه اکوسیستمی بهتر از اپل و آیتیونز که تا حدودی سود شما را تضمین می‌کند؟ البته بعضی از محدودیت‌های اپل واقعا آزاردهنده‌است اما این که به آسانی نمی‌توان با بلوتوث فایل ارسال کرد و به راحتی به همه‌جا دست کشید، بیشتر اوقات به نفع تولید کننده محتواست و همین باعث شده که بسیار از اپ‌ها فقط برای iOS عرضه شوند اما…

آیا باز بودن اندروید خوب است؟ امای بالا را با این مورد ادامه می‌دهیم. در جهت مقابل بسته بودن iOS، افزادی هم وجود دارند که دوست ندارند سیستم‌عاملشان کاملا آن‌ها را محدود کند! دوست دارند به همه‌جای سیستم‌عاملشان دست ببرند، دوست دارند فایل‌های مجانی و بدون مورد را به راحتی با بلوتوث منتقل کنند، دوست دارند به راحتی ظاهر گجتشان را تغییر دهند و فقط به تغییر والپیپر محدود نباشند و دوست دارندهای بسیاری که بدون آسیب زدن به تولیدکننده‌های محتوا از سیستم‌عاملشان انتظار دارند. با تمام این توضیحات، باز بودن اندروید خوب است و این‌که عده‌ای فایل‌های دارای کپی‌رایت و پولی را شیر می‌کنند و به تولیدکننده آسیب می‌زنند، دلیل بر بد بودن این سیستم‌عامل نیست و حتی این‌کاررا می‌توان با جیل‌بریک کردن iOS هم انجام داد. البته توجه داشته باشید که اندروید، یک سیستم‌عامل کاملا اپن‌سورس یا متن‌بازی که فکر می‌کنیم نیست و دربرخی موارد به روت‌کردن نیاز دارد.

آیا آیفون و آیپد گجت‌های عجیب و غریب و لوکسی هستند؟ و بازهم تاسف‌هایی که فقط در ایران شاهدش هستیم! متاسفانه این‌روزها گجت‌هایی مثل آیفون به کالایی لوکس تبدیل شده‌اند و وسیله‌ای برای فخر فروشی. در طرف دیگر هم ما قرار داریم که بدون توجه به استفاده درست و مفید فرد از گجتش، تنها به خاطر برند مورد استفاده‌اش مورد نقدش قرار می‌دهیم و ناخودآگاه باعث می‌شویم که کاربر از گجتش بدش بیاید! باید بگویم نه، آیفون نه ‌تنها کالای عجیب و غریبی نیست بلکه مشابه تمام اسمارتفون‌ها، سیم کارت می‌خورد، می‌توان با آن زنگ زد و اس‌ام‌اس فرستاد، بررویش بازی و اپ نصب کرد و گاهی هم به وبگردی پرداخت، کاری که این‌روزها خوشبختانه اکثر اسمارتفون‌ها انجام می‌دهند! پس دلیل این همه تمایز گجتی مثل آیفون در ایران چیست؟ تنها دلیل این مورد، قیمت آیفون است که متاسفانه همچون بسیاری از برندها فقط اسمش بسیار بزرگ شده‌است و فروشندگان از این فرصت استفاده کرده و با قیمت‌های تحیرانگیز، آیفون را به گجتی تبدیل کرده‌اند که هرکس که دستش بگیرد، فرد متفاوتی می‌شود. به‌هرحال امیدوارم که من و شما جزو این افراد نباشیم و وقتی گجتی‌را در دست کسی مشاهده می‌کنیم، نحوه استفاده‌اش را مورد نقد قرار دهیم نه برندش را. در مورد قیمت آیفون هم متاسفانه به‌این زودی‌ها شاهد تغییری نخواهیم بود چرا که آن‌چنان ریشه برند بازی در کشورمان بزرگ شده‌است که به راحتی نمی‌توان جلویش ایستاد اما اگر واقعا دلتان یک آیفون می‌خواهد و مطمئنید که که کار زیادی باآن انجام نمی‌دهید، خیالتان راحت باشد، یک گجت وینفونی یا اندرویدی با قیمت متوسط هم همان کارهارا برایتان انجام می‌دهد.

تعداد اپلیکیشن‌ها مهم است یا نه؟ برای من عکاسی با اسمارتفون مهم است و راحت در یک دست نگه داشتن برای این‌کار مهم‌تر. از طرفی اپ‌های عکاسی و ادیت آیفون، اکثر اوقات فقط مخصوص این سیستم‌عامل عرضه شده‌اند. جدا از آن، بعضی از اپ‌ها هم وجود دارند که در آیفون برایم کاربرد راحت‌تری دارند و به شخص اکوسیستم اپل در زمینه اپ‌را بسیار دوست می‌دارم و بیشتر دلیلم برای انتخاب آیفون، همین اپ‌هاست. اما از طرفی، برای بسیاری اکوسیستم گوگل، حرف اول را می‌زند و دوست دارند که به راحتی گوگل کیپ داشته باشند، نقشه گوگلشان کامل‌تر و بروزتر باشید و اپ‌نویسی برای اندروید و وینفون برای‌شان آسان‌تر است. به صورت کلی بگویم، قبل از انتخاب سیستم‌عامل گجتتان، کمی با خود فکر کنید و ببینید که واقعا چه‌چیزی از آن می‌خواهید. آیا مثل من، کار راحت با یک دست و اپ‌های عکاسی برای‌تان مهم است؟ یا دوست دارید که از ویجت‌های اپ‌ها به راحتی استفاده کنید و اپ‌هایتان کاشی‌هایی داشته باشند که هرلحظه بروز می‌شوند؟ و وقتی که کاملا به نتیجه‌ای مشخص رسیدید، اقدام به خرید گجت مورد نظرتان کنید. در ضمن حتما سری به استورهای این سه سیستم‌عامل بزنید و در زمینه‌های مورد علاقه‌تان، اپ‌هارا سبک و سنگین کنید و با دقت ببینید که آیا در این سیستم‌عامل، اپ‌هایی که نیاز من‌را برطرف کنند وجود دارند یا خیر.

خرید فقط یک بخش است فرض کنید الان یک اسمارتفون مثلا یک سونی اکسپریا زد۱ خریدیم. با هزار ذوق و شوق گجت را از قوطی‌اش درمی‌آوریم، روشنش می‌کنیم و چندین ساعت با آن ور می‌رویم. چندین روزبه همین شکل سپری می‌شود و رفته رفته متوجه می‌شویم که گجتمان دیگر آن لذت گذشته را ندارد و به وسیله‌ای عادی برایمان تبدیل شده است. خوب این‌هارا چرا گفتم؟ هدفم از نوشتن این چند خط این‌است که بگویم که گجت‌ها و دستگاه‌های خودرا آنچنان بزرگ نکنیم و به آن‌ها به وسیله‌ای برای رفع نیازهایمان نگاه کنیم. بیاید برای چند لحظه تمام تبلیغات شرکت‌های مختلف را کنار بگذازیم، کاری به هسته‌ها و رم‌ها نداشته باشیم و فقط به اساس این گجت‌ها نگاه کنیم. برای من این گجت‌ها، نقش بسیار بزرگی را در زندگی ایفا می‌کنند، اما این نقش را برند این گجت‌ها بازی نمی‌کند بلکه کاربرد آن‌هاست که زندگی‌ام راحت‌تر کرده. عکاسی با آیفون و لومیا برایم لذت‌بخش است اما مطالعه کتاب در تبلت اندرویدیم را بسیار دوست دارم. مدتی در آیپد طراحی می‌کردم و بعدها دیدم که فرق زیادی با آیپد و تبلت‌های گالاکسی در طراحی وجود ندارد. اگر بخواهم جمع‌بندی ای داشته باشم، باید بگویم که اگر در پی خرید اسمارتفون و تبلتی هستید، تبلیغات و بازی‌های عددی شرکت‌هارا کنار بگذارید و تنها هدفتان برای خرید این گجت‌هارا، نیازتان قرار دهید. شما به یک اسمارتفون هشت هسته ای نیازی ندارید اما ممکن است به اسمارتفونی نیاز داشته باشید که ۵ اینچی باشد یا به تبلتی نیاز داشته باشید که اپی مخصوص کار شمارا در خود داشته باشد.

سوالات مختلف پیش از خرید هر وسیله‌ای حتما سوالات مختلفی در ذهن ما شکل می‌گیرد و خرید گجتی چند میلیونی به هیچ وجه از این قضیه مستثنی نیست. توصیه من این است که ازاین پس به‌جای هدف قرار دادن برند، به نکات بسیار مهم‌تری همچون باطری گجت، کیفیت صفحه نمایش، کیفیت صدا، حافظه داخلی و امکان مموری خوردن یا نخوردن و از همه مهم‌تر سیستم‌عامل و اکوسیستم آن گجت بپردازید و با توجه به نیازهای خودتان، نه نیازهایی که برایتان تعریف می‌شوند، اقدام به خرید کنید. درآخر هم چون هدفم توجه به اصلی‌ترین دغدغه‌های کاربران بود، مقاله را به این موارد محدود کردم و درصورتی که مشکل و سوال دیگری دارید و پاسخی برای‌شان پیدا نکردید، تا حد امکان به آن جواب می‌دهم.

YotaPhone معرفي شد : اسمارت فوني شگفت انگيز با دو صفحه نمايش مجزا و پردازندهSnapdragon80

یکی از برترین و خلاقانه‌ترین محصولات نمایشگاه امسال بارسلونا اسپانیا را می‌توان تلفن با دو صفحه نمایش Yota نامید. تلفن هوشمندی که سال گذشته، با اشکالات ریز و درشت به نمایشگاه آمده بود، ولی امسال با برطرف کردن معایب قبلی، خود را برای حضور در بازار تلفن‌های هوشمند آماده کرده است.

محصول جدید Yota با صفحه نمایش دوتایی، پنل E-link کاملا لمسی را به بدنه پشتی اضافه نموده است که می‌تواند توییت‌ها،‌ ایمیل‌ها و پیغام‌های شما را در صفحه نمایش  4.7 اینچی نمایش دهد و بدین ترتیب نیاز شما به استفاده از صفحه قدیمی و پرمصرف جلویی که تاکنون تنها نمایشگر محصولات دیجیتالی محسوب می‌شد را کاهش دهد. اما این، تمامی بهبودهایی نیست که نسل جدید تلفن‌های دو صفحه Yota تجربه می‌کند. از طرف دیگر، وقتی که تلفن را به سمت معمول نگاه می‌کنید، صفحه نمایش 5 اینچی از نوع AMOLED و با رزولوشن 1080p مواجه می‌شوید. در قلب دستگاه نیز، تراشه 800 Snapdragon با فرکانس کاری 2.3 گیگاهرتزی جایگزین Snapdragon 6o0 شده است و وظیفه پردازش اطلاعات مربوط به دو پنل لمسی را در ضخامتی به اندازه 8.9 میلی‌متر دارد.

تنها اشکالی که می‌تواند ضربه بر پیکره این محصول نسل آینده باشد، عدم پشتیبانی از تمامی  اپلیکیشن‌های اندرویدی در پنل لمسی پشت‌ آن است. پنلی که می‌تواند در اپلیکیشن‌های امروزی نقش بسزایی داشته باشد و با مصرف کمتر از صفحه نمایش جلو، قابلیت‌های کم کردن مصرف انرژی را نیز به همراه داشته باشد. در کل در استفاده از پنل لمسی پشت  ناچارید به تعداد محدودتری از اپلیکیشن‌های اندرویدی بسنده کنید. البته سازندگان Yota نیز که به اشکالات محصول خود واقف هستند، در پی حل این موضوع هستند. از جمله اقدامات آن‌ها، باز گذاشتن SDK محصول خود برای تمامی توسعه دهندگان و گفت و گو با گوگل، آمازون و Barnes & Noble برای توسعه اپلیکیشن‌هایشان و سازگاری آن‌ها، با پنل لمسی پشت تلفن‌هوشمند Yota است.  یوتا ایده بسیار جالب و کاربردی را ارایه کرده است، میزان قابل توجه‌ای از شارژ باطری در تلفن‌های هوشمند صرف نمایشگر در اموری مانند برقراری تماس، خواندن توییت‌ها، مطالعه ایمیل و غیره می‌شود. تمام این امور از طریق صفحه نمایش بسیار کم مصرف E-INK پشت تلفن یوتا قابل انجام هستند با این تفاوت که در این حالت مصرف انرژی چندین برابر کمتر از زمانی خواهد بود که از صفحه نمایش جلوی دستگاه استفاده می‌کنید.

 

 


یک شنبه 6 اسفند 1392برچسب:,

|
 

علم وفناوری


یک شنبه 6 اسفند 1392برچسب:,

|
 

آموزش آشپزی

گراتن مرغ دودی
مواد لازم:

  • مرغ دودی: 250 گرم
  • سیب زمینی ریز: 4 عدد
  • کره آب شده: 25 گرم
  •   کره گیاهی: 25 گرم
  •   پیاز متوسط: یک عدد،‌ ساطوری
  •   سیر: یک حبه،‌ ساطوری
  •   آرد: یک قاشق غذاخوری
  •   شیر: 300 میلی‌لیتر
  • جعفری ساطوری: 2 قاشق غذاخوری
  •   نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

روش تهیه 1 - فر را روی 200 درجه سانتیگراد داغ کنید. برای تهیه سس، کره گیاهی را در یک قابلمه کوچک آب کرده و پیاز آب گرفته را 5 دقیقه در آن تفت دهید تا نرم شود و کمی رنگ بگیرید. سیر را اضافه کرده و پس از 30 ثانیه آرد را اضافه کرده و با پیاز و کره مخلوط کنید. شیر را اضافه کرده و دائم هم بزنید تا به غلظتی برسد که روی قاشق چوبی،‌یک لایه نازک از آن بماند. نمک و فلفل سس را اندازه کنید.
2 - یک ظرف نسوز را چرب کنید. کف آن را با مرغ دودی که به اندازه یک بند انگشت خرد کرده‌اید پر کنید. جعفری ساطوری را با سس مخلوط کرده و روی مرغ بدهید.
3 - سیب‌زمینی‌ها را ورقه کرده و خشک کنید. ورقه‌های سیب‌زمینی را روی گراتن چیده و کره آب شده را با قلم‌مو روی آنها بمالید. کمی نمک پاشیده و ظرف را 20 دقیقه در طبقه وسط بگذارید تا سیب‌زمینی برشته و طلایی شود.

کروکت مرغ
برای تهیه کروکت مرغ، دستورهای متفاوتی وجود دارد، اما این رسپی که بر پایه سس سفید تهیه می‌شود هم ساده است و هم خوش‌طعم. با توجه به قیمت پایین‌تر نسبت به سایر مواد پروتئینی، مرغ در سبد اصلی غذایی ایرانی‌ها جا گرفته است بنابراین گاه پیش می‌آید که از خوردن آن خسته شوید، پس این رسپی را امتحان و از خرید ناگت‌های نیمه آماده بی‌کیفیت خودداری کنید.
مواد لازم برای 4 نفر:

  • کره: 125 گرم
  • آرد: 25 گرم
  • شیر گرم: 150 میلی‌لیتر
  • روغن مایع: به میزان لازم
  • سینه مرغ بی‌استخوان: یک عدد، نگینی
  • سیر: یک حبه ساطوری
  • تخم‌مرغ: یک عدد
  • پودر نان: 50 گرم
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

روش تهیه:
1 - کره را در یک قابلمه کوچک آب کنید. آرد را اضافه کرده و مخلوط کنید. پس از یک دقیقه شیر گرم را اضافه کنید. سس را نمک و  فلفل زده و مدام هم بزنید تا غلیظ شود سپس آن را از روی شعله بردارید.
2 - 2 قاشق غذاخوری روغن را روی شعله متوسط داغ کرده و مرغ و سیر را 5 دقیقه در آن تفت دهید. کمی نمک به مرغ بپاشید.
3 - پس از اینکه تکه‌های مرغ سرخ شد، آن را چرخ کرده یا در غذاساز خمیر کنید. خمیر مرغ را به سس اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید. سپس آن را کنار بگذارید تا کاملا سرد شود.
4 - پس از اینکه مایه کروکت سرد و سفت شد آن را 8 قسمت کرده و هر کدام را به شکل یک سوسیس درآورید.
5 - مقداری روغن روی شعله متوسط داغ کنید. تخم‌مرغ را بزنید تا یکدست شود. کروکت‌ها را در تخم‌مرغ زده در پودر نان بغلتانید و هر طرف آن را 4 دقیقه در روغن سرخ کنید. روغن آن را با هوله کاغذی گرفته و با جعفری و لیموترش تزیین کنید. کروکت را با

سالاد

سبز و نان سبوس‌د‌ار سرو کنید.

رولـتـ  مـرغ
سینه مرغ پر شده با سبزیجات، تخم‌مرغ آبپز و انواع

پنیر

و مخلفات دیگر غذایی همیشه محبوب است. لازم نیست برای پر کردن رولت زیاد فکر کنید. در یخچال را باز کنید تا ببینید تقریبا از تمام مواد موجود برای پر کردن سینه مرغ می‌توانید استفاده کنید.
مواد لازم برای 4  نفر:

  • سینه مرغ بدون استخوان: 4 عدد 
  • هویج: یک عدد،‌خلالی 
  • تخم‌مرغ آبپز: 2 عدد، خردشده 
  • سیب‌زمینی آبپز: یک عدد، خلالی 
  • نخود فرنگی آبپز: یک‌چهارم پیمانه  
  • نمک و فلفل: به میزان لازم  
  • روغن: 4 قاشق غذاخوری

روش تهیه:
1 - سینه‌های مرغ را داخل کیسه فریزر قرار داده و با وردنه بکوبید تا ضخامت آن به  3 میلی‌متر برسد اما پاره نشود. این کار را باید به آرامی انجام داد.
2 - سینه‌‌های مرغ را نمک و فلفل پاشیده و چرب کنید.
داخل هر سینه را با هویج، تخم‌مرغ، نخود فرنگی و سیب‌زمینی پر کرده و روی آن کمی نمک و فلفل بپاشید.
3 - رولت‌ها را پیچیده و با نخ پرک یا خلال دندان آنها را محکم کنید. برای پختن رولت‌ها 2 راه وجود دارد. یا 40 دقیقه آنها را در دمای 180 درجه سانتی‌گراد  در فر برشته کنید یا بعد از سوراخ کردن بیرون آن رولت‌ها را در سس گوجه‌فرنگی بپزید و سرو کنید.

طرز تهیه ناگت مرغ در منزل

ناگت مرغ

مواد لازم:

سینه مرغ خام چرخ شده           300 گرم

پنیر پیتزا (موتزارلا)                 100 گرم

سس خردل                        1 قاشق غذاخوری

سیر درشت                        1 حبه

پیاز                                   1 عدد متوسط

فلفل قرمز، نمک، روغن          به میزان لازم

آرد سوخاری                       1 پیمانه

طرز تهیه: گوشت سینه مرغ بهتر است.

پنیر پیتزا را رنده میکنیم مقدار آن را میتوان تا 150 گرم افزایش داد.

گوشت مرغ را داخل ظرف میریزیم همراه پیاز درسته و سیر درسته و پنیر رنده شده و فلفل قرمز و نمک و در صورت دلخواه کمی فلفل سیاه هم اضافه میکنیم.

تمام مواد را در دستگاه غذاساز به مدت 1 دقیقه مخلوط میکنیم. میتوان داخل چرخ گوشت هم ریخت حتی با دستگاههای غذاساز دستی هم میتوان مخلوط کرد اما در صورت استفاده از چرخ گوشت یا دستگاه غذاساز دستی باید پیاز را خرد کنیم

مواد باید کاملاً با هم مخلوط شوند.

میتوان از پودر سیر به جای سیر تازه درون مواد و درون پودر سوخاری استفاده کرد.

داخل پودر سوخاری هم کمی فلفل قرمز اضافه میکنیم.

داخل تابه کمی روغن میریزیم.

اگر خمیر چسبندگی داشت کمی دستمان را نم میکنیم. از مواد برداشته داخل دست به شکل بیضی درآورده و وسط آن را با دو انگشت از طرفین کمی به طرف داخل فشار میدهیم تا تقریباً حالت پروانه داشته باشد. قطر ناگت نباید زیاد باشد.

ناگتها را داخل مخلوط پودر سوخاری و فلفل میگذاریم و به پودر آغشته میکنیم بعد داخل روغن میگذاریم با حرارت ملایم سرخ شود.

نیازی نیست روغن زیاد داغ باشد.

زیاد داخل پودر آغشته نکنید چون آرد سوخاری باعث میشود رطوبت گوشت گرفته شود و ناگت ترک بردارد.

نانهای باگت را به دو نیم میکنیم یا حلقه ای برش میزنیم داخل سینی فر چیده به مدت 10 – 5 دقیقه طبقه وسط فر میگذاریم به اندازه ای که نانها رطوبت خودش را از دست دهد.

اگر بخواهید پودر سوخاری سبزیجات تهیه کنید پودر فلفل شیرین یا چیلی اضافه میکنیم تا رنگ قرمز بگیرد. یا به جای فلفل شیرین از فلفل قرمز استفاده میکنیم تا طعم تندی داشته باشد. برای معطر شدن پودر سوخاری هم میتوان به جای فلفل از پودر سیر استفاده کرد. با سبزیجات دیگر هم میتوان پودر سوخاری را مخلوط کرد مثل پودر پیاز، پودر سبزی و ... که اینها را هر کدام را دوست داشتیم به نان تست اضافه میکنیم.

گهگاهی روغن ماهی تابه را عوض میکنیم چون پودر سوخاری که داخل روغن میریزد رسوب میکند و باعث میشود روغن زود بسوزد. وقتی روغن را خالی کردیم نیازی به شستن ظرف نیست فقط با یک دستمال کامل ظرف را پاک میکنیم و دوباره روغن میریزیم.

دو طرف ناگت ها را سرخ میکنیم.

سس خردل ناگت را خیلی خوش بو میکند.

میتوانید از سس فلفل هم برای تندی طعم استفاده کنید

دستور پخت فیله مرغ سوخاری به سبک رستورانها

شما برای درست کردن این غذا برای ۴ نفر به ۴۵۰ گرم فیله مرغ ، یک پیمانه آرد ؛ یک پیمانه خرده نان خشک شده ، ۲ قاشق سوپ‌خوری ادویه جات و سبزیجات معطر، ۲ عدد تخم مرغ ، ½ قاشق چای‌خوری سس واسابی ، پنیر پارمزان به مقدار دلخواه ، روغن و نمک و ادویه جات نیاز دارید.

برای پختن این غذا اول باید راد و خرده نان ، نمک و سس واسابی و ادویه جات را با سبزیجات معطر و یک قاشق غذا خوری اب مخلوط کنید و  فیله‌های مرغ را در مخلوط بیندازید و روغن را داخل تابه داغ کرده و فیله ها را غلطان در روغن داغ سرخ کنید.

البته در نظر داشته باشید که روش پخت ژاپنی این غذا, فرآیند سرخ کردن را برایتان بسیار آسان می‌کند چرا که نیازی به زمان زیادی ندارد. کافی است تکه‌های فیله مرغ را با خرده نان یا پودر سوخاری پوشانده و به سرعت در روغن داغ سرخ کنید.ادویه جات و سبزیجات معطر را می توانید از ترکیب  کمی جعفری خردشده,پیازچه خردشده, سیر رنده شده, فلفل قرمز و فلفل سیاه و نمک دریا درست کنید.

این ترکیب را می توانید با سس مایونز و کمی ماست مخلوط کرده و در زمان سرو غذا همراه آن نوش جان کرد.در این دستور از خرده نان و آرد همراه با سبزیجات معطر و ادویه جات دلخواه برای کاور کردن فیله ها استفاده شده, می توانید از پودر سوخاری آماده بجای این ترکیب استفاده کنید.

طرز تهیه و دستور پخت چیکن استروگانف

مواد لازم (برای 6 نفر):

روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری

پیاز متوسط: 3عدد(به صورت حلقه های نازک بریده)

فلفل دلمه ای :1 عدد(نازک بریده شود)

نمک: یک و نیم قاشق چای‌خوری

فلفل: یک و نیم قاشق چای‌خوری

قارچ متوسط :15 عدد(برشهای نازک)

سینه مرغ بدون پوست و استخوان: 4 عدد ( ابتدا با بیفتک کوب نازک و به صورت رشته ای بریده شود )

آب مرغ: 2 پیمانه

سس باربکیو: 2 قاشق غذاخوری

خردل: 2 قاشق غذاخوری

سس قرمز تند: یک قاشق چای‌خوری

خامه ترش: نصف پیمانه

طرز تهیه:در یک تابه بزرگ، یک قاشق روغن بریزید و پیازها را حدود 8 دقیقه در آن تفت دهید تا نرم شوند.سپس فلفل دلمه‌ای، 2/1 قاشق چای‌خوری نمک و 4/1 قاشق چای‌خوری فلفل و  قارچ‌ها را به تابه اضافه کنید و حدود 6 دقیقه یا تا زمانی‌که آب قارچ‌ها  روان شود، آن‌ها را تفت دهید.مواد فوق را از صافی رد کنید و حدود 2/1 پیمانه از آب حاصله را نگه دارید. تابه را دوباره روی حرارت قرار دهید و یک قاشق روغن باقی‌مانده را در آن بریزید.روی سینه مرغ، باقی‌مانده نمک و فلفل را بپاشید و حدود 5 دقیقه آن‌ها را  در روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شوند سپس مخلوط قارچ و فلفل را به آن اضافه  کنید و کنار بگذارید. آب مرغ و سبزیجات را در ظرف بجوشانید و هرچه از مواد به ته تابه  چسبیده را با یک قاشق چوبی از ته ظرف جدا کنید و بگذارید همراه با سس  بجوشند.سس باربکیو، خردل، و سس قرمز تند را به محتوای ظرف اضافه کنید  بگذارید بجوشند تا یک و نیم پیمانه آب از آن‌ها باقی بماند. آب  باقی‌مانده باید کمی غلیظ باشد. حرارت را کم کنید و خامه ترش را به آن اضافه کنید و دیگر نگذارید سس بجوشد. سپس مرغ و سبزیجات را به تابه اضافه کنید و تا حدی به آن‌ها حرارت دهید که گرم شوند

دستور پخت بیف استروگانف

روش اول

مواد لازم:

گوشت مغز ران گوساله یا راسته پاک کرده=یک کیلو روغن یا کره=100 گرم پیاز متوسط=3 تا 4 عدد آرد=یک قاشق سوپخوری سرخالی خامه=150 گرم سیب زمینی پشندی=1 کیلو و نیم نمک و فلفل=به مقدار کافی روغن فراوان برای سرخ کردن سیب زمینی سس سفید=2/1 پیمانه

طرز تهیه

پیاز را خلال و در روغن سرخ می کنیم تا طلایی شود.گوشت را ورقه ورقه و بعد خلال می کنیم و می شوییم و داخل پیاز می ریزیم.حرارت را ملایم می کنیم و در ظرف را می گذاریم تا آب گوشت کاملا کشیده شود. یکی دو لیوان آب در ظرفی می ریزیم و می گذاریم گوشت بپزد ولی زیاد له نشود و آب گوشت تمام شود؛بعد آرد را داخل گوشت می ریزیم و کمی نمک و فلفل می ریزیم و بهم می زنیم. بعد نصف لیوان آب اضافه می کنیم و می گذاریم دو سه جوش بزند و سس آن غلیظ شود.سیب زمینی ها را پوست می کنیم و با دست یا با ماشین مخصوص بلند و باریک به نازکی یک چوب کبریت خلال می کنیم و می شوییم و در صافی می ریزیم تا آب سیب زمینی کاملا گرفته شود.روغن فراوان را داغ می کنیم و سیب زمینی را بدفعات در روغن سرخ می کنیم؛سیب زمینی را نباید زیاد در روغن بهم زد زیرا له می شود،گاهی با احتیاط سیب زمینی را بهم می زنیم وقتی سیب زمینی سرخ و برشته و کاملا خشک شد،با کفگیر از داخل روغن بیرون می آوریم و در صافی می ریزیم تا روغن آن گرفته شود و تمام سیب زمینی ها را بهمین طریق سرخ می کنیم.گوشت را در دیس می ریزیم،خامه و سس سفید را روی گوشت می دهیم و سیب زمینی آماده شده را رو یا اطراف گوشت می ریزیم.

مواد لازم برای سس بیف استراگانف

آب یا استاک مرغ: يک ليتر آرد سفيد گندم: يک قاشق غذا خوري کره: ۱۰۰ گرم سس قرمز، سس سويا، نمک و فلفل: به مقدار کافي

طرز تهيه سس بیف استروگانف:

کره را داخل قابلمه مي ريزيم تا داغ شود سپس آرد را داخل آن ريخته و تفت مي دهيم، بعد آن را خوب هم مي زنيم تا کرم رنگ شود. بعد از اينکه آرد سرخ شد، آب مرغ را به آن اضافه مي کنيم و هم مي زنيم تا غليظ شود، سپس سس قرمز و سس سويا به آن اضافه مي کنيم و هم مي زنيم. با نمک و فلفل آن را خوش طعم مي کنيم، سپس آن را داخل فر مي گذاريم تا تيره رنگ شود، بعد از اينکه مواد حرارت ديد، آن را از داخل فر بيرون مي آوريم.

نکته:

سس ولوته از کره و استاکها تهيه مي شود و کره پايه اوليه آن است اگر استاک مرغ باشد ولوته مرغ و اگر استاک گوشت باشد ولوته گوشت نامه دارد.

روش دوم

مواد لازم براي تهيه بيف استروگانف:

سيب زميني: ۴۰۰ گرم (سرخ شده يا خلال) سس قرمز: يک قاشق غذا خوري گوشت فيله: ۵۰۰ گرم (گوشت گوساله يا گاو) روغن: ۵۰ گرم نمک و فلفل و پودر سير: به مقدار کافي خامه: دو قاشق غذا خوري قارچ: ۴۰۰ گرم سس خردل: يک قاشق چاي خوري سس سويا: يک قاشق مربا خوري

طرز تهيه گوشت بیف استروگانف:

گوشت راسته گوساله را به صورت رشته اي (کلفت) برش مي زنيم و با نمک، فلفل و پودر سير آن را خوش طعم مي کنيم و با روغن آن را سرخ مي کنيم، سپس قارچ را به آن اضافه کرده و تفت مي دهيم. سس تهيه شده را به آن اضافه مي کنيم تا عصاره گوشت و قارچ در آيد. سپس خامه را رقيق مي کنيم، بعد همراه خامه و خلال سيب زميني روي آن را تزئين مي کنيم

طرز تهيه پاچین سوخاری

مواد لازم:
پاچین مرغ
پودر سوخاری وادویه های طعم دهنده

طرز تهیه:
اول از همه باید گوشت قسمت نازک پاچین رو از استخوان مرغ جدا کنید.
برای این کار نوک چاقو رو به زیر گوشت انداخته وتمام بندها وماهیچه های   کوچک رو ببرید . گوشت جدا شده رو به قسمت انتهایی پاچین منتقل کرده وبا دست بهش شکل بدید.
پاچین های دسته دار را تو یک عدد تخم مرغ کامل زده شده بغلطونید. وبعد در پودر سوخاری مزه دار شده ( پودر سوخاری + فلفل قرمز + کمی نمک + چودر سیر ) اونها رو قرار بدید تا تمام قسمت های پاچین به پودر سوخاری اغشته بشه._ وقتی تمام پاچین های دسته دار اغشته به پودر سوخاری شدندکافیه اونها رو در جکوزی روغن داغ !غوطه ور کنید.بذارید کاملا سرخ وبرشته بشن
.

طرز تهیه و دستور پخت جوجه چینی

مواد لازم: آرد گندم:یك لیوان آرد برنج:نصف لیوان آرد ذرت:نصف لیوان بیكینگ پودر: یك قاشق مرباخوری ماء الشعیر بدون طعم:یك شیشه سیب زمینی آب پز: 2 عدد پیاز:2 عدد سینه مرغ: یك عدد كامل نمك: به مقدار لازم

طرز تهیه: آرد گندم، آرد برنج، آرد ذرت، بیكینگ پودر و نمك را با هم مخلوط می كنیم.  سپس كم كم ماءالشعیر را به مخلوط اضافه می كنیم تا جایی كه غلظت خمیر مانند  غلظت حلیم شود. سپس می گذاریم تا خمیر به مدت 2 ساعت بماند. سینه مرغ را به شكل فیله درمی آوریم. سپس فیله ها را در خمیری كه تهیه كرده  ایم، كاملا می غلتانیم تا هر دو طرف آنها خمیری شود. سپس فیله ها را در  روغن سرخ می كنیم. فقط باید مراقب باشید كه فیله ها نسوزند، چون زود سرخ می  شوند. پس از این مرحله سیب زمینی های آب پز و پیاز را به شكل حلقه حلقه برش می  دهیم. سپس آنها را در همان خمیر می زنیم و در روغن سرخ می كنیم. البته  بایستی توجه داشته باشید كه سیب زمینی ها را جدا سرخ كنید و پیازها را جدا،  یعنی با هم سرخ نكنید. مزیت غذا این است كه با وجود این كه سرخ می شود، روغن زیادی به خود جذب نمی  كند. با این همه اگر بخواهید فیله سرخ شده همان مقدار كم روغن را هم  نداشته باشد، می توانید فیله ها را بعد از سرخ شدن، روی یك پارچه سفید تمیز  قرار دهید تا روغن داخل آنها كاملا خارج شود.استفاده از پياز و سيب زميني بستگي به ذائقه شما دارد و در صورت دلخواه مي  توانيد از آنها استفاده کنيد.   اين غذا، يک غذاي بسيار خوشمزه و لذيذ است که مي توانيد با سس گوجه فرنگي  يا سس هزار جزيزه آن را ميل کنيد.

طرز تهیه کباب برگ

مواد لازم:گوشت راسته پاک کرده دو کیلو آب پیاز رنده شده  یک فنجان فلفل و نمک  به مقدار لازم

طرز تهیه:

برای تهیه کباب برگ بهتر است از گوشت  راسته گوساله یا گوسفند استفاده کنیم . گوشت راسته را به اندازه دلخواه و به قطعات یک اندازه می بریم و به قطر نیم سانتیمتر ورقه ورقه کرده، به آنها آب پیاز و کمی فلفل زده و در صورت تمایل می توانیم، کمی روغن زیتون هم به گوشت اضافه کنیم. چند ساعتی صبر می کنیم تا گوشت بماند و ترد شود. بعد گوشت را به سیخ کشیده و با پشت کارد کمی روی گوشت می کوبیم. آن را روی حرارت زغال یا کباب پز اجاق قرار داده و به آن کمی نمک می پاشیم . کباب را پشت و رو می کنیم تا آن طرف کباب هم برشته شود، ولی نباید زیاد خشک شود. پس از آماده شدن کباب آن را در دیس می کشیم و اطراف دیس را با لیموترش، خیارشور و چند حلقه پیاز تزیین می کنیم.

آموزش و طرز تهیه انواع استیک

آموزش و طرز تهیه استیک

مواد ‌لازم برای 1 نفر:

گوشت راسته گوسفندی با استخوان دنده 2 تکه (250 گرم) سویا سس 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری گوجه‌فرنگی خرد شده 1عدد پیازچه خرد شده 100 گرم نخود پخته 50 گرم نمک و فلفل به میزان لازم نعناع به میزان لازم

روش تهیه: گوشت گوسفند را با سویا سس ، روغن زیتون و فلفل مزه‌دار کرده و به مدت 3- 2 ساعت در یخچال قرار دهید. سپس با بیفتک کوب آن را بکوبید تا نرم و کمی نازک شود. سپس روی صفحه توری فلزی قرار دهید و آن را کباب کنید. پیازچه و گوجه‌فرنگی را با کمی روغن زیتون تفت دهید و نخود پخته را هم اضافه کنید. نمک و فلفل را نیز به مخلوط بالا افزوده و همراه کباب و چند برگ نعناع میل کنید.

شاتوبریان با سس قارچ

مواد لازم : گوشت فیله تمیز شده 800 گرم سس قارچ 1 پیمانه کره 100 گرم نمک و فلفل بمیزان کافی روغن زیتون 50 گرم

طرز تهیه : گوشت فیله تمیز شده را به 4 قسمت از مقطع بریده با استیک کوب کمی می کوبیم و به شکل گرد منظم در می آوریم . دو طرف آنرا آغشته به روغن کرده فلفل می زنیم . دو طرف گوشت را یکی یکی در ماهیتابه چدنی خوب برشته کرده اگر فکر می کنید مغز گوشت خام است کمی آب اضافه کرده در ظرف را ببندید تا با حرارت ملایم بپزد و آب جذب آن شود . سپس در ظرف چیده رویش را سس قارچ یا سس فلفل می دهیم . اطراف آنرا با جعفری و سیب زمینی سرخ کرده تزیین می کنیم .

استیک با سس ذرت

مواد لازم برای برای ۴ نفر: ( زمان پخت: ۱۵دقیقه ) ▪ ۲ فنجان ذرت تازه، ▪ یک دوم فنجان فلفل قرمز خرد شده، ▪ یک چهارم فنجان پیازچه، ▪ ۱ ق.س گشنیز، ▪ یک چهارم فنجان آب لیمو، ▪ کمی شکر، ▪ نمک و فلفل سیاه به میزان لازم، ▪ ۴ قطعه استیک راسته، ▪ ۱ق.چ نمک، ▪ فلفل سیاه، یک دوم ق.چ ▪ پودر فلفل قرمز خشک شده. ● طرز تهیه: ذرتها را از وسط به دو نیم کرده درون آبجوش ریخته و بپزید. سپس از آب جوش درآورید و فلفل قرمز، پیازچه، گشنیز، آب لیمو و شکر را با آن مخلوط کنید و نمک و فلفل سیاه به آن بزنید. گریل را هم از قبل روشن کرده. نمک و فلفل سیاه و پودر فلفل قرمز را مخلوط و به استیک ها بزنید و هر طرف را حدود ۵ دقیقه در فر بپزید. سپس با سس فلفلی ذرت سرو نمایید.

اسکالپ ناتور

مواد لازم : گوشت راسته پاک کرده گوساله 1 کیلو گرم آرد سوخاری 1 پیمانه تخم مرغ 4 تا 5 عدد روغن 150 گرم نمک و فلفل بمیزان لازم

طرز تهیه : گوشت را به 6 قطعه تقسیم می کنیم . مقطع گوشت را روی تخته قرار داده با استیک کوب می کوبیم تا حدی که گوشت زیاد نازک نشود . دو عدد تخم مرغ را در ظرفی شکسته نمک و فلفل می زنیم و با چنگال هم می زنیم . در ماهیتابه روغن ریخته هر طرف گوشت را ابتدا در آرد سوخاری زده سپس در تخم مرغ باز در آرد سوخاری و در روغن داغ سرخ می کنیم . گوشت را هنگام سرخ شدن حرکت ندهید تا کاملاً یک طرف آن سرخ شود بعد طرف دیگر را سرخ کنید . برای هر نفر یک عدد اسکالپ ناتور یا شنیتسل گوشت در نظر گرفته می شود . شما می توانید برای هر نفر یک عدد تخم مرغ را در ماهیتابه که روغن ریخته اید , درسته بشکنید . حرارت را ملایم کنید , در آنرا ببندید تا سفیده بسته شود بعد آنرا به آرامی با کفگیر روی اسکالپ قرار دهید و اطرافش را با جعفری و سیب زمینی سرخ شده تزیین کنید .

اسکالپ پاند

مواد لازم : سینه مرغ به تعداد افراد تخم مرغ برای هر دو سینه 1 عدد آرد سوخاری بمقدار لازم نمک بمقدار لازم روغن برای سرخ کردن بمقدار لازم

طرز تهیه : برای تهیه شنیتسل مرغ باید از سینه مرغ استفاده کرد . سینه مرغ را از استخوان طوری جدا می کنیم که انتهای بال باقی بماند و پوست سینه را می کنیم . از هر سینه مرغ دو عدد شنیتسل می توان تهیه کرد چون سینه از وسط نصف می شود . پس از اینکه استخوان سینه جدا شد طوری که انتهای بال به آن متصل است به آن نمک زده و با استیک کوب می کوبیم طوریکه له نشود ولی پهن و نازک شود . بعد تخم مرغ را شکسته با کمی نمک با چنگال هم می زنیم سپس قطعات سینه را ابتدا در آرد سوخاری می زنیم بعد در تخم مرغ می غلتانیم مجددا در آرد سوخاری و بعد دو طرف آنرا در روغن با حرارت ملایم به حدی سرخ می کنیم که طلایی شود . دقت کنید هنگام سرخ کردن اجازه دهید یک طرف کاملاً سرخ شود بعد طرف دیگر را سرخ کنید .

استیک با سس قارچ

مواد لازم : گوشت فیله یا راسته 1 کیلو گرم کره یا روغن مایع 100 گرم فلفل و نمک بمقدار لازم

طرز تهیه : گوشت را به قطعات 150 تا 200 گرمی از مقطع برش داده کمی با استیک کوب می کوبیم . مراقب باشید که شکل منظم داشته باشد . اطراف آنرا با کره آب شده یا روغن آغشته می کنیم و فلفل می زنیم . تابه چدنی را چرب کرده کاملاً داغ می کنیم . بعد دو طرف هر قطعه از گوشت را در تابه سرخ می کنیم . دقت کنید که یک طرف استیک که کاملاً سرخ شد طرف دیگر را سرخ می کنیم . همزمان 2 یا 3 استیک را با هم سرخ نکنید . زمانی که استیک سرخ شد و آنرا در بشقاب قرار دادید رویش نمک بپاشید و اطراف آنرا با سیب زمینی سرخ شده , جعفری و خیار شور تزیین نمایید و رویش سس قارچ دهید . طرز تهیه سس قارچ در صفحه مربوط به سس ها توضیح داده شده است .

استیک دو تایی

مواد لازم:

راسته یا فیله گوساله               200 گرم برای هر نفر

 

فیله مرغ                             به ازای هر فیله راسته یک قطعه یا 70 گرم

 

سویاسس                            2 قاشق غذاخوری

 

روغن مایع                             2 قاشق غذاخوری

 

ادویه شامل جوز هندی، زنجبیل و فلفل سیاه      به میزان لازم

مواد سس فلفل:

فیله گوجه فرنگی بدون پوست خرد شده        4 عدد

 

روغن زیتون                                            2 قاشق غذاخوری

 

فلفل سیاه                                            1 قاشق غذاخوری

 

شکر                                                    1 قاشق غذاخوری

 

عصاره مرغ و گوشت                                 از هر کدام 1 عدد

 

سرکه سفید                                          2 قاشق غذاخوری

 

پودر خردل                                             1 قاشق مرباخوری

برای ایمنی هنگام کار با تخته ابتدا حوله ای را خیس کنید و روی میز بندازید بعد تخته را روی آن بگذارید تا موقع کار زیاد تکان نخورد و حالت صداگیری هم داشته باشد.

کیسه فریز را که چرب کرده ایم روی تخته پهن میکنیم.

فیله گوسفند یا گوساله را لای کیسه فریزر و طرف دیگر نایلون را روی فیله برمیگردانیم و با قسمت میخی استیک کوب فیله را میکوبیم در حدی میکوبیم که فیله به طرف بیرون پهن تر شود بعد سویاسس را روی فیله میریزیم روغن زیتون هم روی آن میریزیم ادویه ها، کمی روغن مایع اضافه میکنیم.

از یک چهارم یک عدد جوز هندی که 3 گرم است برای هر استیک رنده میکنیم و استفاده میکنیم.

ماهی تابه چدن را چرب میکنیم. نیازی نیست زیاد روغن بریزیم فقط چرب شود کافیست. البته ابتدا ماهی تابه را روی حرارت میگذاریم تا گرم شود. بعد که گرم شد چرب میکنیم.

فیله مرغ را روی فیله ای که داشتیم میگذاریم و روی آن نایلون فریزر گذاشته و میکوبیم تا این دو فیله به خورد هم بروند. به اندازه ای فیله مرغ روی فیله گوسفند میگذاریم که تمام سطح آن پوشیده شود.

وقتی فیله مرغ کامل به خورد فیله گوسفند رفت آن را داخل یخچال میگذاریم حداقل دو ساعت بماند تا مزه دار شده و ترد شود.

روغن را که داخل ماهی تابه ریختیم با برس آن را به تمام سطح ماهی تابه میزنیم.

فیله را که از یخچال بیرون آوردیم داخل ماهی تابه میگذاریم تا سرخ شود.

برای سرخ کردن استک ها دقت کنید همیشه ابتدا ماهی تابه چدن را گرم کنید بعد استیک ها را یکی یکی داخل آن سرخ کنید چون اگر دو تا استیک یک جا داخل ماهی تابه گذاشته شود آب می اندازد.

در 5 دقیقه اول حرارت باید زیاد باشد بعد حرارت را کم میکنیم تا آب نیندازد.

تهیه سس فلفل

ظرف را روی حرارت میگذاریم و گوجه فرنگیهای خرد شده را که داخل بلندر ریختیم و پوره کردیم داخل آن میریزیم فلفل سیاه، سرکه سفید، شکر را همزمان اضافه میکنیم روغن مایع و پودر خردل و عصاره های خرد شده را هم اضافه میکنیم و هم میزنیم.

این سس به مدت 15 - 10 دقیقه با حرارت ملایم روی گاز آماده میشود. وقتی استیک ها آماده شد با این سس سرو میکنیم.

استیک با پوره فلفل دلمه

استیک با پوره فلفل دلمه ای مواد لازم :

رنده پوست ليمو 1 قاشق چايخوري آب ليمو ترش 2/1 پيمانه نمك و فلفل به ميزان لازم گوشت استيك قرمز 4 عدد فلفل قرمز دلمه اي 2 عدد پياز كوچك 1 عدد فلفل قمي قرمز 2 عدد سير خرد شده 2 حبه ليمو ترش سبز تعدادي براي سرو طرز تهيه : در يك ظرف رندة پوست ليمو ترش , دو قاشق سوپخوري روغن زيتون و فلفل را مخلوط كنيد. استيك ها را در اين سس بخوابانيد . براي درست كردن پوره فلفل , ابتدا فلفل هاي دلمه اي را نصف كنيد , تخم هاي آن را خارج كنيد و با يك قلم مو, روغن زيتون روي آن بماليد و روي كباب پز قرار دهيد تا پوست آن سياه شود. به همين ترتيب پياز را نيز كباب كنيد وبعد از اينكه پياز و فلفل ها خنك شد پوست آنها راگرفته , سپس فلفل هاي كباي , پياز, فلفل قلمي قرمز , سير ونمك را داخل مخلوط كن بريزيد تا به صورت پوره در آيد . آبليمو و مقداري نمك به استيكها اضافه كنيد و بلافاصله استيك ها را از سس خارج كنيد و به مدت هشت تا ده دقيقه روي كباب پز قرار دهيد تا پخته شود و با پوره فلفل سرو كنيد. مي توانيد براي تزئين از رنده هاي پوست ليمو ترش و قاچ هاي ليمو استفاده كنيد.

لم چاپس

مواد لازم

راسته با استخوان گوسفندی یك كیلوگرم روغن‌زیتون چهار قاشق سوپخوری پیاز یك عدد پودرسیر نصف قاشق چایخوری سس سویا یك قاشق سوپخوری نمك یك قاشق چایخوری فلفل نصف قاشق چایخوری كره و زعفران آب‌كرده به میزان لازم گوجه‌فرنگی، زیتون و سبزی در صورت تمایل

لم چاپس

مواد لازم

راسته با استخوان گوسفندی یك كیلوگرم روغن‌زیتون چهار قاشق سوپخوری پیاز یك عدد پودرسیر نصف قاشق چایخوری سس سویا یك قاشق سوپخوری نمك یك قاشق چایخوری فلفل نصف قاشق چایخوری كره و زعفران آب‌كرده به میزان لازم گوجه‌فرنگی، زیتون و سبزی در صورت تمایل

طرز تهیه

ابتدا رگ و چربی‌های گوشت را گرفته، اما استخوان‌ها روی آن باقی بماند. سپس با دو قاشق روغن‌زیتون، پیاز، فلفل، پودرسیر، نمك و سس‌سویا مخلوط كرده و به مدت پنج ساعت می‌گذاریم تا مزه‌دار شود، بعد داخل تابه چدنی دو قاشق دیگر روغن‌زیتون ریخته و دو طرف آن را خوب سرخ می‌كنیم. پس از سرخ شدن مقداری كره و زعفران آب‌كرده را با قلم‌مو روی آن بزنید تا خوشمزه‌تر شود و با گوجه‌فرنگی، زیتون و سبزی تزئین كنید.

طرز تهیه مرغ شکم پر

 

  • مرغ                         1 عدد
  • مغز گردو                  1/2 لیوان
  • پیاز 2 عدد
  • سیر                          2 حبه
  • زعفران دم کرده           2 قاشق چایخوری
  • سبزی معطر               2 قاشق چایخوری                  
  • رب گوجه فرنگی         1 قاشق چایخوری
  • رب انار                    2 قاشق غذاخوری
  • زرشک                     1 قاشق غذاخوری
  • کره                          مقدار لازم
  • نمک و فلفل                مقدار لازم

طرز تهیه : داخل ماهیتابه مقداری  روغن بریزید ، پیاز و سیر را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شوند سپس  سبزی معطر را اضافه کنید و تفت دهید تا سبزی سرخ شود ، در ادامه گردوهای  خرد شده ، زرشک ، زعفران دم کرده ، رب گوجه فرنگی و رب انار را اضافه کنید ، کمی تفت دهید و از روی حرارت بردارید.

 

موادی که آماده کرده اید را داخل شکم مرغ بریزید و با دست خوب پخش کنید تا  تمام سطح داخلی مرغ به این مواد آغشته شود سپس با نخ کوک یا هر نوع نخ  ضخیمی که دارید مرغ را جمع کنید.

ابتدا نخ را از پشت گردن مرغ به سمت جلوی سینه ها بیاورید و زیر استخوان سینه نخ را بپیچانید سپس دو طرف نخ را به بخش انتهایی پای مرغ 2 بار بچرخانید و گره بزنید ( در زمان پیچاندن نخ را بکشید تا مرغ جمع شود ).

 

نخ های اضافی را قیچی کنید ، کره را آب کنید سپس با دست تمام سطح مرغ را با کره آب شده ماساژ دهید ( میتوانید برای آبدار ماندن مرغ زیر پوست سینه  مرغ را به آرامی بلند کنید و فاصله میان پوست و گوشت را نیز به کره آغشته  کنید ).

 

پس از اماده شدن مرغ روی آن مقداری نمک و فلفل بپاشید ، مرغ را داخل ظرف پیرکس یا سینی فر قرار دهید و 2 لیوان آب داخل ظرف بریزید ( میتوانید به جای آب با سبزیجاتی مانند سیب زمینی ، هویج و … زیر مرغ را پر  کنید)

مرغ داخل فر با دمای 180 درجه سانتیگراد  به مدت 1 ساعت قرار دهید تا مرغ پخته و روی آن طلایی شود (ممکن است زمان  بیشتری لازم باشد) سپس نخ های اطراف مرغ را جدا کنید و مرغ را سرو نمایید

 طرز تهیه چیکن اردور

مواد اولیه

سینه مرغ ................ یک عدد

پیاز ........................ 2 عدد

قارچ ........................ 10 عدد

خیار شور ................... 150 گرم

فلفل دلمه ..................... 1 عدد

کچاب ........................ 1 قاشق غذاخوری

مایونز ......................... 2 قاشق غذاخوری

جعفری مقداری

نمک ، فلفل، زردچوبه  و آویش مقداری

نان تست سایز بزرگ

ابتدا سینه مرغ را با مقدار کمی آب و یک عدد پیاز و نمک، فلفل و زردچوبه بپزید. طوری  که فقط 2 قاشق غذاخوری آب مرغ  اضافه بیاید. در این فاصله فلفل دلمه را در خرد کن ریخته خرد کنیدوقتی مرغ پخته شد آن را  جداگانه همراه با 2 قاشق آب مرغ در خرد کن ،خرد کنید تا خمیری شکل شود.به به آن چند برگ جعفری اضافه کرده  همراه با مرغ خرد کنیدبه آن آویشن بزنید.خیار شور را با رنده درشت یا متوسط رنده کنید. ( با خرد کن، خرد نکنید چرا که می خواهیم زیر دندان کاملا حس شود)به آن سس کچاب اضافه کنید.قارچ را خرد کنید.پیاز دوم را برداشته خرد کنید در کمی روغن تفت دهید وقتی به طلایی رنگ شد، قارچ را به آن اضافه کنید.فلفل دلمه را به آن اضافه کرده به آن آویشن و نمک و فلفل بزنید و حدود 5 دقیقه تفت دهید.سپس از روی اجاق برداشته با مخلوط مرغ و خیار شور مخلوط کرده به آن سس مایونز بزنید. تمام مواد را هم بزنید تا کاملا با یکدیگر با هم مخلوط شود.نان تست را بردارید و با کمک چاقو دور آن را برید تا یکدست شود.تمام نان ها را به این شکل درست کنید.کمی از مواد را با چاقو روی نان بمالید و در سطح نان پخش کند. سعی کنید که مواد زیاد به گوشه های نان مالیده نشود.یک نان تست دیگر روی آن بگذارید و با دست کمی فشار دهید که به هم بچسبد.سپس با چاقو به صورت مورب، دو قطر نان را برش دهید.. طوری که از هر نان تست 4 تکه مثلثی شکل داشته باشیم.همه ساندویچ ها را کنار هم  در ظرفی بچینید ودر یخچال بگذارید.  (خنک سرو کنید)

 طرز تهیه پاستا مرغ با سس آلفردو

مواد لازم:

پاستا           500 گرم

کره              نیم پیمانه

سینه مرغ     300 گرم (پخته و تکه تکه شده)

جعفری         اندکی برای تزئین

نمک و فلفل   به مقدار لازم

طرز تهیه:

در یک ظرف آب 5 پیمانه آب بریزید و بگذارید جوش بیاید. وقتی آب جوش آمد به آن نمک اضافه کنید. به آب در حال قل خوردن پاستا را اضافه کنید.

در ظرف را باز بگذارید وگرنه پاستاها خمیر می‌شوند. بگذارید تا پاستاها بپزند. در این مدت یکی دو بار مخلوط را هم بزنید.[عجله نکنید باید هنوز طرز تهیه سس آلفردو را هم برایتان بگوئیم]

همزمان با ریختن پاستاها درون آب، در تابه‌ای دیگر کره را آب کنید و مرغ را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس نمک و فلفل و سس آلفردو را به آن بیافزایید و بگذارید با هم چند قل بخورند تا مرغ‌ها طعم بگیرند.

پاستاها که پخت؛ آنها را آبکشی کنید و در ظرفی که از قبل کمی گرم کرده‌اید بکشید و مخلوط مرغ و سس آلفردو را به آنها اضافه کنید.

سس آلفردو:

درست کردن سس آلفردو بسیار راحت است و زمان زیادی نمی‌برد. حداکثر زمان پخت آن 10 دقیقه است.

مواد لازم:

کره    یک چهارم پیمانه

خامه  یک پیمانه

سیر   یک حبه (خرد شده)

پنیر پارمزان رنده شده یک پیمانه و نیم

جعفری تازه  یک چهارم پیمانه (ریز شده)

طرز تهیه:

کره را در تابه متوسط آب کنید. یادتان باشد حرارت اجاق باید ملایم باشد. خامه را به کره اضافه کنید و بگذارید مخلوط برای پنج دقیقه قل بخورد. بعد جعفری، سیر و پنیر را اضافه کنید و مرتب و سریع مخلوط را به هم بزنید و از روی حرارت آن را بردارید

طرز تهیه کوبیده مرغ (نگینی)

مواد لازم :

سينه مرغ 1000 گرم

فيله گوشت 100 گرم

براي نگيني كردن

پياز 3 عدد

دنبه 150 گرم

كره 100 گرم

گوجه فرنگي 500 گرم

فلفل قدري نمك قدري

طرز تهيه :مرغ و پياز و نمك و فلفل را مخلوط ميكنيم و خوب مالش ميدهيم تا موادكاملا چسيندگي پيدا كند ، بعد دست را مرطوب مي كنيم و از مايه گوشت بر ميداريم و بسيخ ميكشيم و با انگشت كمي فشار ميدهيم تا گوشت بسيخ بچسبد و سطح آن صاف شود ، آنگاه آتش قراوان را كه كاملا گرفته است روي منقل صاف ميكنيم و سيخها را روي آتش مي چنيم و فوري آتش را باد ميزنيم تا گوشت خودش را بسيخ بگيرد و از آن نريزد وقتي گوشت كمي برشته شد ، ديگر آتش را باد نميزنيم تا مغز گوشت بپزد بابد دقت كرد كه كبابها زياد برشته و خشك نشوند ، كبابها را در ديس ميكشيم و روي آن را كمي سماق كوبيده ميپاشيم . اگر بخواهيم كباب چربي كمتر داشته باشد ميتوانيم از گوشت ران بهمين طريق كباب تهيه كنيم ولي البته گوشت اگر كمي چرب باشد كباب آن خوشمزه تر ميشود. كباب كوبيده يا برگ را در فر نيز مي توان تهيه كرد البته كباب روي آتش و اگر ذغال باشد بهتر تهيه ميشود، ولي از فر بلحاظ آساني كار ميتوان استفاده كرد و در صورتيكه بخواهيم كباب كوبيده را در فر تهيه كنيم سيخهاي كباب كوبيده را در ديسي مي چينيم و فر را با حرارت 500 درجه گرم ميكنيم و ديس كباب را روي آخرين پنجره بطرف بالا قرار ميدهيم و ميگذاريم در حدود بيست دقيقه بماند و گاهي سيخها را چرخ ميدهيم

نودل استراگانوف

مواد لازم:
نودل ................................ 200 گرم ( در عکس نمی بینید)
سینه مرغ ........................ 1 عدد
فلفل دلمه ....................... 1 عدد
قارچ ............................... 5 عدد
سیب زمینی خلال شده.... 1 عدد
پیاز ................................ 1 عدد
نمک و فلفل و پودر سیر به مقدار لازم

مرغ را به صورت رشته ای خرد کنید.پیاز را خلالی کرده در روغن تفت دهید.مرغ را به آن اضافه کنیدقارچ را حلقه ای خرد کرده و همراه مواد دیگر تفت دهید فلفل دلمه را نیز خرد کرده و به مواد در حال تفت اضافه کنید نودل را طبق دستور روی بسته آماده و آبکش کنید، اگر داخل بسته ادویه مخصوص وجود دارد که از همان روی نودل بپاشید و اگر ادویه ندارد کمی فلفل و نمک و پودر سیر به آن اضافه کنید و نودل را با مواد تفت داده شده مخلوط کنید

شینسل مرغ

مواد اولیه

سینه مرغ .......... یک عدد تخم مرغ .......... دو عدد آرد سوخاری (ساده و یا با چاشنی) .......... یک فنجان نمک .......... 2 / 1 قاشق چای خوری فلفل .......... 4 / 1 قاشق چای خوری روغن نباتی و یا روغن زیتون برای سرخ کردن

سینه مرغ را به دو قسمت برش می دهیم.تمام چربی های اضافی آن را می گیریم مجدداً هر یک از نیمه های سینه مرغ را به دو قسمت برش می دهیم.این بار هر یک از قطعه های مرغ را از درازا به دو نیمه برش می دهیم.قطعات مرغ برش داده شده را با گوشت کوب مخصوص کاملا پهن و نازک می کنیم.این کار را تا جایی ادامه می دهیم که اندازه قطعه مرغ تقریبا دو برابر اندازه اولیه اش شود. توجه داشته باشید برش های مرغ نباید بیش از حد نازک شوندبرش های آماده شده در ظرفی گذاشته و نمک و فلفل به آنها بزنید تا مزه دار شوند.برای جلوگیری از چسبیدن برش های مرغ به یکدیگر ، می توانید آنها را بر روی پوشش های پلاستکی قرار داده و سپس لایه بعدی را روی آن قرار داده و ادویه بزنیددر یک کاسه تخم مرغ ها را شکسته و کاملا مخلوط کنیدهر یک از برش های مرغ را درون مخلوط تخم مرغ انداخته و سپس آن را برگردانید تا کاملا آغشته به مواد شوند.حال به کمک چنگال و یا با دست مرغ ها را خارج کرده و اجازه دهید مواد اضافی آن خارج شودسپس برش های مرغ را درون پودر سوخاری قرار میدهیم.مرغ ها را برگردانید تا دو طرف آنها کاملا آغشته به پودر سوخاری شود.مرغ ها را به ماهی تابه که از قبل گرم کرده اید منتقل نمایید و به مدت 4 الی 5 دقیقه سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند.مرغ را برگردانده و طرف دیگر آن را نیز به مدت 3 الی 4 دقیقه سرخ کنید

آموزش بمب ژامبون

سه ورقه ژامبون را به شکل ستاره روی هم بچینید. پایه ی یک قارچ را بکنید و آن را در وسط ژامبون ستاره مانند قرار دهید.تخم مرغ ها را توی گودی قارچ ها بشکنید، گوجه های ورقه شده را روی تخم مرغ ها قرار دهید و مقدار کمی نمک، فلفل و کره به آن بیافزایید.لبه های بیرونی ژامبون ستاره شکل را گرفته و تا وسط بپیچانید تا بمب درست شود.در فری که از قبل گرم شده است، با حرارت 200 درجه سانتیگراد، به مدت 15 دقیقه بپزید تا زمانیکه آماده شود.

مناسب برای: ۲

مواد لازم:

•2 عدد قارچ وحشی بزرگ •2 عدد گوجه فرنگی •2 عدد تخم مرغ •6 ورقه باریک ژامبون

 


یک شنبه 6 اسفند 1392برچسب:,

|
 

آموزش آشپزی

 

طرز تهیه پیتزای یونانی

 طرز تهیه پیتزای یونانی

 

پیتزای یونانی یکی از انواع پیتزاها است که با گوشت و قارچ تهیه می شود.

مواد اولیه: خمیر پیتزا                  ۱۲۰ گرم سس قرمز                 ۲۰ گرم پنیر پیتزا                    ۲۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده       

۱۵۰ گرم زیتون                 ۳۰ گرم قارچ                     ۵۰ گرم پیاز                  ۱۰۰ گرم گوجه‌فرنگی                به مقدار لازم

طرز تهیه: خمیر پیتزا را تهیه کرده سپس روی آن را سس قرمز مخصوص به مقدار کمی می‌ریزیم. روی آن کمی پنیر، سپس قارچ را اضافه کرده و ۱۵۰ گرم پنیر روی آن می‌ریزیم. بعد ۱۵۰ گرم گوشت چرخ‌کرده را روی پنیر می‌ریزیم و سپس جهت تزئین روی پیتزا از پیاز، زیتون و گوجه‌فرنگی استفاده می‌کنیم.

فر را از قبل با ۲۲۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۵ دقیقه روشن بگذارید تا کاملا گرم شود. سپس پیتزا را در طبقه وسط فر به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید تا مواد از حالت خامی درآیند. بعد از گذشت ۲۰ دقیقه، پیتزا را بیرون آورید و بقیه پنیر پیتزا را روی پیتزا ریخته و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه دیگر درون فر قرار دهید تا برشته شود.

نکته: اگر مایل بودید می توانید از پودر آویشن و کمی فلفل سیاده نیز روی پیتزا بپاشید

پیتزای مارگاریتا

 

pizza.jpg

 

پیتزای مارگاریتا یا مارگریتا، نوعی غذای کلاسیک ایتالیایی است.

 

مواد لازم برای یک پیتزای بزرگ که مخصوص هشت نفر است:
ریحان تازه: یک بسته کوچک،‌ حدود 100 گرم
پنیر موزارلا: ‌250- 200 گرم
گوجه فرنگی متوسط دو عدد: به صورت نازک حلقه حلقه شود.
سس گوجه فرنگی: دو پیمانه یا تا حدی که روی سطح خمیر را بپوشاند.
خمیر پیتزا:‌ یک عدد بزرگ
نمک و فلفل به اندازه لازم
طرز تهیه:
• فر را از قبل روی دمای 400 درجه فارنهایت گرم کنید.
• سس گوجه‌فرنگی را روی سطح خمیر بمالید، طوری که سطح خمیر را بپوشاند.
• روی سس‌ها برگ‌های ریحان را پخش کنید. • روی برگ‌های ریحان، گوجه فرنگی‌ها را بچینید.
• پیتزا را درون فر به مدت 20- 15 دقیقه یا تا زمانی‌که رویه آن طلایی رنگ شده و پنیر آن آب شود،‌ حرارت دهید.

پیتزابروشتا

 

P222.jpg

 

بروشتا (Bruschetta) در حقيقت به نان تست ايتاليايي گفته مي شود كه به سير و روغن زيتون آغشته شده باشد. مواد لازم: گوجه رسيده=5 عدد خرد شده نان فرانسوي= يك عدد پستو ريحان= 2 قاشق غذاخوري پنير موتزارلا رنده شده= 300 گرم روغن زيتون= مقداري طرز تهيه: پستو (Pesto) در اصل سس سبز رنگ ايتاليايي است كه از برگ ريحان تهيه مي شود. مواد اصلي تشكيل دهنده اين سس در اينجا ريحان، روغن زيتون، سير تازه و كمي نمك است البته پستو اصلي به همراه مواد قبلي داراي پنير پارمسان و دانه كاج است. مي توانيد سس پستو را به مقدار معين تهيه و آن را فريز ( تا 6 ماه ميتوانيد در فريزر نگهداري كنيد) و در مواقع ضروري از‌آن استفاده كنيد. در اينجا من از پستوي يخ زده استفاده كرده ام. ابتدا نان فرانسوي را مانند شكل برش دهيد. گوجه ها را خرد كنيد و با پستو مخلوط كرده و روي اجاق به مدت ده دقيقه حرارت دهيد. سيني فر را برداشته،‌ كف آن را با روغن زيتون چرب كنيد. برش هاي نان را در آن بچينيد. از سس گوجه و پستو روي نان بريزد. و روي آن را پنير موتزالا ريخته داخل فر بگذاريد تا پنيرذوب و طلايي رنگ شود .(حدود 3 دقيقه

 طرز تهیه پیتزا قارچ و گوشت

233115.jpg

مواد لازم برای خمیر

نیم لیتر آب

1 کیلو آرد سفید

3 تا 5 گرم مایه‌ی خمیر

10 تا 15 گرم نمک

 

مواد لازم برای سس

کنسرو گوجه فرنگی یک قوطی یا به همان مقدار گوجه تازه

یک عدد پیاز

دو پر سیر

 

مواد لازم برای روی پیتزا:

پنیر پیتزا موزارلا (Mozarella)، یا هر نوع پنیر پیتزا که دوست دارید

قارچ به مقدار لازم

ژامبون به مقدار لازم

برای تهیه پیتزا مهم ترین قسمت خمیر آن است. اگر خمیر آنرا درست تهیه کنید باقی قضایا فقط یک نوع سلیقه است و می‌توان آنرا با سلیقه‌های مختلف تهیه کرد. بعد از خمیر سوس پیتزا ست که مهم است. آنرا هم می‌توان با روش‌های مختلف درست کرد.
طرز تهیه

در این روش مدت تهیه خمیر بسیار طولانی تر می‌شود دلیل این کار مصرف کمتر مایه خمیر است. در این روش برای تهیه خمیر آب را تا 30 درجه گرم کنید و مایه خمیر را در آن حل کنید، نمک بزنید، ماشین همزن را به کار بیندازید و با افزودن کم کم آرد به آن هم بزنید تا خمیر آماده شود. در این کار عجله نکنید بگذارید خمیر خوب هم بخورد و خوب ورز داده شود پس از آماده شدن خمیر روی آنرا با پلاستیک بپوشانید و آنرا تا پنج شش ساعت به حال خود رها کنید. زمانی خمیر آماده است که حجم آن دوبرابر شده باشد.

وقتی خمیر آماده شد روی میز آشپزخانه مقداری آرد بریزید و خمیر را روی آن برگردانید، آنرا به هفت قسمت مساوی تقسیم کنید و با آنها گلوله‌هایی درست کنید،مقداری آرد روی میز بریزید و چانه‌های خمیر را روی آرد روی میز بچینید. روی آنها را با پلاستیک بپوشانید و برای 15 تا 20 دقیقه به حال خود رها کنید. در این مدت وقت دارید مواد دیگر روی پیتزا را آماده کنید.

برای تهیه سس یک قوطی کنسرو گوجه فرنگی یا به همان مقدار گوجه تازه پوست کنده را با ماشین هم زن آشپزخانه خوب خورد کنید تا به صورت مایع درآید. نمک و فلفل بزنید. یک پیاز و دو پر سیر را هم پوست بکنید و در ماشین آشپزخانه خوب خورد کنید. مقدار روغن در ماهی تابه بریزید و اول کمی پیاز و سیر را در آن سرخ کنید نیازی نیست پیاز داغ بگیرید یعنی نیازی نیست پیاز زیاد سرخ بشود همین که دو سه دقیقه روی آتش ملایم قرار بگیرد کافی است.

بعد از آن گوجه‌های خورد شده را در آن بریزید مقدار یک قاشق سوپخوری اویشن بیفزاید، اگر ریحان هم در اختیار دارید مقداری هم ریحان تازه خورد شده به آن بیفزاید و آنرا روی آتش ملایم قرار بدهید بگذارید مایع از حالت مایع در آید و سوس سفت شود البته نه به آن اندازه که زیاد سفت شود. سوس را می‌توانید به سلیقه خود به روش‌های دیگر هم درست کنید این فقط یک نمونه آن بود.

برای مخلفات روی پیتزا هم بستگی به نوع پیتزایی که می‌خواهید درست کنید مواد آنرا آماده کنید. یک نوع آنرا برای نمونه توضیح می‌دهم.

مقدرای قارچ را بشویید و آنها را به صورتی ورق ورق کنید که ضخامت آن از سه میلیمتر بیشتر نشود. مقداری ژامبون را هم خورد کنید

برای آماده کردن پیتزا اول خمیر را بوسیله دست روی میز کمی پهن کنید سپس آنرا از روی میز بردارید و بوسیله دست پهن کنید هرچه این نان نازک تر شود نتیجه بهتر می‌شود، معمولا من آنرا تا دو میلیمتر نازک می‌کنم. برای خمیرچانه‌های توضیح داده شده قطر خمیر پیتزای آماده شده معمولا 25 تا 30 سانتیمتر باید بشود.

پس از آماده شدن خمیر اول مقداری از سوس را روی آن بریزید و با ته قاشق روی آن پخش کنید و همه سطح آنرا بپوشانید. سپس پنیر پیتزا را که رنده کرده‌اید روی خمیر بریزید و روی پنیر هم مقداری قارچ و ژامبون بریزید. معمولا دوتا دوتا آماده میکنند و می‌گذارند قبل از در فر قرار دادن کمی بمانند بعد آنها را توی فر می‌گذارنذ. فر باید بسیار گرم باشد .

معمولا 270 درجه به بالا بستگی دارد به فر شما تا چند درجه قابل گرم کردن باشد. . پیتزا را روی سینی فر قرار بدهید و داخل فر بگذارید.

برای پختن پیتزا‌ها آنها را در کف فر قرار بدهید چون مهمترین قسمت پیتزا خمیر آن است که باید خوب پخته شود. وقتی نان پیتزا برشته شد پیتزا آماده است. . اگر دقت کرده باشید پیتزاهایی که بوسیله آشپزهای ایتالیایی درست می‌شود حتی قسمتی از کناره‌های خمیر پیتزا سوخته است. پس دقت کنید خمیر پیتزای شما خوب برشته شده باش

طرز تهیه پیتزا مخلوط

مواد لازم برای خمیر:

آرد سفید=5 لیوان روغن مایع=2/1 لیوان آب=2 لیوان مایع خمیرفوری=2 قاشق غذاخوری شیرخشک=4 قاشق غذاخوری شکر=4 قاشق غذاخوری بیکینگ پودر=2/1 قاشق غذاخوری نمک=1 قاشق غذاخوری

مواد لازم برای روی پیتزا:

سس کچاپ پودر سیر پودر آویشن سوسیس و کالباس خرد شده فلفل دلمه سبز زیتون سیاه خرد شده پنیرپیتزای رنده شده قارچ خرد شده .گوشت.مرغ.ذرت.پیاز.....

طرز تهیه خمیر:

1. ابتدا روغن+خمیرفوری+شیرخشک+شکر+بیکینگ پودر+نمک را با هم خوب مخلوط می کنیم. 2. آرد را کم کم به مواد اضافه کرده و آب را هم به آن اضافه می کنیم تا وقتی که خمیر صاف و یکدست شود و بدست نچسبد. خمیر را خوب با دست ورز می دهیم. 3. خمیر را به مدت دو ساعت در جای گرمی قرار می دهیم تا ور بیاید و مقدار خمیر تقریبا دو برابر شود. 4. ظرف مخصوص فر را چرب کرده آرد می پاشیم سپس به اندازه گلوله ای از خمیر برداشته و در ظرف به شکل قلب باز می کنیم. 5. روی خمیر را سس پیتزا ریخته و با قاشق تمام سطح خمیر را با سس می پوشانیم سپس روی سس را پودر سیر می زنیم. 6. سوسیس و کالباس رنده شده را روی خمیر می پاشیم سپس قارچ خرد شده را هم روی مواد می ریزیم. فلفل دلمه ای را به صورت خلال ریز خرد می کنیم و روی مواد می ریزیم.زیتون سیاه را هم ریز کرده روی مواد می پاشیم و در آخر کمی پودر آویشن روی مواد می پاشیم. 7. پیتزا را با حرارت 180 درجه سانتیگراد  می پزیم 8. پیتزا را از فر خارج کرده پودر آویشن می پاشیم و برش داده سرو میکنیم

پیتزا پپرونی

 مواد لازم : سیر رنده شده یک حبه کوچک روغن زیتون یک قاشق غذاخوری سس گوجه فرنگی به اندازه لازم پپرونی (نوعی سوسیس تند) 175 گرم ذرت پخته 175 گرم جعفری خرد شده 2 قاشق غذاخوری پنیر پیتزا 50 گرم پنیر پارمزان 2 قاشق غذاخوری.فلفل تازه

طرز تهیه :

1- خمیر پیتزا را آماده کرده و در سینی پهن می کنیم. فر را با حرارت 220 درجه سانتیگراد یا 425 درجه فارنهایت گرم می کنیم. آنگاه سیر و روغن زیتون را مخلوط کرده و روی خمیر می مالیم. سپس سس گوجه فرنگی آماده شده را روی آن پخش می کنیم. 2- پپرونی ها را حلقه کرده و روی سس می چینیم. سپس پیتزا را در فر گذاشته و 10 دقیقه می پزیم. 3- دوباره پیتزا را بیرون آورده و روی آن ذرت ، جعفری و پنیرها را می پاشیم و باز هم 10 دقیقه ی دیگر در فر می گذاریم تا روی آن مقداری طلایی شود.

پیتزا برگر

مواد لازم

خمیر پیتزا به اندازه نان همرگر 2 عدد

همبرگر نیم پخت  2 عدد

سس مخصوص آنتراکوت

پنیر پارمسان 220 گرم

طرز تهیه.

یکی از نان هارا سس بزنید و برگرهارا پنیر زده در سالماندر قرار دهید تا پنیرها ذوب شود برگرها را بردارید با کاردک روی نان قرار دهید و نان بعدی را هم روی برگرها قراردهید وبعد در ماکرفر گذاشته داغ داغ سرو کنید

طرز تهیه پیتزا قارچ و ژامبون

مواد لازم برای خمیر

نیم لیتر آب

1 کیلو آرد سفید

3 تا 5 گرم مایه‌ی خمیر

10 تا 15 گرم نمک

 

مواد لازم برای سس

کنسرو گوجه فرنگی یک قوطی یا به همان مقدار گوجه تازه

یک عدد پیاز

دو پر سیر

 

مواد لازم برای روی پیتزا:

پنیر پیتزا موزارلا (Mozarella)، یا هر نوع پنیر پیتزا که دوست دارید

قارچ به مقدار لازم

ژامبون به مقدار لازم

برای تهیه پیتزا مهم ترین قسمت خمیر آن است. اگر خمیر آنرا درست تهیه کنید باقی قضایا فقط یک نوع سلیقه است و می‌توان آنرا با سلیقه‌های مختلف تهیه کرد. بعد از خمیر سس پیتزا ست که مهم است. آنرا هم می‌توان با روش‌های مختلف درست کرد.
طرز تهیه 

در این روش مدت تهیه خمیر بسیار طولانی تر می‌شود دلیل این کار مصرف کمتر مایه خمیر است. در این روش برای تهیه خمیر آب را تا 30 درجه گرم کنید و مایه خمیر را در آن حل کنید، نمک بزنید، ماشین همزن را به کار بیندازید و با افزودن کم کم آرد به آن هم بزنید تا خمیر آماده شود. در این کار عجله نکنید بگذارید خمیر خوب هم بخورد و خوب ورز داده شود پس از آماده شدن خمیر روی آنرا با پلاستیک بپوشانید و آنرا تا پنج شش ساعت به حال خود رها کنید. زمانی خمیر آماده است که حجم آن دوبرابر شده باشد.

وقتی خمیر آماده شد روی میز آشپزخانه مقداری آرد بریزید و خمیر را روی آن برگردانید، آنرا به هفت قسمت مساوی تقسیم کنید و با آنها گلوله‌هایی درست کنید،مقداری آرد روی میز بریزید و چانه‌های خمیر را روی آرد روی میز بچینید. روی آنها را با پلاستیک بپوشانید و برای 15 تا 20 دقیقه به حال خود رها کنید. در این مدت وقت دارید مواد دیگر روی پیتزا را آماده کنید.

برای تهیه سوس یک قوطی کنسرو گوجه فرنگی یا به همان مقدار گوجه تازه پوست کنده را با ماشین هم زن آشپزخانه خوب خورد کنید تا به صورت مایع درآید. نمک و فلفل بزنید. یک پیاز و دو پر سیر را هم پوست بکنید و در ماشین آشپزخانه خوب خورد کنید. مقدار روغن در ماهی تابه بریزید و اول کمی پیاز و سیر را در آن سرخ کنید نیازی نیست پیاز داغ بگیرید یعنی نیازی نیست پیاز زیاد سرخ بشود همین که دو سه دقیقه روی آتش ملایم قرار بگیرد کافی است.

بعد از آن گوجه‌های خورد شده را در آن بریزید مقدار یک قاشق سوپخوری اویشن بیفزاید، اگر ریحان هم در اختیار دارید مقداری هم ریحان تازه خورد شده به آن بیفزاید و آنرا روی آتش ملایم قرار بدهید بگذارید مایع از حالت مایع در آید و سوس سفت شود البته نه به آن اندازه که زیاد سفت شود. سوس را می‌توانید به سلیقه خود به روش‌های دیگر هم درست کنید این فقط یک نمونه آن بود.

برای مخلفات روی پیتزا هم بستگی به نوع پیتزایی که می‌خواهید درست کنید مواد آنرا آماده کنید. یک نوع آنرا برای نمونه توضیح می‌دهم.

مقدرای قارچ را بشویید و آنها را به صورتی ورق ورق کنید که ضخامت آن از سه میلیمتر بیشتر نشود. مقداری ژامبون را هم خورد کنید 

برای آماده کردن پیتزا اول خمیر را بوسیله دست روی میز کمی پهن کنید سپس آنرا از روی میز بردارید و بوسیله دست پهن کنید هرچه این نان نازک تر شود نتیجه بهتر می‌شود، معمولا من آنرا تا دو میلیمتر نازک می‌کنم. برای خمیرچانه‌های توضیح داده شده قطر خمیر پیتزای آماده شده معمولا 25 تا 30 سانتیمتر باید بشود.

پس از آماده شدن خمیر اول مقداری از سوس را روی آن بریزید و با ته قاشق روی آن پخش کنید و همه سطح آنرا بپوشانید. سپس پنیر پیتزا را که رنده کرده‌اید روی خمیر بریزید و روی پنیر هم مقداری قارچ و ژامبون بریزید. معمولا دوتا دوتا آماده میکنند و می‌گذارند قبل از در فر قرار دادن کمی بمانند بعد آنها را توی فر می‌گذارنذ. فر باید بسیار گرم باشد .

معمولا 270 درجه به بالا بستگی دارد به فر شما تا چند درجه قابل گرم کردن باشد. . پیتزا را روی سینی فر قرار بدهید و داخل فر بگذارید. 

برای پختن پیتزا‌ها آنها را در کف فر قرار بدهید چون مهمترین قسمت پیتزا خمیر آن است که باید خوب پخته شود. وقتی نان پیتزا برشته شد پیتزا آماده است. . اگر دقت کرده باشید پیتزاهایی که بوسیله آشپزهای ایتالیایی درست می‌شود حتی قسمتی از کناره‌های خمیر پیتزا سوخته است. پس دقت کنید خمیر پیتزای شما خوب برشته شده باشد

طرز تهیه شف پیتزا و انواع پیتزاهای جدید

مواد لازم:

خمير پيتزا: به اندازه قالب مورد نظر

سس مخصوص 5 قاشق غذاخوری

گوجه فرنگي: چهار عدد خرد شده

قارچ: صد گرم خرد شده

روغن زيتون: سه قاشق غذاخوري

زيتون كنسروي خرد شده: سه قاشق غذاخوري

آويشن و نمك: نصف قاشق چايخوري

ذرت مقداری برای تزیین

پنير پيتزا: به مقدار لازم

ژامبون: هشتاد گرم خرد شده

گوشت: هشتاد گرم

جعفري تازه خرد شده و تفت داده شده: چهار قاشق غذاخوري

طرز تهیه:

ابتدا گوشت را نازك نازك بريده و به همراه جعفري خرد شده كمي تفت دهيد سپس به مانند طرز تهيه ساير پيتزاها عمل كنيد. روي خمير پيتزا، ابتدا يك لايه پنير پيتزا بريزيد و سپس روي آن روغن زيتون را طوري بريزيد كه همه جاي خمير پيتزا را در برگيرد. آن گاه كالباس ژامبون، قارچ، گوجه فرنگي خرد شده .ذرت و زيتون را روي پنير پيتزا بريزيد، سپس دوباره پنير پيتزا روي آن بپاشيد، البته نمك، آويشن، فلفل و كمي روغن زيتون روي آن بريزيد و بگذاريد به مدت 8 دقيقه در فر با حرارت 180 درجه سانتيگراد بپزد. پس از پخته شدن، آن را به صورت گرم به همراه خانواده ميل كنيد

 

 

تهيه پيتزا در خانه علاوه بر مزاياى هر غذاى خانگى ديگر نسبت به همتاى آن در رستوران ها اين امكان را به شما مى دهد كه مواد روى پيتزا را با سليقه اعضاى خانواده انتخاب كنيد. خمير پيتزا را كه در همه پيتزاها مشترك است مى توانيد خودتان درست كنيد و يا از خميرهاى آماده مخصوص پيتزا استفاده كنيد كه در سوپرماركت ها به فروش مى رسد. ممكن است به جاى اين خميرها از خمير نان باگت يا بربرى هم استفاده كنيد. در اينجا ابتدا روش تهيه خمير پيتزا و سپس روش طبخ چند نوع پيتزا را ملاحظه مى كنيد.

• خمير پيتزا مواد لازم:

يك قاشق سوپخورى مايه خمير خشك (۱۴ گرم)، نصف قاشق چايخورى شكر، دو سوم پيمانه يا ۱۶۰ ميلى ليتر آب گرم، ۵/۱ پيمانه آرد سفيد ساده (۲۲۵ گرم)، دو قاشق چايخورى روغن زيتون.

مايه خمير را با شكر در ظرف كوچكى مخلوط كنيد و سپس آب گرم را به آن اضافه كنيد، بگذاريد اين مخلوط ۱۰ دقيقه بماند. آرد را در ظرف بزرگترى الك كنيد. مخلوط مايه خمير را همراه با روغن زيتون اضافه كنيد و مخلوط نماييد تا خمير نسبتاً سفتى حاصل شود.

خمير را بر روى سطح صافى كه كمى آرد روى آن پاشيده ايد بگذاريد و حدود ۱۰ دقيقه ورز دهيد تا نرم و كشدار شود. آن را در ظرف گودى كه كمى چرب كرده ايد بگذاريد و روى آن را پوشانده در محل گرمى قرار دهيد. بگذاريد خمير نيم ساعت بماند تا ور آمده و دو برابر شود. مجدداً خمير را روى سطح صافى كه كمى آرد روى آن پاشيده ايد بگذاريد و كمى ديگر ورز دهيد. خمير آماده استفاده است.

• پيتزاى مكزيكى

مواد لازم:

 فلفل زیاد يك قاشق سوپخورى روغن مايع، يك عدد پياز متوسط خرد شده، نيم كيلو گوشت چرخ كرده، يك دوم پيمانه سس گوجه فرنگى، يك قاشق سوپخورى آويشن تازه يا يك قاشق چايخورى پودر ارگانو، ۳۰۰ گرم كنسرو ذرت، نصف پيمانه آب، ۳۰۰ گرم لوبيا قرمز پخته، ۲ عدد خمير پيتزاى آماده گرد به قطر ۲۲ سانتى متر، يك عدد پياز قرمز متوسط خلال شده براى روى پيتزا، يك پيمانه پنير پيتزاى رنده شده (۱۲۵ گرم)، كمى جعفرى، چند عدد گوجه فرنگى ريز گيلاسى و كمى ماست چكيده براى روى پيتزا (در صورت تمايل). روغن را در تابه اى داغ كنيد. پياز را تفت دهيد تا طلايى شود و گوشت را اضافه كنيد و خوب سرخ كنيد. سس گوجه فرنگى و پودر ارگانو يا برگ آويشن و آب را اضافه كنيد و بگذاريد بجوشد تا آب آن تبخير شود. ذرت و لوبيا را اضافه كرده مخلوط كنيد. اين مخلوط را روى خميرهاى پيتزا كه در سينى فر چرب شده قرار داده ايد بريزيد. پنير را همراه با خلال پياز قرمز روى پيتزاها بريزيد. اين پيتزا با مقدار كمى پنير تهيه شده است اما شما مى توانيد در صورت تمايل از مقدار بيشترى پنير استفاده كنيد. پيتزاها را به مدت حدود ۱۵ تا ۲۰ دقيقه در فر داغ بپزيد و پس از پخت خمير از فر خارج كرده در صورت تمايل با ماست چكيده، جعفرى و گوجه فرنگى سرو نماييد.

• پيتزاى تنورى با گوشت

مواد لازم:

۲۴۰ گرم فيله گوسفند خرد شده به صورت نوارهاى باريك، ،يك قاشق سوپخورى پودر كارى، نصف پيمانه ماست، دو قاشق سوپخورى روغن مايع، يك عدد پياز متوسط خلال شده، يك حبه سير كوبيده 250 گرم اسفناج خرد شده، يك قاشق سوپخورى آبليمو 335 گرم خمير پيتزا، يك پيمانه پنير پيتزاى رنده شده، نصف قاشق چايخورى زيره آسياب شده، دو قاشق چايخورى آب، دو قاشق سوپخورى گشنيز تازه خرد شده، يك عدد خيار ريز خرد شده، يك عدد گوجه فرنگى ريز خرد شده.

نيمى از ماست را با پودر كارى مخلوط كنيد و گوشت را در آن بريزيد و مخلوط كنيد، بگذاريد ۱۰ دقيقه بماند.روغن را در تابه نچسبى داغ كنيد و گوشت را در آن خوب سرخ كنيد. بهتر است گوشت را به ۳ يا ۴ قسمت تقسيم كنيد و هر بار يك بخش از آن سرخ شد از تابه خارج كرده قسمت بعدى را سرخ كنيد تا گوشت در تابه آب نيندازد. گوشت را از تابه خارج كنيد. پياز را با سير در همان تابه سرخ كنيد تا پياز نرم شود سپس اسفناج را اضافه كنيد و تفت دهيد تا اسفناج نرم شده كمى بپزد.خمير پيتزا را پس از باز كردن خمير به صورت لايه اى نازك در سينى فر كه قبلاً كمى چرب كرده ايد قرار دهيد. نيمى از پنير پيتزا را روى آن بپاشيد. مخلوط اسفناج و سپس گوشت را روى پيتزا بريزيد و باقى مانده پنير را روى همه مواد پاشيده، پيتزا را به مدت ۱۵ الى ۲۰ دقيقه در فر داغ بپزيد. پس از پختن خمير و طلايى شدن پنير، پيتزا را از فر خارج كنيد.نيمى از گشنيز را با باقى مانده ماست، آبليمو و زيره مخلوط كنيد. خيار و گوجه فرنگى و باقى مانده گشنيز را مخلوط كنيد و روى پيتزا بريزيد. پيتزا را با مخلوط ماست و زيره سرو نماييد. •

پيتزا تنورى با مرغ

مواد لازم

340 گرم فيله مرغ خرد شده به صورت نوارهاى باريك 2، قاشق سوپخورى ماست ۱، قاشق سوپخورى پودر كارى، نصف پيمانه ماست (اضافى)، يك سوم پيمانه ترشى انبه تند (در صوت تمايل) 1، عدد پياز متوسط خلال شده ۱، عدد كدوى سبز ۲، قاشق سوپخورى روغن مايع ۲، حبه سير ۱، پيمانه پنير پيتزاى رنده شده۵۰، گرم بادام هندى (در صورت تمايل) ۲، عدد خمير پيتزاى آماده به قطر ۲۲ سانتى متر.

ماست و كارى را در ظرفى مخلوط كنيد و سپس مرغ را به آن اضافه و مخلوط كنيد. روى ظرف را بپوشانيد و بگذاريد ۳ ساعت در يخچال بماند.ماست اضافى را در صورت تمايل با ترشى انبه مخلوط كنيد. كدو را با يك پوست كن از طول به صورت لايه هاى نازك ببريد.روغن را در تابه نچسبى داغ كنيد و سير و پياز را در آن تفت دهيد تا پياز نرم شود. خمير پيتزاها را در سينى فر كه از قبل كمى چرب كرده ايد قرار دهيد. مخلوط ماست و ترشى را روى آنها بريزيد و سطح خميرها را با لايه اى از آن بپوشانيد. به همين ترتيب مخلوط پياز و سير را روى خميرها بريزيد. سپس پنير پيتزا را روى پيتزاها بپاشيد. مخلوط مرغ را به تساوى روى پيتزاها بريزيد و در آخر كدو را به تساوى روى پيتزاها بريزيد. اگر از بادام هندى استفاده مى كنيد بادام را روى پيتزاها ريخته و آنها را در فر داغ قراردهيد تا حدود ۱۵ تا ۲۰ دقيقه در فر بمانند. پس از پخت خمير و گوشت مرغ پيتزاها را خارج كرده و سرو نماييد.

آموزش و طرز تهیه ساندویچ شاورمای مرغ با سالاد

مواد لازم براي مرغ: سينه مرغ=2 عدد روغن زيتون=2/1 ليوان آبليمو=2/1 ليوان ادويه مخلوط=1 قاشق غذاخوري نمك و پودر فلفل قرمز= به مقدار لازم ماست=1 ليوان

مواد لازم براي سالاد: كاهو خرد شده+ خيار شور خرد شده+ گوجه فرنگي

مواد لازم براي سس شاورما: ماست غليظ=1 ليوان ارده=4 قاشق غذاخوري پودر سير=2 قاشق غذاخوري نمك و فلفل= به مقدار لازم

مواد لازم براي تهيه نان شاورما: آرد سفيد=5 ليوان خمير مايه=1 و 2/1 قاشق غذاخوري نمك= كمي شكر=2 قاشق غذاخوري تخم مرغ=2 عدد متوسط آب=1 و 3/1 ليوان

طرز تهيه: 1. سينه مرغ را در ظرفي ريخته روغن زيتون+ ماست+ ادويه مخلوط+ نمك و فلفل+ آبليمو را به آن اضافه كرده با دست مخلوط را خوب هم بزنيد تا مواد جذب مرغ شود سپس ظرف را به مدت يك روز كامل در يخچال قرار دهيد.

2. مرغ را از يخچال خارج كرده، مقدار 50 گرم كره را در ماهيتابه نسوزي ريخته روي حرارت بگذاريد سپس سيني مرغ را در كره تفت دهيد تا روي آن طلايي رنگ شود.

3. مرغ را از روي حرارت برداشته به صورت خلال خرد كرده سپس آنها را در اندكي كرده تفت دهيد تا خلال هاي مرغ كمي سرخ شوند. ظرف را از روي حرارت برداشته كنار بگذاريد.

طرز تهيه نان شاورما: 1. تمام مواد لازم براي نان را با هم مخلوط كرده با دست ورز دهيد تا خمير صاف و يكدستي بدست آيد. در صورتي كه خمير به دست چسبيد به آن كمي آرد اضافه كنيد. سپس روي خمير را پوشانده، به مدت 1 ساعت در جاي گرمي قرار دهيد تا خمير ور بيايد و حجم آن تقريبا دو برابر شود.

2. نان ها را به 15 يا 20 قسمت مساوي تقسيم كرده،هر كدام را با وردنه به صورت نازك باز كرده سپس نان ها را روي صاج يا ماهي تابه نسوزي با حرارت متوسط بپزيد.

طرز تهيه سس شاورما: 1. تمام مواد لازم براي سس را با هم مخلوط كرده با قاشق هم بزنيد.

طرز تهيه شاورما: 1. نان شاورما را با كرده روي آن با قاشق كمي از مرغ بريزيد سپس كاهوي خلال شده+ خيارشور خلال شده+ گوجه فرنگي خلال شده را روي آن قرار دهيد و با قاشق اندكي از سس بريزيد.

2. نان ها را به صورت رول پيچيده و دور آن فويل يا كاغذ ساندويچ (كاغذ روغني) بپيچيد

آموزش ساندویچ دبل برگر(مک دونالدی)

مواد اولیه :

گوشت گوساله چرخ‌كرده 120 گرم پياز چرخ‌شده (بدون آب) يك عدد فلفل سياه و نمك به ميزان لازم آرد سوخاري يك قاشق چايخوري گوجه‌فرنگي يك عدد خيارشور يك عدد قارچ آب‌پز دو عدد ريحان براي تزئين نان همبرگر 1/5 عدد روغن به ميزان لازم

طرز تهيه:

 

گوشت گوساله چرخ‌شده، پياز چرخ‌شده، فلفل سياه، نمك و آردسوخاري را با هم مخلوط كرده و خوب ورز مي‌دهيم، پس از آن كه مواد كاملا با هم مخلوط و حالت خميري به خود گرفت، تكه‌هايي از آن را برداشته و با كف دست صاف و در تابه سرخ مي‌كنيم.

نان همبرگر را از وسط نصف كرده و همبرگر را بين آنها مي‌گذاريم، دوباره يك عدد همبرگر را روي آن قرار داده در پايان نيمه ديگر نان را روي همبرگر قرار مي‌دهيم آن‌گاه گوجه‌فرنگي، خيارشور، قارچ و ريحان را در لابه‌لاي ساندويچ و بر روي همبرگر قرار مي‌دهيم.

طرز تهیه فلافل عربی(اصل)

760 گرم نخود
2 حبه درشت سیر كوبیده
یك عدد درشت پیاز( ریز خرد شده)
4 عدد بزرگ پیازچه( ریز خرد شده)
فلفل سبز قلمی تند
یك قاشق غذاخوری بیكینگ پودر
3 قاشق غذاخوری آرد یك فنجان
جعفری خرد شده یك قاشق مرباخوری
پودر تخم گشنیز 5/1 قاشق مرباخوری
پودر زیره سبز به اندازه لازم
نمك و فلفل به اندازه لازم
روغن برای سرخ كردن فلافل

نخودهای خیس خورده را و با گوشت كوب یا خردكن برقی به طور كامل خرد می كنیم. سپس سیر، پیاز، پیازچه و بقیه مواد را اضافه كرده و دوباره له می كنیم تا نرم شود و می گذاریم یك ساعت بماند. در آخر گلوله هایی به اندازه گردو از مخلوط این مواد بر می داریم و به صورت شامی های گردی در می آوریم. آن گاه در یك سینی می چینیم و می گذاریم یك ربع دیگر بماند. سپس در روغن فراوان سرخ می كنیم تا طلایی شود

طرز تهیه مرغ سوخاری

مواد لازم: سینه و ران مرغ (از هر کدام ۳ قطعه) ، ▪ یک لیوان آرد سفید، ▪ نصف لیوان شیرخشک نیدو، ۲عدد تخم مرغ زده شده، ▪ آرد سوخاری به مقدار لازم، ▪ روغن برای سرخ کردن به مقدار لازم. ادویه مخصوص مرغ کنتاکی (محل فروش فروشگاه ایران شف)

● طرز تهیه:1) ابتدا سینه و ران مرغ را به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه بپزید و در حین پخته به آن کمی نمک، فلفل و سیر خرد شده اضافه کنید. ۲) آرد سفید را با پودر شیرخشک و ادويه مخصوص مخلوط کرده قطعات مرغ را در آن بغلتانید تا تمام سطح مرغ به آرد آغشته شود.(باید مرغ شما کمی مرطوب باشد تا آرد به آن بچسبد) ۳) قطعات مرغ را ابتدا در تخم مرغ زده شده و سپس در آرد سوخاری بغلتانید تا تمام سطح آن به آرد آغشته شود. ۴) قطعات مرغ را در روغنی که از قبل داغ شده ریخته و با حرارت متوسط سرخ کنید. ۵) مرغ کنتاکی را در ظرف کشیده و اطراف آن را با سیب زمینی سرخ شده و سبزیجات تزئین کنید. نکته: برای اینکه مرغ شما طعم بهتری داشته باشد پیشنهاد می کنیم از آرد سوخاری آمریکن استفاده کنید که طعم بی نظیری به مرغ شما می دهد

مرغ كنتاكی

مواد لازم:مرغ 1 عدد شیر  1 لیوان ادويه مخصوص كنتاكي 100 گرم آرد سفيد 500 گرم پودر سیر و زنجبیل به میزان لازم روغن برای سرخ كردن به میزان لازم تخم مرغ 2 عدد نمك،فلفل سیاه،فلفل قرمز به میزان لازم

طرز تهیه: ابتدا مرغ ها را با پوست به چند قطعه تقسیم می كنیم. سپس آنها را با ادویه های مورد نظر (مرينيت )مزه دار كرده ، بعد تخم مرغ  ها را در ظرفی شکسته و شیر را به آن افزوده سپس هر تكه از مرغ را در این مواد آغشته كرده و بعد در پودر سوخاری می غلطانیم و سپس در آب يخ شوك داده مجددا در آرد و ادويه مي زنيم  در روغن داغ آن را سرخ می كنیم

طرز تهیه و دستور پخت ته چین مرغ

ته چین مرغ,www.res2ran.com

مواد لازم(برای 4 نفر): برنج : يك كيلو گرم مرغ متوسط :يك عدد ماست : 750 گرم (معادل يك ليوان) روغن : 350 گرم زرده تخم ‌مرغ : چهار عدد زعفران ساييده : دو قاشق چايخوري نمك و ادويه به مقدار مورد نياز

طرزتهيه :

گوشت مرغ را با مقداري آب و نمك و ادويه  بپزيد. هنگامي كه مرغ پخت و حدود يك استكان آب آن باقي ماند, آب مرغ را جدا  كنيد و پس از درآوردن استخوانهاي آن, مرغ را به قطعات كوچكتر تقسيم كنيد.  زعفران را در مقدار كمي آب گرم حل كنيد و آن را با دو زرده تخم مرغ, تمام  ماست و مقدار كمي نمك و فلفل مخلوط كنيد و مرغ پخته شده را حداقل به مدت سه  تا چهار ساعت در مخلوط ماست داخل يخچال بگذاريد.

برنجی را که از قبل خیس کرده اید بجوشانید و آبکش کنید.دو عدد زرده تخم مرغ, 150 گرم روغن (ذوب شده) و نصف مخلوط ماستي را كه مرغ  را در آن خوابانده بوديد با دو تا سه كفگير برنج مخلوط كنيد و در ته ديگ يا  قابلمه بريزيد و با ته قاشق آن را صاف كنيد. مقداري مرغ به صورت يك لايه  نازك روي ته ديگ بچينيد و روي آن نيمي از پلو را بريزيد. بقيه مرغ را روي  برنج بچينيد و بقيه برنج را نيز روي مرغ بريزيد و سطح مرغ را با برنج  بپوشانيد. آب مرغ را با يك قاشق چايخوري زعفران مخلوط كنيد و روي برنج بريزيد. سطح برنج را با كفگير كمي فشار دهيد تا برنج كمي فشرده شود. باقيمانده  مخلوط ماست را روي برنج بريزيد و سه تا چهار قاشق غذا خوري روغن را ذوب  كنيد و روي برنج بريزيد و آن را دم كنيد. بعد از يك و نيم ساعت ته چين  آماده است. پس از دم كشيدن, به سرعت قابلمه را در ديس وارونه كنيد تا ته  چين به شكل قالبي خارج شود. اگر ته چين به شكل قالبي در نيامد, مي‌توانيد  ابتدا آن را با چاقو به چهار قسمت تقسيم كنيد و سپس در ديس بگذاريد

 

 


یک شنبه 6 اسفند 1392برچسب:,

|
 

روشهای مؤثر برای حرف شنوی کودکان

خیلی اوقات ، وادار کردن بچه ها به این که رفتار شایسته ای داشته باشند مشکل است . روش " هر چه می گویم همان است "  که بیشتر والدین به آن متوسل می شوند ، معمولاً بی فایده است .

خوشبختانه روش هایی برای اداره رفتار بچه ها وجود دارد که بدون برخورد ، بدون اشک و قهر ، فریاد ، کتک کاری ، یا توهین ِ زبانی است . در این مبحث سعی کرده ایم اصولی را ارائه دهیم که عمل به آنها به شما و فرزندتان کمک می کند تا به هدف مطلوب برسید . شروع واقعی این گونه تربیت ، از سال های آغاز کودکی است .

به خاطر داشته باشید که در سنین پیش دبستانی ، بچه ها کارهای عادی روزمره و مهارت نظم و انضباط را که لازمه ی زندگی است ، به راحتی یاد می گیرند .  برای تسلیم کردن کودکان روشی کلی وجود دارد که در همه ی شرایط ، مفید است . آن را یاد بگیرید و بعد در زمینه های مختلف امتحان کنید .

1 – برخورد مثبت داشته باشید به رفتار مناسب فرزند خود توجه کنید و در همان لحظه از آن تعریف کنید . سپس از او درخواست نمایید ( یا او را راهنمایی کنید ) تا فعالیت بعدی را انجام دهد . در این روش برای هر کاری که کودک درست انجام می دهد امتیازی قائل شوید ،  به نوعی که گویی جادویی در کار است ، او به طور باور نکردنی ، درخواست های بعدی را اجابت می کند.  به طور مثال به او بگویید : - آفرین که یک لیوان شیر خوردی . حالا بیا کمی تخم مرغ بخور .

- خیلی خوب مسواک زدی . حالا بیا لباس خوابت را بپوش .

2 – برای کنترل او به نرمی رفتار کنید هر گاه ازکودک خود خواهشی دارید ، به سمت او بروید و به نرمی او را لمس کنید . به طوری که حضور شما تقریباً  موافقت کودکتان را ضمانت کند . اکنون درست در جایی هستید که فرمان شما به یک عمل تبدیل می شود . شما می خواهید فرزندتان میز را بچیند ، اگر با فریاد از او بخواهید که از آن طرف خانه بیاید و میز را بچیند ، حتماً مؤثر نخواهد بود ؛ بهتر است نزد او بروید و آنچه که می خواهید به او بگویید ، سپس با او به آشپزخانه بروید .

هنگامی که خواهر و برادر مشغول نزاع و درگیری هستند ، نباید با داد و بیداد دعوا را متوقف کنید . به جای آن  ، به طرف آنها بروید و صحبت کنید . خیلی اوقات همین آرامش شما برای ساکت کردن بچه ها کافی است .

اگر می خواهید موافقت کودک خود را جلب کنید کمتر از " نه مؤکد " استفاده کنید و حتی المقدور از حبس کردن او در اتاقش خودداری نمایید .

3 – فرزند خود را دوباره راهنمایی کنید فرزند خود را به سمت رفتار پسندیده هدایت کنید . اگر او به چیزی دست می زند که  نباید  دست بزند ، به او بفهمانید که دقیقاً چه چیزهایی را می تواند لمس کند یا بردارد . اگر او روی مبل بالا و پایین می پرد ، به جای اینکه او را سرزنش کنید ، جایی را که می تواند جست و خیز کند  به او نشان دهید .
4 – اشیاء مخرب را از دسترس کودک دور کنید . اگر فرزندتان روی دیوار رنگ آمیزی می کند ، مداد رنگی را از دسترسش دور کنید و برایش توضیح دهید که چطور می تواند از مداد رنگی به درستی استفاده کند .
5 -  عزت نفس کودکان را از بین نبرید . اگر فرزند خردسالتان روی میز ایستاده و می خواهید او را پایین بیاورید ، به او بگویید " اجازه نداری روی میز بایستی ، خودت پایین می آیی  یا من کمکت کنم ؟ " در این صورت شما به نوعی ناتوانی های او را مهار می کنید و اعتماد به نفس از شما به فرزندتان انتقال می یابد .
6 – فرزند خود را برای حضور در جمع آماده کنید اگر فرزند شما در حضور دیگران بد رفتاری کند ، باعث خجالت شما می شود و افرادی که شاهد خرابکاری او هستند رنجیده می شوند . در این زمان اگر به او بگویید " ساکت بنشین " ، معمولاً رفتارش بهبود نمی یابد . قبل از هر وضع جدیدی همچون سوار شدن به هواپیما یا حضور در جشن تولد ، موقعیت را برای  او شرح دهید و انتظارات واقعی خود را بیان کنید . به طور مثال بگویید :

وقتی سوار هواپیما می شویم ، در آنجا صندلی مخصوص خودت را داری و باید کمربندت را ببندی . می توانی کتاب بخوانی ، چیزی بخوری یا با اسباب بازی کوچکی بازی کنی .

وقتی فردا به جشن تولد می رویم ، از تو انتظار دارم شلوغ نکنی و هنگامی که دوستت کادوهایش را باز می کند ، بنشینی و تماشا کنی .

7 – به کودک کمک کنید که کمی جلوتر را ببیند . بچه ها در هر موقعیتی که قرار دارند ، رویدادهای بعدی را نمی بینند و فقط در لحظه زندگی می کنند . برای همین ، هنگام گــذر از مرحله ای دیگر ، دچار مشکل می شوند . بنا براین بهتر است هنگامی که می خواهید او را از جایی که دوست دارد به جای دیگری ببرید ، ابتدا پنج دقیقه قبل او را مطلع کنید که تا چند لحظه دیگر باید اینجا را ترک کنید . اگر بی خبر دست او را بگیرید و به جای دیگری ببرید باعث آزار او می شوید .
8 – از جایی که برای او مشکل ساز است دور شوید اگر هر بار با کودکتان به سوپر مارکت رفتید و با مشکلاتی روبرو شدید ، زمانی به آنجا بروید که کسی از او نگهداری می کند . بهتر است مدت یک ماه به او فرصت دهید و او را همراه خود به خرید نبرید ، این مدت ، زمان مناسبی است که این چرخه ی منفی بشکند و به شما و فرزندتان اجازه  دهد که روال عادی پیدا کنید .
9 – کودکتان را به جای دیگری ببرید اگر در رستوران هستید و او بهانه گیری می کند ، کودکتان را بردارید و از آنجا خارج شوید . اغلب بیرون رفتن و انتقال او به جایی دیگر ، باعث آرامش او می شود . کارهای روزمره را به طور منظم انجام دهید . لباس پوشیدن ، مسواک زدن ، باز کردن در ، تمیز کردن اسباب بازیها ، رفتن به رختخواب ، همه ی اینها مجموعه ای هستند که  رویدادهای مهم روزانه محسوب می شوند. شما می خواهید فرزندتان هر یک را با موفقیت پشت سر بگذارد و در گذر از هر مرحله ، رفتار مناسبی داشته باشد . اما ممکن است رفتارهای منفی مثل فریاد زدن نیز به سرعت در روال عادی روزمره جای بگیرد .

10 – در هر مرحله او را راهنمایی کنید دقت کنید که هر یک از مراحل رشد کودکتان در کارهای روزمره پنهان شده است . او به تدریج می تواند کفشهایش را بپوشد و یا  به حمام برود . شما نخست باید او را از لحاظ فیزیکی ( در هر مرحله انجام امور روزانه ) راهنمایی کنید و بعد فقط نظاره گر باشید . مثلاً به او بگویید : " من نمی توانم لباست را دربیاورم ؛ اما تو را تماشا می کنم که چطور این کار را می کنی ."

11 – گاهی بعضی امور را به کودک یادآوری کنید بچه ها به راحتی ممکن است چیزی را فراموش کنند . این وظیفه شماست که بعضی موارد را به آنها تذکر دهید . مثلاً اگر کودک شما فراموش کرد به دستشویی برود . باید با مهربانی به او بگویید " وقت دستشویی" رفتن است . یک کلمه ی یاد آوری برای او بسیار مفید خواهد بود .
12 – هنگام فرمان دادن به کودک ، از دستورات واضح و روشن استفاده کنید به جای اینکه بگویید " اتاقت را مرتب کن " بهتر است به مورد مشخصی اشاره کنید . یعنی بگویید کتاب ها را در قفسه آبی ، و اسباب بازی ها را در قفسه پایینی بگذار.  هر قدر فرمان های شما واضحتر باشد  پذیرفتن آنها برای کودک آسانتراست  .
13 – علت انجام هر کاری را برای کودک توضیح دهید 1 ) همانطور که شما و فرزندتان در حال مسواک زدن هستید ، برای آگاهی او توضیح دهید که چه کار می کنید و چرا . مثلاً بگویید : " ببین من خمیر دندان را به تمام دندانم می رسانم . می خواهم همه ی جوجوهایی که آنجا زندگی می کنند را در بیاورم . حالا با آب ، دهانم را می شویم ، غرغره می کنم و بعد آب دهانم را بیرون می ریزم . بیا با هم این طوری مسواک بزنیم ".

آيا می خواهيد فرزندتان حرف شنو باشد؟

اگر مجبوريد يك حرف را چندين مرتبه براي فرزند پيش دبستاني خود تكرار كنيد تا گوش كند، اين مطلب را مطالعه كنيد. عده اي از پدر و مادرها وقتي مي بينند فرزند كوچكشان به حرفهاي آنها در لباس پوشيدن يا در جمع كردن وسايلش و ... توجهي نمي كند و به تماشاي تلويزيون يا بازي ادامه مي دهد دائم صدايش مي كنند و فرياد مي كشند. آنها فكر مي كنند كه هر چه بيشتر حرفشان را تكرار كنند ، فرزندشان سريع تر گوش مي دهد. در حقيقت، قضيه بر عكس است. به طور معمول اگر قبل از انجام كاري گفته خود را 4 ، 5 يا 6 مرتبه تكرار كنيد، بچه مي آموزد كه نبايد گوش دهد.  بچه ها زرنگتر از آن هستند كه ما فكرش را مي كنيم. آنها ارزش زماني كه براي اولين مرتبه او را صدا مي كنيد و زماني كه واقعاً با او كار داريد را مي دانند و احتمالاً از 5 يا 10 دقيقه اضافي استفاده كرده و به بازي خود ادامه مي دهند.

اگرچه هنگاميكه بچه، خود را به نشنيدن زده و يا حرفتان را جدي نميگيرد، بسيار ناراحت كننده است، ولي بچه هاي 4-3 ساله از اين كه ميتوانند با بي اعتنايي و گوش ندادن، والدين را عصباني نمايند، احساس قدرت ميكنند. پس با اين قضيه به طور شخصي برخورد نكنيد. بچه ها در اين سن نميخواهند كه بد و بي ادب باشند، آنها فقط ميخواهند استقلال خود را نشان دهند. البته اكنون، تشويق به عادت خوب گوش دادن، مشكلات گوناگوني را در آينده بر طرف خواهد كرد. به طور مثال فرزندتان در مدرسه مشكل توجه بر روي چيزي را دارد و نمي تواند در درسهايش تمركز كرده و يا دستورات را دنبال نمايد. چنانچه حرفهاي شما را ناديده مي گيرد، نبايد بگوييد اين مسئله به مرور زمان به خودي خود حل خواهد شد. دستورات زير به فرزند پيش دبستاني شما كمك مي كند تا بدون آنكه خود بفهمد، دقت و توجه بيشتري بر روي مسائل داشته باشد.

  • · عصبانـــــي نشـــــويد.

تلاش كنيد تا آرامش خود را حفظ كرده و با صداي آرام صحبت نماييد ، حتي اگر مجبور شديد براي چند لحظه اي به خلوتگاهي پناه آوريد. هر قدر بلندتر صحبت كنيد، مطمئناً بچه ها نه متوجه صداي بلند شما و نه مفهوم كلماتتان خواهند شد.

  • ·  مسائــــل را بــــراي فـــــرزندتان شــــــرح دهيد .

بچه ها هنگامي كه به آنها دستور داده مي شود سر به لجبازي مي گذارند. به جاي آن كه بگوييد، چطور جرأت نمودي سنگها را پرتاب كني!، بگوييد: سنگ براي پرتاب كردن نيست، توپ را پرتاب مي كنند. بدين طريق بر روي رفتارش تأثير گذاشته و راه چاره اي را بدون پرخاشگري به او ، يافته ايد

  • ·  مطالب را به سادگـــــي عنـــــوان نماييد .

به جاي سخنراني كردن به نرمي ولي با قاطعيت حرف بزنيد . به اين طريق او ياد مي گيرد كه راجع به هر كاري كه بايد انجام دهد، فكر كند بدون آن كه نيازي به سرزنش و ملامت براي فراموش كاري يا گوش ندادن باشد.

  • · از فـــــرزند خود بخواهيد كه مطالب مهـــم را تكــــرار كند.

اين روش موقعي مفيد خواهد بود كه مي خواهيد فرزندتان نتيجه ي كاري را بفهمد. بگوييد : «بايد ماژيك هايت را قبل از نهار جمع كني بگو ببينم كي ماژيك هايت را جمع مي كني؟

 ·  ارتبـــاط واقعــــي بــــرقـــــــرار سازيد.

چنانچه فرزندتان جذب فعاليتي گرديده، به آرامي دست به شانه او زده تا متوجه شما گردد. از او بخواهيد موقعي كه صحبت مي كنيد به شما نگاه كند، اگر بچه تان با چشم ارتباط  برقرار مي سازد، برايش بسيار سخت است كه لجبازي نمايد.

  • ·  جدولـــــي را تهيــــه نماييد.

چنانچه صبح ها  سخت ترين زمان در روز است. به او مسئوليت داده و با كمكش جدولي از تمام كارهايي كه بايد انجام دهد (مسواك زدن، شستن صورت، لباس پوشيدن، خوردن صبحانه و پوشيدن كفشها) تهيه كنيد. بسياري از بچه ها دوست دارند كه جدول را بررسي كرده و موفقيت خود را اعلام نمايند.

  • ·  به او تـــــوجه كامـــــل داشته باشيد.

چنانچه مي خواهيد او به حرفهاي شما گوش دهد، بايد به گفته هايش گوش دهيد. بنابراين هنگامي كه روزنامه در دستتان است و آن را مي خوانيد با او صحبت نكنيد. تمام توجه خود را به او داده و اگر امكان پذير نيست، علت آن را برايش شرح دهيد. (عزيزم، اكنون مشغول انجام كاري هستم اما دوست دارم كه به گفته هايت گوش دهم. در عرض پنج دقيقه پيشت مي آيم و به حرفهايت گوش مي كنم.) به علاوه، به آنچه كه او مي گويد اهميت دهيد. چنانچه مي گويد كه سردش شده است ، نگوييد : اينجا آنقدرها هم سرد نيست. به جايش بگوييد: سردت شده؟ بيا برويم و لباس گرمت را برداريم.

  • ·  بــــي جهت نگـــــران نشويد.

اكثر بچه هاي كوچك كه در گوش دادن با مشكل مواجه بوده و بعضي اوقات بي قرار مي شوند با كمبود توجه روبرو هستند. افرادي با اين مشكل، اين رفتارها برايشان به صورت عادت در آمده است، بنابراين چنانچه اين بي توجهي در زندگي روزمره اش تأثير گذاشته، بايد مورد ارزيابي قرار گيرد. به خاطر داشته باشيد، در اين زمينه بچه ها با بزرگترها واقعاً فرقي ندارند. بچه ها مي خواهند مثل شما، هنگام انجام كاري، كسي مزاحمشان نشود. اين مسئله مانند اين است كه كتاب جالبي را در دست داريد و حاضر نيستيد لحظه اي آن را كنار بگذاريد . در اين شرايط شخصي مي خواهد شما را وادار به انجام كار ديگري كند. بنابراين اگر مي خواهيد فرزندتان به آنچه كه گفته مي شود دقت كرده و آن را انجام دهد، در حالي كه او را در «هنر گوش دادن» كمك مي كنيد، صبور و با توجه باشيد.
موثر برای حرف شنوی در کودکان

همه ما مي خواهيم فرزندانمان حرف شنو باشند . وقتي فرياد مي زنيم كه بايست ! نرو وسط خيابان ؛ توقع داريم كودكمان اطاعت كند . يا اگر به او مي گوييم كه برو مسواك بزن ، يا بخواب ، توقع داريم بدون هيچ حرفي اين كار را انجام دهد.

خيلي اوقات ، وادار كردن بچه ها به اين كه رفتار شايسته اي داشته باشند مشكل است . روش " هر چه مي گويم همان است " كه بيشتر والدين به آن متوسل مي شوند ، معمولاً بي فايده است . خوشبختانه روش هايي براي اداره رفتار بچه ها وجود دارد كه بدون برخورد ، بدون اشك و قهر ، فرياد ، كتك كاري ، يا توهين ِ زباني است . در اين مبحث سعي كرده ايم اصولي را ارائه دهيم كه عمل به آنها به شما و فرزندتان كمك مي كند تا به هدف مطلوب برسيد . شروع واقعي اين گونه تربيت ، از سال هاي آغاز كودكي است . به خاطر داشته باشيد كه در سنين پيش دبستاني ، بچه ها كارهاي عادي روزمره و مهارت نظم و انضباط را كه لازمه زندگي است ، به راحتي ياد مي گيرند. براي تسليم كردن كودكان روشي كلي وجود دارد كه در همه شرايط ، مفيد است. آنرا ياد بگيريد و بعد در زمينه هاي مختلف امتحان كنيد .۱- بـــــرخورد مثبت داشته باشيد

به رفتار مناسب فرزند خود توجه كنيد و در همان لحظه از آن تعريف كنيد . سپس از او درخواست نماييد ( يا او را راهنمايي كنيد ) تا فعاليت بعدي را انجام دهد . در اين روش براي هر كاري كه كودك درست انجام مي دهد امتيازي قائل شويد ،  به نوعي كه گويي جادويي در كار است ، او به طور باور نكردني ، درخواست هاي بعدي را اجابت مي كند.  به طور مثال به او بگوييد :

- آفرين كه يك ليوان شير خوردي . حالا بيا كمي تخم مرغ بخور .

- خيلي خوب مسواك زدي . حالا بيا لباس خوابت را بپوش .۲- بـــــراي كنتـــــــرل او به نرمــــي رفتار كنيد

هر گاه ازكودك خود خواهشي داريد ، به سمت او برويد و به نرمي او را لمس كنيد . به طوري كه حضور شما تقريباً  موافقت كودكتان را ضمانت كند . اكنون درست در جايي هستيد كه فرمان شما به يك عمل تبديل مي شود . شما مي خواهيد فرزندتان ميز را بچيند ، اگر با فرياد از او بخواهيد كه از آن طرف خانه بيايد و ميز را بچيند ، حتماً مؤثر نخواهد بود ؛ بهتر است نزد او برويد و آنچه كه مي خواهيد به او بگوييد ، سپس با او به آشپزخانه برويد . هنگامي كه خواهر و برادر مشغول نزاع و درگيري هستند ، نبايد با داد و بيداد دعوا را متوقف كنيد . به جاي آن  ، به طرف آنها برويد و صحبت كنيد . خيلي اوقات همين آرامش شما براي ساكت كردن بچه ها كافي است . اگر مي خواهيد موافقت كودك خود را جلب كنيد كمتر از " نه مؤكد " استفاده كنيد و حتي المقدور از حبس كردن او در اتاقش خودداري نماييد .۳- فـــــرزند خود را دوباره راهنمايـــــي كنيد

فرزند خود را به سمت رفتار پسنديده هدايت كنيد . اگر او به چيزي دست مي زند كه  نبايد  دست بزند ، به او بفهمانيد كه دقيقاً چه چيزهايي را مي تواند لمس كند يا بردارد . اگر او روي مبل بالا و پايين مي پرد ، به جاي اينكه او را سرزنش كنيد ، جايي را كه مي تواند جست و خيز كند  به او نشان دهيد . اشياء مخــــرب را از دستــــرس كــــودك دور كنيد

اگر فرزندتان روي ديوار رنگ آميزي مي كند ، مداد رنگي را از دسترسش دور كنيد و برايش توضيح دهيد كه چطور مي تواند از مداد رنگي به درستي استفاده كند .عــــزت نفس كــــودكان را از بين نبريد

اگر فرزند خردسالتان روي ميز ايستاده و مي خواهيد او را پايين بياوريد ، به او بگوييد " اجازه نداري روي ميز بايستي ، خودت پايين مي آيي  يا من كمكت كنم ؟ " در اين صورت شما به نوعي ناتواني هاي او را مهار مي كنيد و اعتماد به نفس از شما به فرزندتان انتقال مي يابد .۶- فـــــرزند خود را بـــــراي حضـــــور در جمع آمـــاده كنيد

اگر فرزند شما در حضور ديگران بد رفتاري كند ، باعث خجالت شما مي شود و افرادي كه شاهد خرابكاري او هستند رنجيده مي شوند . در اين زمان اگر به او بگوييد " ساكت بنشين " ، معمولاً رفتارش بهبود نمي يابد . قبل از هر وضع جديدي همچون سوار شدن به هواپيما يا حضور در جشن تولد ، موقعيت را براي  او شرح دهيد و انتظارات واقعي خود را بيان كنيد . به طور مثال بگوييد : وقتي سوار هواپيما مي شويم ، در آنجا صندلي مخصوص خودت را داري و بايد كمربندت را ببندي . مي تواني كتاب بخواني ، چيزي بخوري يا با اسباب بازي كوچكي بازي كني . وقتي فردا به جشن تولد مي رويم ، از تو انتظار دارم شلوغ نكني و هنگامي كه دوستت كادوهايش را باز مي كند ، بنشيني و تماشا كني .- به كـــــودك كمك كنيد كه كمــــي جلوتـــــر را ببيند

بچه ها در هر موقعيتي كه قرار دارند ، رويدادهاي بعدي را نمي بينند و فقط در لحظه زندگي مي كنند . براي همين ، هنگام گــذر از مرحله اي ديگر ، دچار مشكل مي شوند . بنا براين بهتر است هنگامي كه مي خواهيد او را از جايي كه دوست دارد به جاي ديگري ببريد ، ابتدا پنج دقيقه قبل او را مطلع كنيد كه تا چند لحظه ديگر بايد اينجا را ترك كنيد . اگر بي خبر دست او را بگيريد و به جاي ديگري ببريد باعث آزار او مي شويد .ز جايـــــي كه بـــــــراي او مشكل ساز است دور شويد

اگر هر بار با كودكتان به سوپر ماركت رفتيد و با مشكلاتي روبرو شديد ، زماني به آنجا برويد كه كسي از او نگهداري مي كند. بهتر است مدت يك ماه به او فرصت دهيد و او را همراه خود به خريد نبريد ، اين مدت ، زمان مناسبي است كه اين چرخه منفي بشكند و به شما و فرزندتان اجازه  دهد كه روال عادي پيدا كنيد ـــــودكتان را به جاي ديگـــــري ببريد

اگر در رستوران هستيد و او بهانه گيري مي كند ، كودكتان را برداريد و از آنجا خارج شويد . اغلب بيرون رفتن و انتقال او به جايي ديگر ، باعث آرامش او مي شود . كارهاي روزمره را به طور منظم انجام دهيد . لباس پوشيدن ، مسواك زدن ، باز كردن در ، تميز كردن اسباب بازيها ، رفتن به رختخواب ، همه اينها مجموعه اي هستند كه  رويدادهاي مهم روزانه محسوب مي شوند. شما مي خواهيد فرزندتان هر يك را با موفقيت پشت سر بگذارد و در گذر از هر مرحله ، رفتار مناسبي داشته باشد . اما ممكن است رفتارهاي منفي مثل فرياد زدن نيز به سرعت در روال عادي روزمره جاي بگيرد - در هــــر مـــــرحله او را راهنمايــــي كنيد

دقت كنيد كه هر يك از مراحل رشد كودكتان در كارهاي روزمره پنهان شده است . او به تدريج مي تواند كفشهايش را بپوشد و يا  به حمام برود . شما نخست بايد او را از لحاظ فيزيكي ( در هر مرحله انجام امور روزانه ) راهنمايي كنيد و بعد فقط نظاره گر باشيد . مثلاً به او بگوييد : " من نمي توانم لباست را دربياورم ؛ اما تو را تماشا مي كنم كه چطور اين كار را مي كني ."

بچه ها به راحتي ممكن است چيزي را فراموش كنند . اين وظيفه شماست كه بعضي موارد را به آنها تذكر دهيد . مثلاً اگر كودك شما فراموش كرد به دستشويي برود . بايد با مهرباني به او بگوييد " وقت دستشويي" رفتن است . يك كلمه ي ياد آوري براي او بسيار مفيد خواهد بود .۱۲-  هنگام فــــرمان دادن به كودك ، از دستورات واضح و روشن استفاده كنيد

به جاي اينكه بگوييد " اتاقت را مرتب كن " بهتر است به مورد مشخصي اشاره كنيد . يعني بگوييد كتاب ها را در قفسه آبي ، و اسباب بازي ها را در قفسه پاييني بگذار.  هر قدر فرمان هاي شما واضحتر باشد  پذيرفتن آنها براي كودك آسانتراست.علت انجام هــــر كاري را بــــراي وهمانطور كه شما و فرزندتان در حال مسواك زدن هستيد ، براي آگاهي او توضيح دهيد كه چه كار مي كنيد و چرا . مثلاً بگوييد : " ببين من خمير دندان را به تمام دندانم مي رسانم . مي خواهم همه ي جوجوهايي كه آنجا زندگي مي كنند را در بياورم . حالا با آب ، دهانم را مي شويم ، غرغره مي كنم و بعد آب دهانم را بيرون مي ريزم . بيا با هم اين طوري مسواك بزنيم ".

حرف شنوی در كودكان

در تربيت مؤثر ، وجود حد و مرز براي بچه ها ضروري به نظر مي رسد. اگر ما آنها را درست راهنمايي كنيم، فرزندانمان آماده پذيرش مي شوند. چرا كه اساساً بچه ها مايلند والدين خود را خشنود سازند. اما اكثر ما در تعيين حد و مرز براي كودكانمان مهارتي نداريم. زياد صحبت مي كنيم ، بسيار عاطفي برخورد مي كنيم و نمي توانيم به طور واضح منظور خود را بيان كنيم. اگر مي خواهيد فرزندانتان از شما حرف شنوي داشته باشند ، مثلاً كتك كاري نكنند، اسباب بازيهايشان را مرتب كنند يا به موقع به رختخواب بروند، بهتر است ده  راهبرد زير را به كار گيريد.

۱- واضــــــح و روشن صحبت كنيد.

والدين براي حد و مرز گذاشتن و ادب كردن فرزندانشان سربسته و مبهم صحبت مي كنند ، مي گويند « مؤدب باش، اذيت نكن ، شلوغ نكن » . اين راهنمايي هاي كلي براي هر كودكي معني خاصي دارد. بچه ها از ما مي خواهند ، انتظاراتمان را به طور روشن و واضح بيان كنيم. حد و مرز مشخص به كودك مي گويد دقيقاً چگونه بايد رفتار كند. مثلاً در " كتابخانه آهسته صحبت كن ، وقتي از خيابان عبور مي كنيم دست مرا بگير يا موقع غذا حرف نزن". اين راهبرد  در واقع ميزان پذيرش و حرف شنوي كودكتان را افزايش مي دهد.

۲- انتخابهاي ديگــــر را به كـــودک پيشنهاد كنيد.

در بسياري موارد مي توانيد به فرزندتان فرصت يك انتخاب محدود شده بدهيد تا خودش تصميم بگيرد چگونه دستورات شما را انجام دهد. گاهي آزادي عمل در تصميم گيري ، به كودك احساس قدرت و تسلط مي دهد كه به تدريج مقاومت در برابر والدين را كاهش دهد. به طور مثال به او بگوييد : « الان وقت استحمام است. مي خواهي دوش بگيري يا در وان حمام كني ؟ » « مي خواهي نيم ساعت صبح ، نيم ساعت بعدازظهر رياضي تمرين كني ؟ يا يك ساعت صبح ؟ » از اين رو والدين بهتر و سريع تر مي توانند به كودك خود پيشنهاداتي بدهند. آنها انتخاب محدودي براي كودكان تعيين مي كنند. اما مي توانند تغييراتي در آن پديد آورند. به عبارتي ديگر اين گونه انتخابها محدود ، اما تغيير پذيرند.

۳- قاطــــــع باشيد .

زماني كه عدم پذيرش و سرپيچي رخ داده باشد و شايد كودك به خودش يا ديگران آسيب برساند. به موقعيت محدوده كننده قاطع نياز داريم. يك محدوديت قاطع به كودك مي گويد بايد رفتار نامطلوبش را متوقف كند و فوراً حرف شما را بپذيرد. مثلاً : « همين الان برو تو اتاقت » ، « بس كن اسباب بازيهايت را پرت نكن » . البته اين قاطعيت از طريق جديت در چهره و صدا به خوبي نمايان مي شود. همان طور كه نرمش بيش از حد والدين براي كودك مفيد نيست ، رفتار خصمانه والدين نيز براي آنها مضر است. اما قاطعيت مرز بين نرمش بيش از حد و رفتار خصمانه است.

۴- بــــر نقاط مثبت فـــــــرزندان تأكيد كنيد.

بچه ها بيشتر پذيراي فرمانهاي مثبت هستند تا منفي. به طور كلي بهتر است واضح و روشن به كودك بگوييد بايد چه كار كند . دستورات منفي مثل نرو، نريز ، نكن به كودك مي گويد چه چيزي قابل قبول نيست ، اما رفتاري كه از او انتظار مي رود را بيان نمي كند. والدين مستبد اغلب از فرمانهاي منفي استفاده مي كنند، در حالي كه والدين موفق دريافته اند بيشتر بايد از فرمانهاي مثبت استفاده كنند.

۵- بـــــــي طــــرفــــي خـــودتان را اعــــــــلام كنيد.

وقتي مي گوييد : « الان برو بخواب » ممكن است نيروي كشمكش شخصي بين او و شما ايجاد شود. روش بهتر اين است كه دستورات را به حالت غير شخصي بيان كنيد. به طور مثال به او بگوييد « ساعت نه است و وقت خواب تو » و به ساعت اشاره كنيد. در اين حالت هر اعتراض و حس ناخوشايندي پديد بيايد، بين كودك و ساعت است ، نه بين او و شما. يا هنگامي كه به او مي گوييد«:  خانه جاي توپ بازي نيست» او از اين قاعده ناراحت مي شود نه از شما .

۶- توضيح دهيد چـــــرا محدوديت لازم است.

مردم وقتي در مورد قاعده يا دستوري توجيه شوند ، بهتر مي توانند آن را بپذيرند ، اما در غير اين صورت آن را مستبدانه مي پندارند. بنابراين هنگامي كه براي اولين بار كودك را در موقعيت محدود كننده قرار داديد توضيح دهيد چرا فرزندتان بايد آن را بپذيرد. شناخت علت قواعد، باعث مي شود رفتار مناسب در كودك دروني شود. يعني تمايلات دروني اش، او را مطيع قوانين خانواده مي سازد. براي بيان علت قوانين به جاي اين كه از توضيحات طولاني ، كه بچه ها را خسته مي كند، استفاده كنيد. به طور خلاصه ، دليل يك دستور را بيان كنيد. مثلاً : "ديگران را نزن ! چون بدنشان درد مي گيرد"  يا " وقتي اسباب بازي را از دست بچه هاي ديگر مي گيري ، آنها ناراحت مي شوند، چون هنوز بازيشان تمام نشده است. "

۷- چاره ديگـــــري پيشنهاد كنيد.

هرگاه رفتار كودكي را محدود كرديد، سعي كنيد به يك فعاليت قابل قبول ديگر اشاره كنيد. از اين طريق شما مستبد به نظر نمي رسيد و فرزندتان حس نمي كند كسي اختيارش را سلب كرده است و احساس محروميت هم نمي كند. بنابراين مي توانيد بگوييد : « پسرم نمي تواني قبل از شام شكلات بخوري ، اما بعد از شام مي تواني بستني و هم شكلات مورد علاقه ات را بخوري » با پيشنهاد چاره ي ديگر مي توانيد ، هنگامي كه احساس كودك شما قابل پذيرش است، او را تربيت كنيد.

۸- در تــــــــــربيت كـــــودكان ثابت قـــدم باشيد.

تعيين حد و مرز براي كودكان ، هنگامي مؤثر است كه اين قوانين ثابت باشند. به عبارت ديگر، در هر خانه بايد ضوابط خاصي حاكم باشد و والدين همواره به آن پايبند باشند و آن را تغيير ندهند. مثلاً اگر ساعت خواب ، يك شب هشت و شب ديگر هشت و نيم  و شب بعد نُه باشد ، به جاي همراهي ، مقاومت بچه ها را در پيروي از اين برنامه به دنبال خواهد داشت. سختي اين روش در اين است كه قوانين مهم و روزمره خانواده بايد هر روز به موقع اجرا شوند تا تأثير گذار شوند.

۹- رفتــــار ناپسند را تذكـــــــر دهيد.

مهم نيست بدرفتاري كودك چه باشد، ما بايد براي او روشن كنيم كه رفتارش را ناپسند مي دانيم و آن را قبول نداريم. بنابراين به جاي اين كه بگوييم « پسر بد» يعني خودت را قبول نداريم، بايد بگوييم « كتك كاري نكن » يعني رفتارت را رد مي كنيم.

۱۰- احساسات و عـــــواطف خود را كنتــــرل كنيد.

بنا به گزارش پژوهشگران ، هنگامي كه والدين عصباني هستند ، فرزندان خود را شديداً تنبيه مي كنند و بيشتر از قبل مورد آزار زباني و بدني قرار مي دهند ، گاهي اوقات به جاي خشونت و رفتار خصمانه بايد آرامش خود را حفظ كنيم، نفس عميق بكشيم و تا ده بشماريم . اساساً تربيت يعني آموزش رفتار صحيح به كودكان ، اما اگر شما عصبي يا احساساتي باشيد نمي توانيدآموزش را به طور مؤثر انجام دهيد. مثلاً به جاي اين كه به كودك خود حمله كنيد و حرف ناشايستي به او بزنيد  بهتر است يك لحظه صبر كنيد ، بعد با آرامش از او بپرسيد « اينجا چه خبر است؟ » . همه ي كودكان به راهنمايي والدين براي شناخت رفتار پسنديده نياز دارند. مهارت ما در ايجاد قوانين و محدوديتها ، همكاري بيشتري از جانب فرزندان براي ما به ارمغان مي آورد.

 


یک شنبه 6 اسفند 1392برچسب:,

|
 

متن كامل قانون آيين دادرسي كيفري3

‌ماده 226 - در صورتي كه مصلحت طفل اقتضاء نمايد رسيدگي در قسمتي از مراحل دادرسي در غياب متهم انجام خواهد گرفت و در هر حال رأي‌دادگاه حضوري محسوب مي‌شود.

‌ماده 227 - دادگاه به دادخواست مدعي خصوصي برابر مقررات رسيدگي كرده و حكم مقتضي صادر مي‌نمايد، حضور طفل در دادگاه ضروري‌نيست.

‌ماده 228 - در صورتي كه يك يا چند طفل با مشاركت يا معاونت اشخاص ديگر مرتكب جرم شده باشند به جرائم اطفال در دادگاه رسيدگي كننده‌به جرائم اطفال رسيدگي خواهد شد.

‌ماده 229 - دادگاه رسيدگي كننده به جرائم اطفال حسب گزارشهايي كه از وضع اطفال و تعليم و تربيت آنان از كانون اصلاح و تربيت دريافت مي‌كند مي‌تواند در تصميمات قبلي خود يك بار تجديد نظر نمايد، به اين طريق كه مدت نگهداري را تا يك چهارم تخفيف دهد.

‌ماده 230 - آراء دادگاه رسيدگي كننده به جرائم اطفال برابر مقررات مربوط قابل تجديد نظر مي‌باشد.

‌ماده 231 - اختصاصي بودن بعضي از شعب دادگاه‌هاي عمومي مانع از ارجاع ساير پرونده‌ها به آن شعب نمي‌باشد.

 

‌باب سوم

‌تجديدنظر احكام

 

‌فصل اول - كليات

 

‌ماده 232 - آراي دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب در امور كيفري قطعي است مگر در موارد ذيل كه قابل درخواست تجديدنظر مي‌باشد:

‌الف - جرائمي كه مجازات قانوني آنها اعدام يا رجم است.

ب - جرائمي كه به موجب قانون مشمول حد يا قصاص نفس و اطراف مي‌باشد.

ج - ضبط اموال بيش از يك ميليون ريال و مصادره اموال.

‌د - جرائمي كه طبق قانون مستلزم پرداخت ديه بيش از خمس ديه كامل است.

ه- جرائمي كه حداكثر مجازات قانوني آن بيش از سه ماه حبس يا شلاق يا جزاي نقدي بيش از پانصدهزار ريال باشد.

‌و - محكوميت‌هاي انفصال از خدمت.

‌تبصره - منظور از آراي قابل درخواست تجديدنظر در موارد فوق اعم از محكوميت، برائت، منع تعقيب يا موقوفي تعقيب است.

‌ماده 233 - مرجع تجديدنظر آراي دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب هر حوزه قضايي، دادگاه تجديدنظر همان استان است، مگر در موارد ذيل كه مرجع‌تجديدنظر آنها ديوان عالي كشور خواهد بود:

‌الف - جرائمي كه مجازات قانوني آنها اعدام يا رجم باشد.

ب - جرائمي كه مجازات قانوني آنها قطع عضو، قصاص نفس يا اطراف باشد.

ج - جرائمي كه مجازات قانوني آنها حبس بيش از ده سال باشد.

‌د - مصادره اموال.

‌ماده 234 - در مواردي كه رأي دادگاه راجع به جنبه كيفري و دعواي ضرر و زيان تواماً صادر شده چنانچه يكي از جنبه‌هاي مذكور قابل درخواست‌تجديدنظر باشد جنبه ديگر رأي نيز به تبع آن قابل درخواست تجديدنظر بوده و صلاحيت مرجع تجديدنظر نيز بر همين مبنا خواهد بود.

‌ماده 235 آراي دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب در امور كيفري در موارد زير نقض مي‌گردد:

‌الف قاضي صادر كننده متوجه اشتباه خود شود،

ب قاضي ديگري پي به اشتباه رأي صادره ببرد به نحوي كه اگر به قاضي صادر كننده رأي تذكر دهد متنبه شود.

ج - قاضي صادر كننده رأي صلاحيت رسيدگي را نداشته باشد.

‌تبصره 1 - منظور از قاضي ديگر مذكور در بند (ب) عبارتست از رئيس ديوان عالي كشور، دادستان كل كشور، رئيس حوزه قضايي و يا هر قاضي‌ديگري كه طبق مقررات قانوني پرونده تحت نظر او قرار مي‌گيرد.

‌تبصره 2 - درصورتيكه دادگاه انتظامي قضات تخلف قاضي را مؤثر در حكم صادره تشخيص دهد مراتب را به دادستان كل كشور اعلام مي‌كند تا‌به اعمال مقررات اين ماده اقدام نمايد.

‌تبصره 3 چنانچه قاضي صادر كننده رأي متوجه اشتباه خود شود مستدلاً پرونده را به دادگاه تجديدنظر ارسال مي‌دارد. دادگاه ياد شده با توجه به‌دليل ابرازي، رأي صادره را نقض و رسيدگي ماهوي خواهد كرد.

‌تبصره 4 در صورتي كه هر يك از مقامات مندرج در تبصره (1) پي به اشتباه رأي صادره ببرند ابتداء به قاضي صادر كننده رأي تذكر مي‌دهند،‌چنانچه وي تذكر را پذيرفت برابر تبصره (3) اقدام مي‌نمايد و در غير اين صورت پرونده را به دادگاه تجديدنظر ارسال مي‌دارد. دادگاه ياد شده در صورت‌پذيرش استدلال تذكردهنده رأي را نقض و رسيدگي ماهوي مي‌نمايد والا رأي را تأييد و براي اجراء به دادگاه بدوي اعاده مي‌نمايد.

‌تبصره 5 - در صورتي كه عدم صلاحيت قاضي صادر كننده رأي ادعا شود، مرجع تجديدنظر ابتداء به اصل ادعا رسيدگي و در صورت احراز، رأي‌را نقض و دوباره رسيدگي خواهد كرد.

‌ماده 236 - مهلت درخواست تجديدنظر براي اشخاص مقيم ايران بيست روز و براي اشخاص مقيم خارج از كشور دو ماه از تاريخ ابلاغ يا انقضاي‌مدت واخواهي است مگر در موارد مذكور در بندهاي (‌الف)، (ب) و (ج) ماده (235) و بند (‌د) ماده (240) اين قانون.

‌ماده 237 - در صورتي كه در مهلت مقرر دادخواست يا درخواست تجديدنظر به دادگاه صادر كننده حكم تقديم نشده باشد، درخواست كننده با ذكر‌دليل و بيان عذر خود تقاضاي تجديدنظر را به دادگاه صادر كننده رأي تقديم مي‌نمايد. دادگاه مكلف است ابتداء به عذر عنوان شده كه موجب عدم‌درخواست تجديدنظر در مهلت مقرر بوده رسيدگي و در صورت موجه شناختن عذر نسبت به پذيرش درخواست يا دادخواست تجديدنظر اقدام نمايد.

‌ماده 238 - جهات زير عذر موجه محسوب مي‌شود:

‌الف - ابتلاء به مرضي كه مانع از حركت است.

ب - در توقيف يا در سفر بودن.

ج - عدم امكان تردد و ارتباط به علت حوادث و بلاياي غيرمترقبه.

‌تبصره - هرگاه محكوم عليه مدعي عدم اطلاع از مفاد رأي شود كه نتوانسته در مهلت مقرر درخواست تجديدنظر خود را تقديم دارد ظرف يك‌هفته از تاريخ اطلاع، درخواست خود را به دادگاه صادر كننده رأي تقديم مي‌كند، در صورت اثبات ادعا عذرم وجه محسوب مي‌گردد.

‌ماده 239 - اشخاص زير حق درخواست تجديدنظر دارند:

‌الف - محكوم عليه يا وكيل و نماينده قانوني او.

ب - شاكي خصوصي يا وكيل يا نماينده قانوني او.

ج - رئيس حوزه قضائي در خصوص جرائمي كه به موجب قانون تعقيب آنها به عهده او گذارده شده است.

‌ماده 240 - جهات درخواست تجديدنظر به قرار زير است:

‌الف - ادعاي عدم اعتبار مدارك استنادي دادگاه يا فقدان شرايط قانوني شهادت در شهود و يا دروغ بودن شهادت آنها.

ب - ادعاي مخالف بودن رأي با قانون.

ج - ادعاي عدم توجه قاضي به دلايل ابرازي.

‌د - ادعاي عدم صلاحيت قاضي يا دادگاه صادر كننده رأي.

‌تبصره - اگر درخواست تجديدنظر به استناد يكي از جهات مذكور در اين ماده به عمل آمده باشد در صورت وجود جهات ديگر مرجع تجديدنظر‌مي‌تواند به آن جهت هم رسيدگي نمايد.

‌ماده 241 - مرجع تجديدنظر فقط نسبت به آنچه مورد تجديد نظر خواهي است و در مرحله نخستين مورد حكم قرار گرفته رسيدگي مي‌نمايد.

‌ماده 242 - تجديد نظر خواهي طرفين نسبت به جنبه كيفري رأي به موجب درخواست كتبي و با ابطال تمبر هزينه دادرسي مقرر صورت مي‌گيرد.

‌تبصره 1 - تجديد نظر خواهي مدعي خصوصي نسبت به رأي صادره در مورد ضرر و زيان ناشي از جرم مستلزم تقديم دادخواست طبق مقررات‌آيين دادرسي مدني است.

‌تبصره 2 - تجديد نظر خواهي محكوم‌عليه نسبت به محكوميت كيفري خود و ضرر و زيان ناشي از جرم مستلزم پرداخت هزينه دادرسي نسبت‌به امر حقوقي نمي‌باشد.

‌ماده 243 - چنانچه تجديد نظر خواه مدعي اعسار از پرداخت هزينه دادرسي مرحله تجديدنظر شود، دادگاه صادر كننده رأي به اين ادعا طبق‌مقررات رسيدگي خواهد نمود.

‌تبصره 1 - هرگاه تجديد نظر خواه زنداني باشد از پرداخت هزينه دادرسي مرحله تجديدنظر نسبت به امري كه به موجب آن بازداشت است معاف‌خواهد بود.

‌تبصره 2 - رئيس حوزه قضايي يا معاون او مي‌تواند با توجه به وضعيت تجديد نظر خواه او را از پرداخت هزينه تجديد نظر خواهي در امر كيفري‌معاف نمايد.

‌ماده 244 - تجديد نظر خواه بايد حسب مورد درخواست يا دادخواست خود را به دفتر دادگاه صادر كننده رأي يا بازداشتگاهي كه در آنجا توقيف‌است تسليم نمايد. دفتر دادگاه يا بازداشتگاه بايد بلافاصله آنرا ثبت و رسيدي مشتمل بر نام تجديد نظر خواه و طرف دعواي او و تاريخ تسليم و شماره‌ثبت به تقديم كننده بدهد و همان شماره و تاريخ را در دادخواست يا درخواست تجديدنظر درج نمايد. دفتر بازداشتگاه مكلف است پس از ثبت تقاضاي‌تجديدنظر بلافاصله آنرا به دادگاه صادر كننده رأي ارسال دارد.

‌تبصره - چنانچه درخواست يا دادخواست تجديدنظر مستقيماً به دادگاه تجديدنظر يا ديوان عالي كشور تقديم گردد دفتر مرجع مذكور با قيد تاريخ‌وصول آنرا جهت اقدام لازم به دفتر دادگاه صادر كننده رأي ارسال مي‌كند.

‌ماده 245 - هرگاه درخواست يا دادخواست تجديدنظر فاقد يكي از شرايط مقرر قانوني باشد مدير دفتر ظرف 2 روز نقايص آن را به درخواست‌كننده‌يا تقديم‌كننده دادخواست اخطار مي‌نمايد تا در مدت 10 روز از تاريخ ابلاغ نقايص مذكور را رفع نمايد. در صورتي كه در مهلت مقرر رفع نقص به عمل‌نياورد و يا درخواست و دادخواست تجديدنظر خود را خارج از مهلت مقرر قانوني به دفتر دادگاه يا به دفتر بازداشتگاه تسليم نمايد. دفتر موظف است‌آن را به نظر دادگاه برساند. دادگاه حسب مورد تصميم مقتضي اتخاذ مي‌نمايد.

‌ماده 246 - در صورتي كه طرفين دعوا با توافق كتبي حق تجديد نظر خواهي خود را ساقط كرده باشند، تجديد نظر خواهي آنان مسموع نخواهد‌بود.

‌ماده 247 - چنانچه هريك از طرفين دعوا درخواست يا دادخواست تجديدنظر خود را مسترد نمايند مرجع تجديدنظر حسب مورد قرار رد‌درخواست يا ابطال دادخواست تجديدنظر را صادر خواهد نمود.

‌ماده 248 - آرائي كه در مرحله تجديدنظر صادر مي‌شود به جز در خصوص رأي اصراري قابل درخواست تجديدنظر مجدد نمي‌باشد.

‌تبصره - چنانچه ادعاي عدم صلاحيت قاضي صادر كننده رأي شده باشد در اين صورت اين ادعا طبق مقررات مربوط قابل رسيدگي در ديوان عالي‌كشور خواهد بود.

‌ماده 249 - چنانچه رأي توسط دادگاهي كه صلاحيت ذاتي نداشته صادر شده باشد مرجع تجديدنظر آن را نقض و به مرجع صالح ارجاع مي‌نمايد و‌در صورتي كه از دادگاهي كه صلاحيت محلي نداشته صادر شود و هريك از طرفين دعوا در تجديد نظر خواهي خود به اين موضوع ايراد نمايند، مرجع‌تجديدنظر آنرا نقض و به دادگاه صالح ارجاع مي‌نمايد.

‌تبصره 1 - در مواردي كه رسيدگي به جرمي فقط در صلاحيت دادگاه‌هاي تهران است چنانچه در دادگاه محل ديگري رسيدگي و رأي صادر شده‌باشد مرجع تجديدنظر رأي را نقض و پرونده را به دادگاه صالح ارسال خواهد نمود.

‌تبصره 2 - صلاحيت مراجع قضايي دادگستري نسبت به مراجع غير دادگستري و صلاحيت دادگاه‌هاي عمومي نسبت به دادگاه انقلاب و‌دادگاه‌هاي نظامي، همچنين صلاحيت دادگاه بدوي نسبت به مراجع تجديدنظر از جمله صلاحيت‌هاي ذاتي آنان است.

‌ماده 250 - اگر رأي تجديدنظر خواسته از نظر احتساب محكوم به يا خسارت يا تعيين مشخصات طرفين يا تعيين نوع و ميزان مجازات و تطبيق‌عمل با قانون يا نقايصي نظير آنها متضمن اشتباهي باشد كه به اساس رأي لطمه وارد نسازد مرجع تجديد نظر كه در مقام تجديدنظر رسيدگي مي‌نمايد‌ضمن تأييد رأي آن را تصحيح خواهد نمود.

 

‌فصل دوم - كيفيت رسيدگي در دادگاه‌هاي تجديدنظر استان

 

‌ماده 251 - پس از وصول پرونده به دادگاه تجديدنظر استان، در صورت تعدد شعب ابتداء توسط رئيس شعبه اول به يكي از شعب دادگاه‌تجديدنظر ارجاع مي‌شود. شعبه مرجوع‌اليه به نوبت رسيدگي مي‌نمايد مگر در مواردي كه به موجب قانون و يا به تشخيص رئيس شعبه اول دادگاه‌تجديدنظر رسيدگي خارج از نوبت ضروري باشد.

‌ماده 252 - هرگاه دادگاه تجديدنظر تحقيقات انجام شده در مرحله بدوي را ناقص تشخيص دهد يا بررسي اظهارات و مدافعات طرفين و ساير‌دلايل ابرازي را مستلزم احضار اشخاص ذي ربط بداند با تعيين وقت آنان را احضار مي‌نمايد طرفين شكايت مي‌توانند شخصاً حاضر شده و يا وكيل‌معرفي نمايند، درهرحال عدم حضور يا عدم معرفي وكيل مانع از رسيدگي نخواهد بود.

‌ماده 253 - احضار، جلب، رسيدگي به دلايل و ساير ترتيبات در دادگاه تجديدنظر، مطابق قواعد و مقررات مرحله بدوي است.

‌ماده 254 - قرار تحقيق و معاينه محل در دادگاه تجديدنظر توسط رئيس دادگاه يا به دستور او توسط يكي از مستشاران شعبه اجراء مي‌شود و‌چنانچه محل اجراي قرار در شهر ديگر همان استان باشد دادگاه تجديدنظر مي‌تواند اجراي قرار را از دادگاه آن محل درخواست نمايد و در صورتي كه‌محل اجراي قرار در حوزه قضائي استان ديگري باشد با اعطاي نيابت قضائي به دادگاه محل درخواست اجراي قرار را خواهد نمود. رعايت مفاد تبصره‌ماده (59) اين قانون لازم‌الرعايه مي‌باشد.

‌ماده 255 - هرگاه دادگاه تجديدنظر استان حضور متهمي را كه در حبس است لازم بداند دستور اعزام او را به مسؤول زندان يا بازداشتگاه صادر‌مي‌نمايد. چنانچه زندان يا بازداشتگاه در محل ديگري باشد متهم به دستور دادگاه موقتاً به نزديكترين زندان تحويل داده خواهد شد.

‌ماده 256 - هرگاه از حكم صادره درخواست تجديدنظر شود و از متهم تأمين اخذ نشده باشد و يا متناسب با جرم و ضرر و زيان شاكي خصوصي‌نباشد دادگاه تجديدنظر با توجه به دلايل موجود مي‌تواند تأمين متناسب اخذ نمايد.

‌ماده 257 - دادگاه تجديدنظر در مورد آراء تجديدنظر خواسته به شرح زير اتخاذ تصميم مي‌نمايد:

‌الف - اگر رأي مطابق قانون و دلايل موجود در پرونده باشد ضمن تأييد آن، پرونده را به دادگاه صادر كننده رأي اعاده مي‌نمايد.

ب - هرگاه رأي از دادگاه فاقد صلاحيت يا بدون رعايت تشريفات قانوني و يا بدون توجه به دلايل و مدافعات طرفين صادر شده و عدم رعايت‌موارد مذكور به درجه‌اي از اهميت بوده كه موجب عدم اعتبار قانوني رأي مذكور گردد و يا مخالف شرع يا مغاير قانون صادر شده باشد رأي صادره را‌نقض و به شرح زير اقدام مي‌نمايد:

1 - اگر عملي كه محكوم عليه به اتهام ارتكاب آن محكوم شده است به فرض ثبوت، جرم نبوده و يا به لحاظ شمول عفو عمومي يا ساير جهات‌قانوني قابل تعقيب نباشد و يا دادگاه تجديدنظر به هر دليل برائت متهم را احراز نمايد حكم بدوي نقض و رأي مقتضي را صادر مي‌نمايد هر چند محكوم‌عليه درخواست تجديدنظر نكرده باشد و چنانچه محكوم‌عليه در حبس باشد فوراً آزاد خواهد شد.

2 - اگر رأي صادره به صورت قرار باشد و به هر علت نقض شود جهت ادامه رسيدگي به دادگاه صادر كننده قرار اعاده مي‌گردد و دادگاه مكلف به‌رسيدگي مي‌باشد.

3 - اگر رأي به علت عدم صلاحيت دادگاه صادر كننده آن نقض شود دادگاه تجديدنظر پرونده را به مرجع صالح ارجاع مي‌نمايد.

4 - اگر دادگاه تجديدنظر حكم بدوي را مخالف موازين شرعي يا قانوني تشخيص دهد با ذكر مباني استدلال و اصول قانوني آنرا نقض و پس از‌رسيدگي ماهوي مبادرت به انشاء رأي مي‌نمايد. رأي صادره جز در موارد مذكور در ماده (235) اين قانون قطعي مي‌باشد.

‌ماده 258 - دادگاه تجديدنظر نمي‌تواند مجازات تعزيري مقرر در حكم بدوي را تشديد نمايد مگر در مواردي كه مجازات مقرر در حكم بدوي كمتر‌از حداقل ميزاني باشد كه قانون مقرر داشته و اين امر مورد اعتراض شاكي تجديد نظر خواه و يا مقامات مذكور در ماده (235) اين قانون قرار گيرد كه در‌اين موارد مرجع تجديدنظر با تصحيح حكم بدوي نسبت به مجازاتي كه قانون مقرر داشته اقدام خواهد نمود.

‌ماده 259 - دادگاه تجديدنظر پس از ختم رسيدگي مكلف است مبادرت به صدور رأي نمايد مگر اين كه انشاء رأي متوقف براي تمهيد مقدماتي‌باشد كه در اين صورت در اولين فرصت حداكثر ظرف يك هفته انشاء رأي مي‌نمايد.

‌ماده 260 - در مواردي كه رأي دادگاه تجديدنظر بر محكوميت متهم باشد و متهم يا وكيل او در هيچ يك از مراحل دادرسي حاضر نبوده و لايحه‌دفاعيه يا اعتراضيه هم نداده باشند رأي دادگاه تجديدنظر ظرف مدت 20 روز پس از ابلاغ واقعي به متهم يا وكيل او، قابل وا خواهي و رسيدگي در همان‌دادگاه تجديدنظر مي‌باشد، رأي صادره قطعي است.

 

‌فصل سوم - ديوان عالي كشور و هيأت عمومي

 

‌ماده 261 - پس از وصول پرونده به ديوان عالي كشور رئيس ديوان يا يكي از معاونين وي پرونده را با رعايت نوبت و ترتيب وصول به يكي از‌شعب ديوان ارجاع مي‌نمايد. شعبه مرجوع‌اليه به نوبت رسيدگي مي‌كند مگر در مواردي كه به موجب قانون يا به تشخيص رئيس ديوان عالي كشور يا‌رئيس شعبه، رسيدگي خارج از نوبت ضروري باشد.

‌ماده 262 - پس از ارجاع پرونده نمي‌توان آن را از شعبه مرجوع‌اليه اخذ و به شعبه ديگر ارجاع كرد مگر به تجويز قانون.

‌تبصره - رعايت مفاد اين ماده در مورد رسيدگي ساير دادگاه‌ها نيز الزامي است.

‌ماده 263 - رئيس شعبه پرونده‌هاي ارجاعي را شخصاً بررسي و گزارش آن را تنظيم و يا به نوبت به يكي از اعضاي شعبه ارجاع مي‌نمايد. عضو‌مذكور گزارش پرونده را كه متضمن جريان آن و بررسي كامل در خصوص تجديد نظر خواهي و جهات قانوني آن باشد به صورت مستدل تهيه و به‌رئيس شعبه تسليم مي‌نمايد.

‌تبصره - رئيس يا عضو شعبه مكلف است حين تنظيم گزارش چنانچه از هريك از قضاتي كه در آن پرونده دخالت داشته‌اند تخلف از مواد قانوني يا‌اعمال غرض و يا بي‌اطلاعي از مباني قضايي مشاهده نمايد آنرا بطور مشروح و با استدلال در گزارش خود تذكر دهد و به دستور رئيس شعبه رونوشتي‌از گزارش ياد شده به دادگاه عالي انتظامي قضات ارسال خواهد شد.

‌ماده 264 - رسيدگي در ديوان عالي كشور شكلي است و اطراف دعوا يا وكلاي آنها جهت رسيدگي احضار نمي‌شوند مگر آنكه شعبه رسيدگي‌كننده حضور آنها را لازم بداند عدم حضور احضارشوندگان موجب تأخير در رسيدگي و اتخاذ تصميم نمي‌گردد.

‌ماده 265 - در موقع رسيدگي عضو مميز گزارش پرونده و مفاد اوراقي را كه لازم است قرائت مي‌نمايد و طرفين يا وكلاي آنان در صورت احضار‌مي‌توانند با اجازه رئيس شعبه مطالب خود را اظهار نمايند. همچنين نماينده دادستان كل در موارد قانوني نظر خود را اظهار مي‌نمايد سپس اعضاي شعبه‌با توجه به محتويات پرونده و مفاد گزارش و اظهارات اشخاص ذي ربط و نماينده دادستان كل طبق نظر اكثريت به شرح زير اتخاذ تصميم مي‌نمايد:

‌الف - اگر رأي مطابق قانون و دلايل موجود در پرونده باشد ضمن تأييد آن، پرونده را به دادگاه صادر كننده رأي اعاده مي‌نمايد.

ب - هرگاه رأي از دادگاه فاقد صلاحيت يا بدون رعايت تشريفات قانوني و بدون توجه به دلايل و مدافعات طرفين صادر شده و عدم رعايت موارد‌مذكور به درجه‌اي از اهميت بوده كه موجب عدم اعتبار قانوني رأي مذكور و يا مخالف شرع يا مغاير قانون صادر شده باشد، رأي صادره نقض و به شرح‌زير اقدام مي‌نمايد:

1 - اگر عملي كه محكوم عليه به اتهام ارتكاب آن محكوم شده است به فرض ثبوت جرم نبوده يا به لحاظ شمول عفو عمومي و يا ساير جهات‌قانوني قابل تعقيب نباشد رأي صادره نقض بلا ارجاع مي‌شود.

2 - اگر رأي صادره به صورت قرار باشد و يا حكم به علت نقص تحقيقات نقض شود پس از نقض براي رسيدگي مجدد به دادگاه صادر كننده رأي‌ارجاع مي‌شود.

3 - اگر رأي به علت عدم صلاحيت دادگاه نقض شود پرونده به مرجعي كه ديوان عالي كشور صالح تشخيص مي‌دهد ارسال و مرجع مذكور مكلف‌به رسيدگي مي‌باشد.

4 - در ساير موارد پس از نقض، پرونده به دادگاه هم عرض ارجاع مي‌شود.

‌تبصره - در مواردي كه ديوان عالي كشور حكم را به علت نقص تحقيقات نقض مي‌نمايد موظف است كليه موارد نقص تحقيقات را مشروحاً ذكر‌نمايد.

‌ماده 266 - مرجع رسيدگي پس از نقض رأي در ديوان عالي كشور به شرح زير اقدام مي‌نمايد:

‌الف - در صورت نقض قرار در ديوان عالي كشور بايد از نظر ديوان متابعت نموده و رسيدگي ماهوي نمايد.

ب - در صورت نقض حكم به علت نقص تحقيقات موارد اعلامي را طبق نظر ديوان انجام داده سپس مبادرت به انشاء حكم مي‌نمايد.

ج - در صورت نقض حكم در غير موارد مذكور، دادگاه مي‌تواند حكم اصراري صادر نمايد. چنانچه اين حكم مورد تجديد نظر خواهي واقع شود‌و شعبه ديوان عالي كشور پس از بررسي استدلال دادگاه را بپذيرد حكم را تأييد مي‌كند، در غير اين صورت پرونده در هيأت عمومي شعب كيفري مطرح‌و چنانچه نظر شعبه ديوان عالي كشور مورد تأييد قرار گرفت حكم صادره نقض و پرونده به شعبه ديگر دادگاه ارجاع خواهد شد. دادگاه مرجوع اليه با‌توجه به استدلال هيأت عمومي ديوان‌عالي كشور، حكم مقتضي صادر مي‌نمايد. اين حكم جز در موارد مذكور در ماده (235) اين قانون قطعي است.

‌ماده 267 - در مواردي كه دادستان كل كشور طبق مقررات، تقاضاي تجديدنظر نمايد، مي‌تواند حضور در شعبه ديوان عالي كشور و اظهارنظر‌نسبت به موضوع را به يكي از دادياران دادسراي ديوان عالي كشور به عنوان نماينده خود محول نمايد.

‌ماده 268 - هرگاه از رأي غير قطعي محاكم كيفري در مهلت مقرر قانوني تجديد نظر خواهي نشده، يا به هر علتي رأي قطعي شده باشد و‌محكوم‌عليه، مدعي خلاف شرع يا قانون بودن آن رأي باشد. مي‌تواند ظرف مدت يك ماه از تاريخ انقضاء مهلت تجديدنظر خواهي يا قطعيت حكم از‌طريق دادستان كل كشور تقاضاي نقض حكم را بنمايد تقاضاي ياد شده مستلزم تقديم درخواست و پرداخت هزينه مربوطه به مأخذ دو برابر هزينه‌دادرسي در مرحله تجديدنظر احكام كيفري خواهد بود.

‌ماده 269 - دفتر دادستان كل كشور درخواست نقض را مطابق ماده قبل دريافت و در صورت تكميل بودن آن از جهت ضمايم و مستندات و هزينه‌دادرسي برابر مقررات آن را ثبت و به نظر دادستان كل كشور مي‌رساند، دادستان كل كشور پس از بررسي چنانچه ادعاي مزبور را در خصوص مخالفت‌بين رأي با موازين شرع يا قانون، مقرون به صحت تشخيص دهد با ذكر استدلال از ديوان عالي كشور درخواست نقض آن را مي‌نمايد ديوان عالي كشور‌در صورت نقض حكم پرونده را جهت رسيدگي به دادگاه هم عرض ارسال مي‌دارد.

‌تبصره 1 - چنانچه درخواست تقديمي ناقص باشد دفتر دادستان كل كشور به تقديم‌كننده ابلاغ مي‌نمايد كه ظرف ده روز از آن رفع نقص كند. در‌صورت عدم اقدام در مهلت مذكور ترتيب اثري به آن داده نخواهد شد.

‌تبصره 2 - درخواست نقض حكم توسط دادستان كل از ديوان عالي كشور موجب توقف اجراي حكم تا پايان رسيدگي ديوان عالي كشور خواهد‌بود .

‌تبصره 3 - آراء صادره ناشي از اعمال دو ماده فوق جز در موارد مذكور در ماده (235) اين قانون قابل اعتراض و تجديدنظر نمي‌باشد.

‌ماده 270 - هرگاه درشعب ديوان عالي كشور و يا هريك از دادگاه‌ها نسبت به موارد مشابه اعم از حقوقي، كيفري و امور حسبي با استنباط از قوانين‌آراي مختلفي صادر شود رئيس ديوان عالي كشور يا دادستان كل كشور به هر طريقي كه آگاه شوند، مكلفند نظر هيأت عمومي ديوان عالي كشور را به‌منظور ايجاد وحدت رويه درخواست كنند. همچنين هريك از قضات شعب ديوان عالي كشور يا دادگاه‌ها نيز مي‌توانند با ذكر دلايل از طريق رئيس ديوان‌عالي كشور يا دادستان كل كشور نظر هيأت عمومي را در خصوص موضوع كسب كنند. هيأت عمومي ديوان عالي كشور به رياست رئيس ديوان عالي‌يا معاون وي و با حضور دادستان كل كشور يا نماينده او و حداقل سه چهارم رؤسا و مستشاران و اعضاي معاون كليه شعب تشكيل مي‌شود تا موضوع‌مورد اختلاف را بررسي و نسبت به آن اتخاذ تصميم نمايد. رأي اكثريت كه مطابق موازين شرعي باشد ملاك عمل خواهد بود. آراي هيأت عمومي ديوان‌عالي كشور نسبت به احكام قطعي شده بي‌اثر است ولي در موارد مشابه تبعيت از آن براي شعب ديوان عالي كشور و دادگاه‌ها لازم مي‌باشد.

‌ماده 271- آراي هيأت عمومي ديوان عالي كشور قابل تجديدنظر نبوده و فقط به موجب قانون بي‌اثر مي‌شوند.

 

‌باب چهارم

‌اعاده دادرسي

 

‌ماده 272 - موارد اعاده دادرسي از احكام قطعي دادگاهها اعم از اينكه حكم صادره به مرحله اجراء گذاشته شده يا نشده باشد به قرار زير است:

1 - در صورتي كه كسي به اتهام قتل شخصي محكوم شده ليكن زنده بودن شخص در آن زمان محرز شود و يا ثابت شود كه در حال حيات است.

2 - در صورتي كه چند نفر به اتهام ارتكاب جرمي محكوم شوند و ارتكاب جرم به گونه‌اي است كه نمي‌تواند بيش از يك مرتكب داشته باشد.

3 - در صورتي كه شخصي به علت انتساب جرمي محكوميت يافته و فرد ديگري نيز به موجب حكمي از مرجع قضايي ديگر به علت انتساب‌همان جرم محكوم شده باشد بطوري كه از تعارض و تضاد مفاد دو حكم صادره بي‌گناهي يكي از آن دو نفر محكوم احراز شود.

4 - جعلي بودن اسناد يا خلاف واقع بودن شهادت گواهان كه مبناي حكم صادر شده بوده است ثابت گردد.

5 - در صورتي كه پس از صدور حكم قطعي، واقعه جديدي حادث و يا ظاهر شود يا دلايل جديدي ارائه شود كه موجب اثبات بيگناهي محكوم‌عليه باشد.

6 - درصورتيكه به علت اشتباه قاضي كيفر مورد حكم متناسب با جرم نباشد.

7 - در صورتي كه قانون لاحق مبتني بر تخفيف مجازات نسبت به قانون سابق باشد كه در اين صورت پس از اعاده دادرسي مجازات جديد نبايد‌از مجازات قبلي شديدتر باشد.

‌تبصره - گذشت شاكي يا مدعي خصوصي در جرائم غير قابل گذشت بعد از صدور حكم قطعي موجب اعاده دادرسي نخواهد بود.

‌ماده 273 - اشخاص زير حق درخواست اعاده دادرسي دارند:

1 - محكوم عليه يا وكيل يا قائم مقام قانوني او و در صورت فوت يا غيبت محكوم عليه، همسر و وراث قانوني و وصي او.

2 - دادستان كل كشور.

3 - رئيس حوزه قضايي.

‌ماده 274 - تقاضاي اعاده دادرسي به ديوان عالي كشور تسليم مي‌شود، مرجع ياد شده پس از احراز انطباق با يكي از موارد مندرج در ماده (272)‌رسيدگي مجدد را به دادگاه هم عرض دادگاه صادر كننده حكم قطعي ارجاع مي‌نمايد.

‌ماده 275 - رأي ديوان عالي كشور در خصوص پذيرش اعاده دادرسي، اجراي حكم را در صورت عدم اجراء تا اعاده دادرسي و صدور حكم مجدد‌به تعويق خواهد انداخت ليكن به منظور جلوگيري از فرار يا مخفي شدن محكوم عليه چنانچه تأمين متناسب از متهم اخذ نشده باشد يا تأمين مأخوذه‌منتفي شده باشد تأمين لازم اخذ مي‌شود.

‌تبصره - مرجع صدور قرار تأمين، دادگاهي است كه پس از تجويز اعاده دادرسي به موضوع رسيدگي مي‌نمايد.

‌ماده 276 - پس از شروع به محاكمه ثانوي هرگاه دلايلي كه محكوم عليه اقامه مي‌نمايد قوي باشد آثار و تبعات حكم اولي، فوري متوقف و‌تخفيف لازم نسبت به حال محكوم عليه مجري مي‌شود ولي تخفيف ياد شده نبايد باعث فرار محكوم عليه از محاكمه يا مخفي شدن او بشود.

‌ماده 277 - هرگاه شاكي يا مدعي خصوصي در جرائم غير قابل گذشت بعد از قطعي شدن حكم از شكايت خود صرفنظر نمايد محكوم عليه‌مي‌تواند با استناد به استرداد شكايت از دادگاه صادر كننده حكم قطعي، درخواست كند كه در ميزان مجازات تجديدنظر نمايد، در اين مورد دادگاه به‌درخواست محكوم عليه در وقت فوق‌العاده رسيدگي نموده و مجازات را در صورت اقتضاء در حدود قانون تخفيف خواهد داد. اين رأي قطعي است.

 

‌باب پنجم

‌اجراي احكام

 

‌فصل اول- احكام لازم‌الاجراء

 

‌ماده 278 - احكام لازم‌الاجراء عبارتند از:

‌الف - حكم قطعي دادگاه بدوي.

ب - حكم دادگاه بدوي كه در مهلت مقرر در قانون نسبت به آن اعتراض يا درخواست تجديدنظر نشده باشد و يا اعتراض يا درخواست تجديد‌نظر نسبت به آن رد شده باشد.

ج - حكم دادگاه بدوي كه مورد تأييد مرجع تجديد نظر قرار گرفته باشد.

‌د - حكمي كه دادگاه تجديدنظر پس از نقض رأي بدوي صادر مي‌نمايد.

‌ماده 279 - هرگاه حكم صادره راجع به چند نفر باشد و در موعد مقرر بعضي از آنان به حكم اعتراض و يا درخواست تجديدنظر كرده باشند نسبت‌به بقيه پس از انقضاي مهلت اعتراض و يا تجديد نظر خواهي لازم‌الاجراء خواهد بود.

‌ماده 280 - اعتراض يا درخواست تجديد نظر نسبت به يك قسمت از حكم مانع اجراي آن نسبت به ساير موارد نمي‌باشد.

 

‌فصل دوم - ترتيب اجراي احكام

 

‌ماده 281 - اجراي حكم در هر حال با دادگاه بدوي صادر كننده حكم يا قائم مقام آن به شرح مواد آتي مي‌باشد.

‌ماده 282 - در مواردي كه اجراي حكم مي‌بايست توسط مأموران يا سازمان‌هاي دولتي يا عمومي به عمل آيد دادگاه ضمن ارسال رونوشت حكم و‌صدور دستور اجراء و آموزش لازم، نظارت كامل بر چگونگي اجراي حكم و اقدامات آنان به عمل مي‌آورد.

‌ماده 283 - عمليات اجراي حكم پس از صدور دستور دادگاه شروع و به هيچ وجه متوقف نمي‌شود مگر در مواردي كه دادگاه صادر كننده حكم در‌حدود مقررات دستور توقف اجراي حكم را صادر نمايد.

‌ماده 284 - كليه ضابطين دادگستري و نيروهاي انتظامي و نظامي و رؤساي سازمان‌هاي دولتي و وابسته به دولت و يا مؤسسات عمومي در حدود‌وظايف خود مكلفند دستورات مراجع قضايي را در مقام اجراي احكام رعايت كنند. تخلف از مقررات اين ماده علاوه‌بر تعقيب اداري و انتظامي‌مستوجب تعقيب كيفري برابر قانون مربوط مي‌باشد.

‌ماده 285 - رفع ابهام و اجمال از حكم با دادگاه صادر كننده حكم است ليكن رفع اشكالات مربوط به اجراي حكم توسط دادگاهي كه حكم زير نظر‌آن اجرا مي‌شود به عمل خواهد آمد.

‌ماده 286 - اجراي احكام راجع به هزينه دادرسي، تأديه خسارات و ضرر و زيان مدعيان خصوصي برابر مقررات مندرج در فصل اجراي احكام‌مدني به عمل مي‌آيد.

‌ماده 287 - هرگاه رأي به برائت يا منع تعقيب يا موقوفي تعقيب متهم صادر شود، رأي بلافاصله توسط دادگاه اجراء مي‌شود و چنانچه متهم به علت‌ديگري بازداشت نباشد فوري از وي رفع بازداشت خواهد شد.

‌ماده 288 - مجازات شلاق تعزيري در موارد زير تا رفع مانع اجراء نمي‌شود:

‌الف - زني كه در ايام بارداري يا نفاس يا استحاضه باشد.

ب - زن شيرده در ايامي كه طفل وي شيرخوار است حداكثر به مدت دو سال.

ج - بيماري كه به تشخيص پزشك قانوني يا پزشك معتمد دادگاه، اجراي حكم موجب تشديد بيماري يا تأخير در بهبودي او شود. در اين مورد‌چنانچه اميدي به بهبودي بيمار نباشد يا دادگاه مصلحت بداند يك دسته تازيانه يا تركه مشتمل بر تعداد شلاق كه مورد حكم قرار گرفته است تهيه و‌يكبار به محكوم عليه زده مي‌شود.

‌د - در مواردي كه تبديل مجازاتي به مجازات ديگر برابر قانون لازم باشد مجازات اولي تا اتخاذ تصميم از طرف دادگاه اجراء نخواهد شد.

‌ماده 289 - جنون بعد از صدور حكم و فرار محكوم عليه در حين اجراي حكم موجب سقوط مجازات تعزيري نمي‌باشد.

‌ماده 290 - محل و چگونگي اجراي حكم شلاق به تشخيص دادگاه با رعايت موازين شرعي و حفظ نظم عمومي و ساير مقررات مربوط در حكم‌تعيين مي‌شود.

‌ماده 291 - بيماري محكوم عليه موجب توقف اجراي مجازات حبس نمي‌شود مگر اينكه به تشخيص دادگاه اجراي حكم موجب شدت بيماري و‌تأخير در بهبودي محكوم‌عليه باشد كه در اين صورت دادگاه با تشخيص پزشك قانوني يا پزشك معتمد و اخذ تأمين متناسب اجازه معالجه در خارج از‌زندان را صادر مي‌نمايد و اگر محكوم‌عليه تأمين ندهد به تشخيص پزشك و دستور دادگاه در زندان يا بيمارستان تحت نظر ضابطين دادگستري معالجه‌مي‌شود.

‌تبصره - در صورت جنون، محكوم عليه تا بهبودي در بيمارستان رواني نگهداري مي‌شود. ايام توقف در بيمارستان جزو محكوميت وي محاسبه‌مي‌شود.

‌ماده 292 - چگونگي پرداخت ديه و مهلت آن به ترتيبي است كه در قانون مجازات اسلامي و قانون نحوه اجراي محكوميتهاي مالي پيش‌بيني شده‌است.

‌ماده 293 - قبل از اجراي حكم اعدام يا قصاص نفس يا رجم يا صلب مراسم مذهبي توسط اشخاصي كه صلاحيت دارند نسبت به محكوم‌عليه‌انجام مي‌گيرد و هنگام اجراي حكم اعدام بايد رئيس دادگاه صادر كننده حكم يا نماينده او، رئيس نيروي انتظامي محل يا نماينده وي، رئيس زندان،‌پزشك قانوني يا پزشك معتمد محل و منشي دادگاه حاضر باشند. وكيل محكوم‌عليه نيز مي‌تواند حضور يابد. پس از حاضر كردن محكوم‌عليه در محل،‌ رئيس دادگاه يا نماينده او دستور اجراي حكم را صادر و منشي دادگاه حكم را با صداي رسا قرائت مي‌نمايد، سپس حكم اجراء و صورت مجلس‌تنظيمي به امضاي حاضران مي‌رسد.

‌تبصره - آيين نامه اجرايي اين ماده و همچنين چگونگي اجراي حكم شلاق ظرف مدت سه ماه توسط وزير دادگستري تهيه و به تصويب رئيس‌قوه قضائيه خواهد رسيد.

‌ماده 294 - اشخاصي كه محكوم به حبس هستند، با اعلام نوع جرم و ميزان محكوميت براي تحمل كيفر به زندان معرفي مي‌شوند.

‌ماده 295 - مدت تمامي كيفرهاي حبس از روزي شروع مي‌شود كه محكوم‌عليه به موجب حكم قطعي قابل اجراء حبس شود.

‌تبصره - چنانچه محكوم عليه قبل از صدور حكم لازم‌الاجراء به علت اتهام يا اتهاماتي كه در پرونده امر مطرح بوده بازداشت شده باشد مدت‌بازداشت قبلي از مقدار حبس او كسر خواهد شد.

‌ماده 296 - كودك شيرخوار را از مادري كه محكوم به حبس يا تبعيد شده نبايد جدا كرد مگر اينكه مادر با رضايت، او را به پدر يا نزديكان ديگرش‌بسپارد.

‌ماده 297 - اشخاصي كه به تبعيد محكوم شده‌اند، به محل اعزام و مراتب به دادگاه و نيروي انتظامي محل ابلاغ مي‌شود.

‌تبصره - آيين نامه اجرايي اين ماده ظرف مدت سه ماه توسط وزارتخانه‌هاي دادگستري و كشور تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.

‌ماده 298 - حكم برائت متهم در صورت درخواست او و با هزينه خودش در جرايد كثيرالانتشار اعلان مي‌شود.

‌ماده 299 - در اجراي حكم به جزاي نقدي، ميزان محكوم به بايد به حساب خزانه دولت واريز و برگ رسيد آن پيوست پرونده شود.

‌ماده 300 - اجراي حدود شرعي برابر مقررات مندرج در قانون مجازات اسلامي خواهد بود.

 

‌باب ششم

‌هزينه دادرسي

 

‌ماده 301 - شاكي بايد هزينه شكايت كيفري را برابر مقررات هنگام شكايت تأديه نمايد. مدعي خصوصي هم كه به تبع امر كيفري مطالبه ضرر و‌زيان مي‌نمايد بايد هزينه دادرسي را مطابق مقررات مربوط به امور مدني بپردازد. هرگاه مدعي خصوصي متمكن نبوده و استطاعت تأديه هزينه دادرسي‌را نداشته باشد و از دادگاه تقاضاي معافيت نمايد، دادگاه مي‌تواند پس از اظهارنظر رئيس حوزه قضايي يا معاون وي در اين خصوص مدعي را از تأديه‌هزينه دادرسي براي همان موضوعي كه مورد ادعا است بطور موقت معاف نمايد. تأخير رسيدگي به امر جزايي به علت عدم تأديه هزينه دادرسي از‌سوي مدعي خصوصي جايز نيست و احراز عدم تمكن با نظر دادگاه است.

‌تبصره - پس از صدور حكم و در هنگام اجراي آن، مسؤول اجراي احكام مكلف است هزينه دادرسي را از محل محكوم به استيفاء نمايد.

‌ماده 302 - متهم و مدعي خصوصي بابت هزينه‌هاي اياب و ذهاب گواهان و حق‌الزحمه كارشناسان و مترجمان و پزشكان و غيره كه به دستور‌مقامات قضايي احضار مي‌شوند وجهي نمي‌پردازند ولي چنانچه درخواست احضار يا كسب نظر آنان به درخواست متهم يا مدعي خصوصي باشد‌درخواست كننده بايد هزينه مربوط را بپردازد.

‌تبصره - مقدار هزينه‌ها به موجب تعرفه‌اي است كه توسط وزير دادگستري تهيه و به تصويب رئيس قوه قضائيه خواهد رسيد و دادگاه برابر همان‌تعرفه هزينه‌ها را معين كرده و در حكم قيد مي‌كند.

‌ماده 303 - هزينه تطبيق رونوشت يا تصوير اسناد و تهيه آن برابر مقررات قانوني خواهد بود.

‌ماده 304 - در صورت تعدد محكوم عليهم، هزينه‌هاي دادرسي ميان آنان تقسيم مي‌شود و دادگاه در اين تقسيم به مقصر اصلي و فرعي توجه‌نموده و سهم هريك را با توجه به تناسب دخالت آنان در وقوع جرم تعيين مي‌نمايد.

‌ماده 305 - شاكي يا مدعي خصوصي مي‌تواند در هر مرحله از دادرسي تمامي هزينه‌هاي دادرسي را كه پرداخت كرده از مدعي عليه مطالبه كند‌دادگاه پس از ذي حق شناختن وي مكلف است هنگام صدور حكم نسبت به پرداخت آن دستور لازم را صادر نمايد.

‌ماده 306 - در حكم دادگاه بايد مسؤول پرداخت هزينه‌هاي دادرسي معين شود و همچنين صورت هزينه‌هايي كه مصرف شده است ضمن صدور‌حكم به صورت تفصيلي تعيين شود.

‌ماده 307- چنانچه هنگام اجراي حكم، محكوم عليه فوت نموده باشد هزينه دادرسي از ماترك وي وصول مي‌شود.

‌ماده 308 - از تاريخ لازم‌الاجراء شدن اين قانون دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب فقط براساس اين قانون عمل نموده و قانون آيين دادرسي كيفري‌مصوب سال 1290 و اصلاحات بعدي آن و همچنين كليه قوانين و مقررات مغاير با اين قانون نسبت به دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب لغو مي‌گردد.

(‌طبق اصل (85) با سه سال مدت اجراي آزمايشي اين قانون موافقت گرديد)

‌تاريخ تصويب 1378.6.28

‌تاريخ تاييد شوراي نگهبان 1378.6.31

احكام مكلف است هزينه دادرسي را از محل محكوم به استيفاء نمايد.

‌ماده 302 - متهم و مدعي خصوصي بابت هزينه‌هاي اياب و ذهاب گواهان و حق‌الزحمه كارشناسان و مترجمان و پزشكان و غيره كه به دستور‌مقامات قضايي احضار مي‌شوند وجهي نمي‌پردازند ولي چنانچه درخواست احضار يا كسب نظر آنان به درخواست متهم يا مدعي خصوصي باشد‌درخواست كننده بايد هزينه مربوط را بپردازد.

‌تبصره - مقدار هزينه‌ها به موجب تعرفه‌اي است كه توسط وزير دادگستري تهيه و به تصويب رئيس قوه قضائيه خواهد رسيد و دادگاه برابر همان‌تعرفه هزينه‌ها را معين كرده و در حكم قيد مي‌كند.

‌ماده 303 - هزينه تطبيق رونوشت يا تصوير اسناد و تهيه آن برابر مقررات قانوني خواهد بود.

‌ماده 304 - در صورت تعدد محكوم عليهم، هزينه‌هاي دادرسي ميان آنان تقسيم مي‌شود و دادگاه در اين تقسيم به مقصر اصلي و فرعي توجه‌نموده و سهم هريك را با توجه به تناسب دخالت آنان در وقوع جرم تعيين مي‌نمايد.

‌ماده 305 - شاكي يا مدعي خصوصي مي‌تواند در هر مرحله از دادرسي تمامي هزينه‌هاي دادرسي را كه پرداخت كرده از مدعي عليه مطالبه كند‌دادگاه پس از ذي حق شناختن وي مكلف است هنگام صدور حكم نسبت به پرداخت آن دستور لازم را صادر نمايد.

‌ماده 306 - در حكم دادگاه بايد مسؤول پرداخت هزينه‌هاي دادرسي معين شود و همچنين صورت هزينه‌هايي كه مصرف شده است ضمن صدور‌حكم به صورت تفصيلي تعيين شود.

‌ماده 307- چنانچه هنگام اجراي حكم، محكوم عليه فوت نموده باشد هزينه دادرسي از ماترك وي وصول مي‌شود.

‌ماده 308 - از تاريخ لازم‌الاجراء شدن اين قانون دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب فقط براساس اين قانون عمل نموده و قانون آيين دادرسي كيفري‌مصوب سال 1290 و اصلاحات بعدي آن و همچنين كليه قوانين و مقررات مغاير با اين قانون نسبت به دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب لغو مي‌گردد.

(‌طبق اصل (85) با سه سال مدت اجراي آزمايشي اين قانون موافقت گرديد)

‌تاريخ تصويب 1378.6.28

‌تاريخ تاييد شوراي نگهبان 1378.6.31

منبع-تماس با وکیل جهت مشاوره حقوقی

جهت مشاوره رايگان تلفني با شماره زير تماس بگيريد

ali_farhadi.lawyer@yahoo.com

تلفن: 77134656

فکس : 77134655

همراه : 09123180826


یک شنبه 6 اسفند 1392برچسب:,

|
 

متن كامل قانون آيين دادرسي كيفري2

 

‌ماده 117 - اشخاصي كه حضور پيدا نكرده و گواهي عدم امكان حضور هم نفرستاده باشند، به دستور قاضي جلب مي‌شوند.

‌ماده 118 - قاضي مي‌تواند در موارد زير بدون اينكه بدوا" احضاريه فرستاده باشد، دستور جلب متهم را صادر نمايد:

‌الف - در جرائمي كه مجازات قانوني آنها قصاص ، اعدام و قطع عضو مي‌باشد.

ب - متهميني كه محل اقامت يا شغل و كسب آنها معين نبوده و اقدامات قاضي براي دستيابي به متهم به نتيجه نرسيده باشد.

‌ماده 119 - جلب متهم به موجب برگ جلب به عمل مي‌آيد. برگ جلب كه مضمونش، مضمون احضاريه است بايد به متهم ابلاغ شود.

‌ماده 120 - مأمور جلب پس از ابلاغ برگ جلب متهم را دعوت مي‌نمايد كه با او نزد قاضي حاضر شود چنانچه متهم امتناع نمايد او را جلب و‌تحت الحفظ به مرجع قضايي تسليم خواهد نمود و در صورت نياز مي‌تواند از ساير مأموران استمداد نمايد. كساني كه در امتناع متهم به او كمك نمايند‌تحت تعقيب قانوني قرار خواهند گرفت.

‌ماده 121 - جلب متهم به استثناي موارد فوري، بايد در روز به عمل آيد.

‌ماده 122 - در صورتي كه متهم غايب باشد برگ جلب در اختيار ضابطين دادگستري قرار مي‌گيرد تا هر جا متهم را يافتند جلب و تحويل مقام‌قضايي نمايند.

‌تبصره - در صورت ضرورت قاضي مي‌تواند برگ جلب را در اختيار شاكي قرار دهد تا به معرفي او، ضابطين متهم را جلب و تحويل مرجع قضايي‌نمايند.

‌ماده 123 - متهم از هنگام ابلاغ برگ جلب تا حضور نزد قاضي تحت نظر و محافظت خواهد بود.

‌تبصره - مأمورين مكلفند متهم جلب شده را بلافاصله تحويل مقام قضائي دهند و در صورتي مي‌توانند وي را بازداشت نمايند كه بيم تباني و‌خوف فرار و امحاء آثار جرم باشد و در هر صورت حق نگهداري وي را بيش از (24) ساعت بدون اجازه مقام قضائي ندارند.

‌ماده 124 - قاضي نبايد كسي را احضار يا جلب كند، مگر اينكه دلايل كافي براي احضار يا جلب موجود باشد.

‌ماده 125 - هرگاه شخصي كه دستور احضار يا جلب او داده شده به علت بيماري نتواند نزد قاضي حاضر شود در صورت اهميت وفوري بودن امر‌جزايي قاضي نزد او رفته و بازجويي لازم را به عمل مي‌آورد و يا منتظر رفع مانع مي‌شود.

‌ماده 126 - در مواردي كه مصلحت اقتضا نمايد، قاضي مي‌تواند تحقيقات را شخصاً با حضور در محل افرادي كه تحقيق از آنها لازم است انجام‌دهد.

‌ماده 127 - قاضي مكلف است بلافاصله پس از حضور يا جلب متهم تحقيقات را شروع و در صورت عدم امكان حداكثر ظرف (24)‌ساعت‌مبادرت به تحقيق نمايد. در غير اينصورت بازداشت غيرقانوني تلقي و مرتكب به مجازات مقرر قانوني محكوم خواهد شد.

‌ماده 128 - متهم مي‌تواند يك نفر وكيل همراه خود داشته باشد. وكيل متهم مي‌تواند بدون مداخله در امر تحقيق پس از خاتمه تحقيقات مطالبي را‌كه براي كشف حقيقت و دفاع از متهم يا اجراي قوانين لازم بداند به قاضي اعلام نمايد. اظهارات وكيل در صورت جلسه منعكس مي‌شود.

‌تبصره - در مواردي كه موضوع جنبه محرمانه دارد يا حضور غير متهم به تشخيص قاضي موجب فساد گردد و همچنين در خصوص جرائم عليه‌امنيت كشور حضور وكيل در مرحله تحقيق با اجازه دادگاه خواهد بود.

‌ماده 129 - قاضي ابتدا هويت و مشخصات متهم (‌اسم، اسم پدر، شهرت، فاميل، سن، شغل، عيال، اولاد و تابعيت) و همچنين آدرس (‌شهر،‌بخش، دهستان، روستا، خيابان، كوچه و شماره منزل) او را دقيقاً سؤال نموده به نحوي كه ابلاغ احضاريه و ساير اوراق به آساني مقدور باشد و متذكر‌مي‌شود كه مواظب اظهارات خود باشد و سپس موضوع اتهام و دلايل آنرا به صورت صريح به متهم تفهيم مي‌كند آنگاه شروع به تحقيق مي‌نمايد.

‌سئوالات بايد مفيد و روشن باشد. سئوالات تلقيني يا اغفال يا اكراه و اجبار متهم ممنوع است. چنانچه متهم از دادن پاسخ امتناع نمايد امتناع او در‌صورت مجلس قيد مي‌شود.

‌تبصره 1 - قاضي در ابتداي تحقيق به متهم تفهيم مي‌كند محلي را كه براي اقامت خود اعلام مي‌كند، محل اقامت قانوني اوست و چنانچه محل‌اقامت خود را تغيير دهد بايد محل اقامت جديد را به گونه‌اي كه ابلاغ ممكن باشد اعلام كند، در غير اين صورت احضاريه‌ها به محل اقامت سابق‌فرستاده خواهد شد. تغيير محل اقامت به منظور تأخير و طفره و تعلل به گونه‌اي كه ابلاغ اوراق متعسر باشد پذيرفته نيست و كليه اوراق به همان محل‌سابق ابلاغ خواهد شد. تشخيص اين موضوع با مقامي است كه رسيدگي مي‌نمايد. رعايت مقررات اين ماده از نظر تعيين محل اقامت شاكي يا مدعي‌خصوصي لازم است.

‌تبصره 2 - تخلف مأمورين ابلاغ در انجام وظايف خود و يا گزارش خلاف واقع آنان در امور مربوط به وظايفشان مشمول مجازات مقرر قانوني‌خواهد بود.

‌ماده 130 - از متهمين جز در مورد مواجهه، به صورت انفرادي بازجويي به عمل مي‌آيد و نبايد با همديگر وارد در گفتگو و مواضعه شوند. رعايت‌موازين شرعي در مورد متهمين زن ضروري مي‌باشد.

‌ماده 131 - پاسخ سئوالات همان طوري كه بيان مي‌شود بايد بدون تغيير و تبديل يا تحريف نوشته شود.

‌متهمين با سواد مي‌توانند شخصاً پاسخ سئوالات را بنويسند.

 

‌مبحث دوم - قرار تأمين

‌ماده 132 - به منظور دسترسي به متهم و حضور به موقع وي، در موارد لزوم و جلوگيري از فرار يا پنهان شدن يا تباني با ديگري، قاضي مكلف‌است پس از تفهيم اتهام به وي يكي از قرارهاي تأمين كيفري زير را صادر نمايد:

1 - التزام به حضور با قول شرف.

2 - التزام به حضور با تعيين وجه التزام تا ختم محاكمه و اجراي حكم و در صورت استنكاف تبديل به وجه الكفاله.

3 - اخذ كفيل با وجه‌الكفاله.

4 - اخذ وثيقه اعم از وجه نقد يا ضمانت‌نامه بانكي يا مال منقول و غير منقول.

5 - بازداشت موقت با رعايت شرايط مقرر در اين قانون .

‌تبصره - قاضي مكلف است ضمن صدور قرار قبولي كفالت يا وثيقه به كفيل يا وثيقه گذار (‌چنانچه وثيقه گذار غير از متهم باشد) تفهيم نمايد ، در‌صورت احضار متهم و عدم حضور او بدون عذر موجه يا عدم معرفي وي از ناحيه كفيل يا وثيقه گذار نسبت به وصول وجه‌الكفاله و ضبط وثيقه طبق‌مقررات اين قانون اقدام خواهد شد.

‌ماده 133 - با توجه به اهميت و دلايل جرم دادگاه مي‌تواند علاوه بر موارد مذكور در ماده قبل قرار عدم خروج متهم را از كشور صادر نمايد. مدت‌اعتبار اين قرار شش ماه است و چنانچه دادگاه لازم بداند مي‌تواند هر شش ماه يكبار آن را تمديد نمايد.

‌اين قرار پس از ابلاغ ظرف مدت بيست روز قابل اعتراض در دادگاه تجديدنظر استان مي‌باشد.

‌تبصره - در صورت فسخ قرار توسط مرجع صادر كننده، يا نقض آن توسط مرجع تجديدنظر و يا صدور قرار منع پيگرد يا موقوفي تعقيب يا برائت‌متهم ، دادگاه بدوي مكلف است مراتب را بلافاصله به مراجع ذي ربط اطلاع دهد.

‌ماده 134 - تأمين بايد با اهميت جرم و شدت مجازات و دلايل و اسباب اتهام و احتمال فرار متهم و از بين رفتن آثار جرم و سابقه متهم و وضعيت‌مزاج و سن و حيثيت او متناسب باشد.

‌ماده 135 - كفالت شخصي پذيرفته مي‌شود كه اعتبار او به تشخيص قاضي صادر كننده قرار براي پرداخت وجه‌الكفاله محل ترديد نباشد. در‌صورت فرار متهم يا عدم دسترسي به او در مواردي كه حضور متهم ضروري تشخيص داده شود كفيل ملزم به پرداخت وجه‌الكفاله خواهد بود.

‌ماده 136 - مبلغ وثيقه يا وجه‌الكفاله يا وجه‌الالتزام نبايد درهرحال كمتر از خسارتهايي باشد كه مدعي خصوصي درخواست مي‌كند.

‌ماده 137 - قاضي در خصوص قبول وثيقه يا كفيل، قرار صادر نموده و پس از امضاي كفيل يا وثيقه گذار خود نيز امضاء مي‌نمايد و در صورت‌درخواست، رونوشت آن را به كفيل يا وثيقه گذار مي‌دهد.

‌ماده 138- متهمي كه در مورد او قرار كفالت يا وثيقه صادر شده، در صورت عجز از معرفي كفيل يا توديع وثيقه بازداشت خواهد شد.

‌ماده 139 - هرگاه متهم در مواعد مقرر حاضر شده يا بعد از آن حاضر و عذر موجه خود را ثابت نمايد و يا پرونده مختومه شده باشد، وثيقه مسترد‌و يا كفيل از مسئوليت مبرا مي‌شود.

‌تبصره 1 - كفيل يا وثيقه گذار در هر مرحله از دادرسي با معرفي و تحويل متهم مي‌توانند درخواست رفع مسئوليت و يا آزادي وثيقه خود را‌بنمايند.

‌تبصره 2 - هرگاه متهم يا محكوم‌عليه در مواعد مقرر حاضر شده باشد به محض شروع اجراي حكم جزايي و يا قطعي شدن قرار تعليق اجراي‌مجازات قرار تأمين ملغي‌الاثر مي‌شود.

‌ماده 140- هرگاه متهمي كه التزام يا وثيقه داده در موقعي كه حضور او لازم بوده بدون عذر موجه حاضر نشود وجه‌الالتزام به دستور رئيس حوزه‌قضايي از متهم اخذ و وثيقه ضبط خواهد شد. اگر شخصي از متهم كفالت نموده يا براي او وثيقه سپرده و متهم در موقعي كه حضور او لازم بوده حاضر‌نشده به كفيل يا وثيقه گذار اخطار مي‌شود ظرف بيست روز متهم را تسليم نمايد. در صورت عدم تسليم و ابلاغ واقعي اخطاريه به دستور رئيس حوزه‌قضايي وجه‌الكفاله اخذ و وثيقه ضبط خواهد شد.

‌ماده 141 - چنانچه ثابت شود كفيل يا وثيقه گذار به منظور عدم امكان ابلاغ واقعي اخطاريه نشاني حقيقي خود را به مرجع قبول كننده كفالت اعلام‌نكرده يا به اين منظور از محل خارج شده، ابلاغ قانوني اخطاريه براي وصول وجه‌الكفاله و يا ضبط وثيقه كافي است.

‌ماده 142 - خواستن متهم از كفيل يا وثيقه گذار جز در موردي كه حضور متهم براي تحقيقات يا محاكمه يا اجراي حكم ضرورت دارد ممنوع است.

‌ماده 143 - متهم، كفيل و وثيقه گذار مي‌توانند در موارد زير ظرف (10) روز از تاريخ ابلاغ دستور رئيس حوزه قضايي در مورد پرداخت وجه‌الالتزام‌يا وجه‌الكفاله يا ضبط وثيقه به دادگاه تجديد نظر شكايت نمايند:

‌الف - در صورتي كه بخواهند ثابت نمايند متهم در موعد مقرر حاضر شده يا او را حاضر نموده‌اند يا شخص ثالثي متهم را حاضر نموده است.

ب - هرگاه بخواهند ثابت نمايند به جهات ياد شده در ماده (116) اين قانون متهم نتوانسته حاضر شود و يا كفيل به يكي از آن جهات نتوانسته او‌را حاضر كند.

ج - هرگاه بخواهند ثابت نمايند متهم قبل از موعد فوت كرده است.

‌د - در صورتي كه بخواهند ثابت نمايند پس از صدور قرار قبول كفالت يا التزام معسر شده‌اند.

‌تبصره - دادگاه در تمام موارد نسبت به شكايت، خارج از نوبت و بدون تشريفات دادرسي رسيدگي كرده، مادام كه عمليات اجرايي را موقوف‌ننموده يا حكم به نفع كفيل يا وثيقه گذار يا متهم صادر نكرده عمليات ياد شده ادامه خواهد داشت و در صورت صدور حكم به نفع معترض، وجوه و‌اموال اخذ و ضبط شده، باز گردانده مي‌شود.

‌ماده 144 - چنانچه قرار منع پيگرد يا موقوفي تعقيب يا برائت متهم صادر شود يا پرونده به هر كيفيت مختومه شود قرارهاي تأمين صادره‌ملغي‌الاثر خواهد بود. قاضي مربوط مكلف است از قرار تأمين وثيقه رفع اثر نمايد.

‌ماده 145 - در مواردي كه متهم حضور نيافته و محكوم شده، محكوم به يا ضرر و زيان مدعي خصوصي از تأمين گرفته شده، پرداخت خواهد شد‌و زايد بر آن به نفع دولت ضبط مي‌شود.

‌ماده 146 - در صورتي كه محكوم عليه علاوه بر حبس به جزاي نقدي يا ضرر و زيان مدعي خصوصي محكوم شده باشد و مجموعه محكوم به‌كمتر از تأمين گرفته شده باشد فقط تا ميزان محكوميت وي از وثيقه توديعي يا وجه‌الكفاله يا وجه‌الالتزام پرداخت خواهد شد و زايد بر آن باز گردانده‌مي‌شود و در اين صورت حكم اجرا شده تلقي مي‌شود.

‌ماده 147- قرار تأمين بايد به متهم ابلاغ شود. در صورتي كه قرار صادره منتهي به بازداشت وي گردد نوع قرار در برگ اعزام درج مي‌شود. چنانچه‌متهم به منظور جلوگيري از تباني بازداشت شده باشد اين جهت نيز در برگ اعزام قيد مي‌گردد.

‌تبصره - در صورتي كه قرار صادره قابل اعتراض باشد صادر كننده قرار مكلف است قابل اعتراض بودن قرار را به متهم تفهيم و در پرونده قيد نمايد.

 

‌فصل پنجم - شاهد، شهادت، جرح و تعديل شهود

‌مبحث اول - احضار شهود تحقيق و مطلعين

‌ماده 148 - قاضي،‌اشخاصي را كه به تشخيص خود يا به معرفي شاكي يا اعلام مقامات ذي ربط يا به تقاضاي متهم براي روشن شدن اتهام لازم‌بداند، برابر اصول مقرر احضار مي‌نمايد.

‌ماده 149 - شهود تحقيق و مطلعين به دستور قاضي توسط ضابطين يا مأمورين ابلاغ و يا به هر طريقي كه قاضي مقتضي بداند با رعايت مفاد ماده(86) اين قانون احضار مي‌شوند.

‌ماده 150- در صورتي كه يكي از شهود تحقيق يا مطلعين از تابعين نيروهاي مسلح باشد، بايد حداقل 24 ساعت پيش از تحقيق يا جلسه محاكمه از‌طريق فرمانده يا رئيس او دعوت شود. فرمانده و يا رئيس مربوط مكلف است پس از وصول دستور دادگاه، شخص احضار شده را در موقع مقرر اعزام‌نمايد.

‌ماده 151 - قاضي از هريك از شهود و مطلعين جداگانه و بدون حضور متهم، تحقيق مي‌نمايد و اظهاراتشان را نوشته به امضا يا اثر انگشت آنان‌مي‌رساند. تحقيق مجدد و مواجهه آنان در صورت ضرورت بلامانع است.

‌ماده 152 - تحقيق و بازجويي از شهود و مطلعين قبل از محاكمه غير علني است.

‌ماده 153- شهود تحقيق و مطلعين قبل از اظهار اطلاعات خود بايد به شرح زير سوگند ياد نمايند:

"‌به خداوند متعال سوگند ياد مي‌كنم كه جز به راستي چيزي نگويم و تمام حقايق را بيان نمايم".

‌تبصره - در مواردي كه احقاق حق متوقف بر شهادت شاهد عادل باشد و شاهد از اتيان سوگند استنكاف نمايد بدون سوگند شهادت وي استماع خواهد‌شد.

‌ماده 154 - قاضي قبل از شروع به تحقيق نام، نام خانوادگي، اسم پدر، شغل، محل اقامت، ميزان سواد، درجه قرابت سببي يا نسبي و خادم يا‌مخدوم بودن شاهد يا مطلع را نسبت به طرفين پرونده و سابقه كيفري او سؤال كرده و در صورت مجلس قيد مي‌نمايد.

‌ماده 155 - در مواردي كه قاضي به شهادت شاهد به عنوان دليل شرعي استناد مي‌نمايد لازم است شاهد داراي شرايط زير باشد:

1- بلوغ

2- عقل

3- ايمان

4- طهارت مولد

5- عدالت

6- عدم وجود انتفاع شخصي براي شاهد يا رفع ضرر از وي

7- عدم وجود دشمني دنيوي بين شاهد و طرفين دعوا

8- عدم اشتغال به تكدي و ولگردي.

‌تبصره 1 - در مورد عداوت دنيوي چنانچه شهادت شاهد به نفع طرف باشد پذيرفته مي‌شود.

‌تبصره 2 - در حقوق‌الناس شهادت در صورتي پذيرفته خواهد بود كه به دستور دادگاه صورت گيرد.

‌تبصره 3 - كسي كه سابقه فسق يا اشتهار به فساد دارد چنانچه به منظور اداي شهادت توبه كند تا احراز تغيير در اعمال او و اطمينان از صلاحيت و‌عدالت وي شهادتش پذيرفته نمي‌شود.

‌ماده 156 - در صورتي كه شاهد يا مطلع واجد شرايط شهادت نباشند بدون ياد كردن سوگند اظهارات ايشان براي اطلاع بيشتر استماع مي‌شود.

‌ماده 157 - پس از اينكه ابراز شهادت يا اظهار اطلاعات به اتمام رسيد متن آن قرائت و به امضاي شاهد يا مطلع مي‌رسد. هرگاه شاهد يا مطلع فاقد‌امضا باشد انگشت مي‌زند و اگر از امضا يا زدن انگشت امتناع ورزد يا قادر به امضا و زدن انگشت نباشد مراتب در برگ تحقيق قيد مي‌شود، در اين‌صورت تمامي اوراق تحقيق بايد به امضاي قاضي و منشي برسد.

‌ماده 158 - در اوراق بازجويي نوشتن بين سطور و تراشيدن كلمات به كلي ممنوع است. اگر يك يا چند كلمه اضافه نوشته شده باشد بايد بر روي‌آن خطي نازك كشيده و اين موضوع قيد شود و قاضي و شخصي كه از وي تحقيق مي‌شود آن را امضا نمايند، همچنين اگر يك يا چند كلمه از قلم افتاده‌و در حاشيه نوشته شود بايد اشخاص ياد شده زير آن را امضا نمايند و هرگاه اين ترتيب رعايت نشود كلمات مزبور از درجه اعتبار ساقط است.

‌ماده 159 - هريك از شهود تحقيق و مطلعين بايد در موعد مقرر حاضر شوند، در صورت عدم حضور براي بار دوم احضار مي‌گردند، چنانچه بدون‌عذر موجه حضور نيابند به دستور دادگاه جلب خواهند شد. رعايت مفاد ماده (86) الزامي است.

‌ماده 160 - در صورتي كه شهود يا مطلعين براي حضور در دادگاه مدعي ضرر و زياني از حيث شغل و كار خود شوند و يا درخواست هزينه اياب و‌ذهاب نمايند، دادگاه پس از تشخيص ورود ضرر، ميزان آن را تعيين مي‌نمايد و متقاضي احضار مكلف به توديع آن در صندوق دادگستري مي‌باشد.

‌هرگاه متقاضي احضار، توانايي پرداخت هزينه ياد شده را به تشخيص مرجع احضار كننده نداشته باشد و يا احضار به دستور مرجع رسيدگي كننده باشد‌از بيت‌المال پرداخت خواهد شد.

‌تبصره - دادگاه مي‌تواند براي تعيين ميزان ضرر و زيان از نظر كارشناس استفاده نمايد.

‌ماده 161 - در صورتي كه شاهد يا مطلع بيمار بوده و نتواند حاضر شود و يا تعداد شهود و مطلعين زياد بوده و در يك محل مقيم باشند مانند‌كارگران يك كارخانه قاضي به محل اقامت آنان رفته، تحقيق مي‌كند.

‌ماده 162 - چنانچه مطلعين خارج از حوزه مأموريت قاضي و در حوزه دادگاه ديگر ساكن باشند قاضي به دادگاه محل سكونت آنان نيابت مي‌دهد تا‌اظهارات مطلعين را صورت جلسه نموده، اوراق تحقيق را براي دادگاه ارسال كند.

‌ماده 163 - در مواردي كه دادگاه از قاضي حوزه ديگري درخواست تحقيق و تفحص نمايد در صورت تعدد قاضي با ارجاع رئيس حوزه يا معاون‌وي، هريك از آنان مي‌توانند اقدام نموده، نتيجه تحقيقات خود را به دادگاه درخواست كننده ارسال كنند.

‌ماده 164 - هرگاه براي كشف جرم و روشن شدن موضوع و نكات لازم در مورد شغل و خصوصيات اخلاقي متهم و سوابق زندگي او تحقيقات‌محلي ضرورت داشته باشد و همچنين در مواردي كه متهم يا شاكي به اطلاعات اهل محل استناد نمايند و يا قاضي، تحقيق از اهل محل را ضروري‌بداند اقدام به تحقيقات محلي مي‌نمايد.

‌ماده 165 - هرگاه حضور متهم در محل تحقيقات ضروري باشد يا متهم تقاضاي حضور در محل را داشته و در بازداشت باشد به دستور قاضي‌تحت الحفظ در محل حاضر خواهد شد.

‌ماده 166 - قاضي بعد از ورود به محل برابر مقررات ياد شده در فصل مربوط به تحقيقات محلي در بخش آيين دادرسي مدني اقدام خواهد كرد.

‌ماده 167 - در مورد اشخاصي كه تحقيقات از ايشان به عمل مي‌آيد رعايت مقررات ماده (153) اين قانون لازم است.

 

‌مبحث دوم - جرح و تعديل شهود

‌ماده 168 - جرح عبارتست از ادعاي فقدان يكي از شرايطي كه قانون براي شاهد مقرر كرده است و از ناحيه طرفين دعوا صورت مي‌گيرد.

‌ماده 169 - جرح شاهد بايد قبل از اداي شهادت به عمل آيد مگر اين كه موجبات جرح پس از شهادت معلوم شود و در هر حال دادگاه موظف‌است به موضوع جرح رسيدگي و اتخاذ تصميم نمايد.

‌ماده 170 - در اثبات جرح يا تعديل شاهد، ذكر اسباب آن لازم نيست بلكه گواهي مطلق به تعديل يا جرح كفايت مي‌كند.

‌تبصره 1 - در شهادت به جرح يا تعديل ، علم به عدالت يا فقدان آن لازم است و حسن ظاهر براي احراز كافي نيست مگر اين كه كاشف از عدالت‌باشد.

‌تبصره 2 - چنانچه گواهي شهود معرفي شده در اثبات جرح يا تعديل شاهد با يكديگر معارض باشد، از اعتبار ساقط است مگر اينكه حالت سابقه‌شاهد احراز شده باشد.

‌ماده 171 - چنانچه دادگاه شهود معرفي شده را واجد شرايط قانوني تشخيص دهد شهادت آنان را مي‌پذيرد در غير اين صورت رد مي‌كند و اگر از‌وضعيت آنها اطلاع نداشته باشد تا زمان احراز شرايط و كشف وضعيت كه نبايد بيش از ده روز طول بكشد، رسيدگي را متوقف و پس از آن دادگاه حسب‌مورد اتخاذ تصميم مي‌نمايد.

‌ماده 172 - در صورت رد شاهد از طرف دادگاه يا ايراد جرح توسط مدعي عليه، مدعي مي‌تواند براي اثبات صلاحيت شاهد، اقامه دليل نمايد در‌اين صورت دادگاه مكلف است به درخواست وي رسيدگي كند.

 

‌فصل ششم - مرور زمان در مجازات‌هاي بازدارنده

‌ماده 173 - در جرائمي كه مجازات قانوني آن از نوع مجازات بازدارنده يا اقدامات تأميني و تربيتي باشد و از تاريخ وقوع جرم تا انقضاي مواعد‌مشروحه ذيل تقاضاي تعقيب نشده باشد و يا از تاريخ اولين اقدام تعقيبي تا انقضاء مواعد مذكوره به صدور حكم منتهي نشده باشد تعقيب موقوف‌خواهد شد.

‌الف - حداكثر مجازات مقرر بيش از سه سال حبس يا جزاي نقدي بيش از يك ميليون ريال با انقضاء مدت ده سال.

ب - حداكثر مجازات كمتر از سه سال حبس يا جزاي نقدي تا يك ميليون ريال با انقضاء مدت پنج سال.

ج - مجازات غير از حبس يا جزاي نقدي با انقضاء مدت سه سال.

‌تبصره - در مواردي كه مجازات قانوني جرم حبس يا جزاي نقدي يا شلاق يا هر سه باشد مدت حبس ملاك احتساب خواهد بود.

‌ماده 174 - در موارد مذكور در ماده قبل هرگاه حكم صادر گرديده ولي اجراء نشده باشد پس از انقضاي موارد مقرر در همان ماده از تاريخ قطعيت‌حكم، اجراي آن موقوف مي‌گردد و در هر حال آثار تبعي حكم به قوت خود باقي خواهد بود.

‌تبصره - احكام دادگاه‌هاي خارج از كشور نسبت به اتباع ايراني در حدود مقررات و موافقتنامه‌هاي قانوني مشمول مقررات اين ماده مي‌باشد.

‌ماده 175 - موقوفي تعقيب و توقف اجراي حكم مانع استيفاي حقوق شاكي و مدعي خصوصي نخواهد بود .

‌ماده 176 - قضات، ضابطين دادگستري و ساير مأموريني كه به موجب قانون موظف به تعقيب ، رسيدگي و اجراي حكم مي‌باشند چنانچه در انجام‌وظيفه خود مرتكب فعل يا ترك فعلي شوند كه نتيجه آن عدم تعقيب يا اجراي حكم صادره باشد حسب مورد تحت تعقيب كيفري، انتظامي و اداري قرار‌خواهند گرفت.

‌باب دوم

‌كيفيت محاكمه

‌فصل اول- اقدامات قاضي پس از ختم تحقيقات

‌ماده 177 - پس از ارجاع پرونده به شعبه دادگاه و عدم نياز به تحقيق و يا اقدام ديگر دادگاه به شرح زير عمل مي‌نمايد:

‌الف - چنانچه اتهامي متوجه متهم نبوده يا عمل انتسابي به وي جرم نباشد دادگاه اقدام به صدور رأي برائت و يا قرار منع تعقيب مي‌نمايد.

ب - در غير موارد فوق چنانچه اصحاب دعوا حاضر باشند و درخواست مهلت نكنند و يا دادگاه استمهال را موجه تشخيص ندهد و يا در‌خصوص حقوق‌الناس ، مدعي، درخواست ترك محاكمه را ننمايد با تشكيل جلسه رسمي مبادرت به رسيدگي و صدور رأي مي‌نمايد.

ج - در صورت عدم حضور اصحاب دعوا يا درخواست مهلت براي تدارك دفاع يا تقديم دادخواست ضرر و زيان، دادگاه ضمن تعيين جلسه‌رسيدگي مراتب را به اصحاب دعوا اعلام مي‌نمايد.

‌تبصره 1 - در صورت درخواست مدعي مبني بر ترك محاكمه، دادگاه قرار ترك تعقيب صادر خواهد كرد. اين امر مانع از طرح شكايت مجدد‌نمي‌باشد.

‌تبصره 2 - فاصله بين ابلاغ احضاريه و موعد احضار حداقل سه روز است و هرگاه موضوع فوريت داشته باشد مي‌توان متهم را زودتر احضار كرد.

‌ماده 178 - در مواردي كه فصل خصومت يا اثبات دعوا با قسم شرعي محقق مي‌شود هريك از اصحاب دعوا مي‌توانند از حق قسم خود استفاده‌كنند.

‌ماده 179 - چنانچه دادگاه در جريان رسيدگي به پرونده تشخيص دهد كه به لحاظ گذشت شاكي خصوصي در مواردي كه دعوا قابل گذشت‌مي‌باشد يا به جهت ديگري متهم قابل تعقيب نيست يا دادگاه صالح به رسيدگي نمي‌باشد يا ايراد رد دادرس شده است حسب مورد رأي به موقوفي‌تعقيب يا عدم صلاحيت يا رد يا قبول ايراد، صادر مي‌نمايد.

‌ماده 180 - در مواردي كه به متهم دسترسي نبوده و يا به علت شناخته نشدن در محل اقامت احضار و جلبش مقدور نباشد وقت رسيدگي با ذكر‌نوع اتهام (‌در صورت مصلحت و عدم وجود منع شرعي) دريكي از روزنامه‌هاي كثيرالانتشار يا محلي براي يك نوبت درج مي‌شود. تاريخ انتشار آگهي‌تا روز محاكمه نبايد كمتر از يك ماه باشد. در صورت عدم حضور متهم در وقت مقرر و يا عدم ارسال لايحه دفاعيه و يا عدم معرفي وكيل، دادگاه در‌حقوق الناس و حقوق عمومي به صورت غيابي اقدام به رسيدگي نموده و رأي مقتضي صادر مي‌نمايد. رأي صادره پس از ابلاغ ظرف ده روز قابل وا‌خواهي درهمان دادگاه مي‌باشد. در حقوق‌الله رسيدگي غيابي جايز نيست، دادگاه در صورت ظن قوي بر وقوع جرم تا دستيابي به متهم، پرونده را مفتوح‌مي‌گذارد.

‌ماده 181 - هرگاه متهم بدون عذر موجه حاضر نشود و وكيل هم نفرستد در صورتي كه دادگاه حضور متهم را لازم بداند وي را جلب خواهد نمود‌و چنانچه حضور متهم در دادگاه لازم نباشد و موضوع جنبه حق اللهي نداشته باشد بدون حضور وي رسيدگي و حكم مقتضي صادر مي‌نمايد.

‌ماده 182 - هرگاه متهم از دادگاه بدوي يا تجديد نظر تقاضاي تخفيف يا تبديل تأمين كند دادگاه به درخواست وي رسيدگي و قرار مقتضي صادر‌مي‌نمايد. قرار دادگاه در اين مورد قطعي است. مطرح بودن پرونده در ديوان عالي كشور مانع از آن نخواهد بود كه دادگاه نسبت به اين تقاضا رسيدگي‌نمايد.

‌ماده 183 - به اتهامات متعدد متهم بايد تواماً" و يكجا رسيدگي شود ليكن اگر رسيدگي به تمام آنها موجب تعويق باشد دادگاه نسبت به اتهاماتي كه‌مهيا براي صدور حكم است تصميم مي‌گيرد.

‌ماده 184 - هرگاه پس از صدور حكم ، معلوم گردد محكوم‌عليه داراي محكوميتهاي قطعي ديگري بوده كه مشمول مقررات تعدد جرم مي‌باشند و‌در ميزان مجازات قابل اجراء مؤثر است به شرح زير اقدام مي‌گردد:

‌الف - هرگاه احكام صادره از دادگاه‌هاي بدوي به لحاظ عدم تجديدنظر خواهي قطعي شده باشد پرونده به آخرين شعبه دادگاه بدوي صادر كننده‌حكم ارسال تا پس از نقض كليه احكام با رعايت مقررات مربوط به تعدد جرم حكم واحد صادر نمايد.

ب - در صورتي كه حداقل يكي از احكام در دادگاه تجديدنظر استان صادر شده باشد پرونده‌ها به دادگاه تجديدنظر استان ارسال تا پس از نقض‌كليه احكام با رعايت مقررات مربوط به تعدد جرم حكم واحد صادر نمايد.

ج - در صورتي كه حداقل يكي از احكام در ديوان عالي كشور مورد تأييد قرار گرفته باشد، پرونده‌ها اعم از اينكه در دادگاه بدوي يا تجديدنظر‌باشد به ديوان عالي كشور ارسال مي‌گردد تا احكام را نقض و جهت صدور حكم واحد به دادگاه بدوي صادر كننده آخرين حكم ارجاع كند.

‌فصل دوم - وكالت در دادگاهها

‌ماده 185 - در كليه امور جزايي طرفين دعوا مي‌توانند وكيل يا وكلاي مدافع خود را انتخاب و معرفي نمايند، وقت دادرسي به متهم، شاكي، مدعي‌خصوصي و وكلاي مدافع آنان ابلاغ خواهد شد در صورت تعدد وكيل حضور يكي از وكلاي هريك از طرفين براي تشكيل دادگاه و رسيدگي كافي‌است.

‌ماده 186 - متهم مي‌تواند از دادگاه تقاضا كند وكيلي براي او تعيين نمايد، چنانچه دادگاه تشخيص دهد متهم توانائي انتخاب وكيل را ندارد از بين‌وكلاي حوزه قضائي و در صورت عدم امكان از نزديكترين حوزه مجاور وكيلي براي متهم تعيين خواهد نمود و در صورتي كه وكيل درخواست‌حق‌الوكاله نمايد دادگاه حق‌الزحمه را متناسب با كار تعيين خواهد كرد و در هر حال حق‌الوكاله تعييني نبايد از تعرفه قانوني تجاوز كند. حق‌الوكاله ياد‌شده از رديف مربوط به بودجه دادگستري پرداخت خواهد شد.

‌تبصره 1 - در جرائمي كه مجازات آن به حسب قانون، قصاص نفس، اعدام، رجم و حبس ابد مي‌باشد چنانچه متهم شخصاً وكيل معرفي ننمايد‌تعيين وكيل تسخيري براي او الزامي است مگر در خصوص جرائم منافي عفت كه متهم از حضور يا معرفي وكيل امتناع ورزد.

‌تبصره 2 - در كليه امور جزايي به استثناء جرائم مذكور در تبصره (1) اين ماده و يا مواردي كه حكم غيابي جايز نيست هرگاه متهم وكيل داشته‌باشد ابلاغ وقت دادرسي به وكيل كافي است مگر اينكه دادگاه حضور متهم را لازم بداند.

‌ماده 187 تقاضاي تغيير وكيل تسخيري از طرف متهم جز در موارد زير پذيرفته نيست:

‌الف - قرابت نسبي يا سببي تا درجه سوم از هر طبقه بين وكيل تسخيري با يكي از اصحاب دعوا وجود داشته باشد.

ب - وكيل تسخيري قيم يا مخدوم يكي از طرفين باشد و يا يكي از طرفين مباشر يا متكفل امور وي يا همسر او باشد.

ج - وكيل تسخيري يا همسر يا فرزند او وارث يكي از اصحاب دعوا باشد.

‌د - وكيل تسخيري سابقاً در موضوع دعواي اقامه شده به عنوان دادرس يا داور يا كارشناس يا گواه اظهارنظر كرده باشد.

ه- بين وكيل تسخيري و يكي از طرفين و يا همسر يا فرزند او دعوا حقوقي يا جزايي مطرح باشد و يا در سابق مطرح بوده و از تاريخ صدور حكم‌قطعي دو سال نگذشته باشد.

‌و - وكيل تسخيري يا همسر يا فرزند او داراي نفع شخصي در موضوع مطروح باشند.

‌فصل سوم - ترتيب رسيدگي و صدور رأي

‌ماده 188 - محاكمات دادگاه علني است به استثناي موارد زير به تشخيص دادگاه:

1 - اعمال منافي عفت و جرائمي كه بر خلاف اخلاق حسنه است.

2 - امور خانوادگي يا دعاوي خصوصي به درخواست طرفين.

3 - علني بودن محاكمه مخل امنيت يا احساسات مذهبي باشد.

‌تبصره 1 - منظور از علني بودن محاكمه، عدم ايجاد مانع جهت حضور افراد در دادگاه مي‌باشد لكن انتشار آن در رسانه‌هاي گروهي قبل از قطعي‌شدن حكم، مجاز نخواهد بود و متخلف از اين تبصره به مجازات مفتري محكوم مي‌شود.

‌تبصره 2 - اخلال نظم دادگاه از طرف متهم يا ساير اشخاص موجب غير علني شدن محاكمه نيست و بايد به گونه مقتضي نظم برقرار شود، رئيس‌دادگاه مي‌تواند كساني را كه باعث اخلال نظم مي‌شوند از يك تا پنج روز توقيف نمايد، دستور دادگاه قطعي است و فوري به اجراء گذارده خواهد شد.‌دادگاه پيش از شروع به رسيدگي مفاد اين تبصره را به اشخاصي كه در دادگاه حاضرند يادآور مي‌شود.

‌ماده 189 - حضور اشخاصي كه كمتر از (15) سال سن دارند در دادگاهي كه به امور كيفري رسيدگي مي‌كند به عنوان تماشاچي ممنوع مي‌باشد.

‌ماده 190 - در مواردي كه تحقيقات تكميل و براي انجام محاكمه وقت تعيين شده باشد متهم يا وكيل او حق دارند پيش از شروع محاكمه به دفتر‌دادگاه مراجعه و از محتويات پرونده اطلاعات لازم را تحصيل كنند.

‌ماده 191 - هرگاه متهم يا مدعي خصوصي تقاضا كند از شخص يا اشخاصي كه در دادگاه حضور دارند تحقيق شود هر چند قبلاً" احضار نشده‌باشند، دادگاه تحقيقات لازم را از آنان به عمل مي‌آورد.

‌ماده 192 - در صورتي كه متهم در بازداشت باشد به همراه مأموران مراقب در دادگاه حضور مي‌يابد. قاضي دادگاه پس از تشكيل جلسه و اعلام‌رسمي بودن آن، ابتداء هويت شاكي يا مدعي خصوصي را استعلام و شكايت و دعواي ضرر و زيان مالي او را استماع مي‌نمايد، سپس هويت متهم را‌برابر ماده (129) اين قانون استعلام نموده و به متهم و افراد ذي ربط در محاكمه اخطار مي‌كند كه در موقع محاكمه خلاف حقيقت و وجدان و قوانين و‌ادب و نزاكت سخن نگويند پس از آن دادگاه موضوع اتهام و دادخواست مدعي و تمامي ادله شكايت و اتهام را به متهم تفهيم و شروع به رسيدگي‌خواهد كرد.

‌ماده 193 - رسيدگي به ترتيب زير انجام مي‌گيرد:

1 - استماع اظهارات شاكي و مدعي خصوصي يا وكلاي آنان و شهود و اهل خبره‌اي كه مدعي خصوصي يا شاكي معرفي كرده است.

2 - تحقيق از متهم، مبني بر اينكه آيا اتهام وارده را قبول دارد يا نه؟ پاسخ متهم عيناً در صورت جلسه قيد مي‌شود.

3 - استماع اظهارات متهم و شهود و اهل خبره‌اي كه متهم يا وكيل او معرفي مي‌كند.

4 - بررسي آلات و ادوات جرم و استماع اظهارات وكيل متهم.

5 - رسيدگي به دلايل جديدي كه از طرف متهم يا وكيل او به دادگاه تقديم مي‌شود.

‌دادگاه مكلف است مفاد اظهارات طرفين دعوا و عين اظهارات يك طرف را كه مورد استفاده طرف ديگر باشد و همچنين عين اظهارات شهود و اهل‌خبره را در صورت مجلس منعكس نمايد دادگاه پس از پايان مذاكرات به عنوان آخرين دفاع به متهم يا وكيل او اجازه صحبت داده و پس از امضاء طرفين‌رسيدگي را ختم مي‌كند.

‌ماده 194 - هرگاه متهم اقرار به ارتكاب جرمي نمايد و اقرار او صريح و موجب هيچگونه شك و شبهه‌اي نباشد و قراين و امارات نيز مؤيد اين‌معني باشند، دادگاه مبادرت به صدور رأي مي‌نمايد و در صورت انكار يا سكوت متهم يا وجود ترديد در اقرار يا تعارض با ادله ديگر، دادگاه شروع به‌تحقيق از شهود و مطلعين و متهم نموده و به ادله ديگر نيز رسيدگي مي‌نمايد.

‌ماده 195 - در اموري كه ممكن است با صلح طرفين قضيه خاتمه پيدا كند دادگاه كوشش لازم و جهد كافي در اصلاح ذات‌البين به عمل مي‌آورد و‌چنانچه موفق به برقراري صلح نشود، رسيدگي و رأي مقتضي صادر خواهد نمود.

‌ماده 196 - دادگاه مكلف است از گواهان بطور انفرادي تحقيق نمايد و براي عدم ارتباط گواهان با يكديگر و يا با متهم اقدام لازم معمول دارد و بعد‌از تحقيقات انفرادي دادگاه مي‌تواند برحسب درخواست متهم يا مدعي خصوصي يا با نظر خود مجدداً به صورت انفرادي يا جمعي از گواهان تحقيق‌نمايد پيش از شروع به تحقيق، نام ، نام خانوادگي، نام پدر، سن، شغل، درجه قرابت و سمت خادم و مخدومي با مدعي خصوصي يا متهم را استعلام ،‌همچنين مفاد ماده (153) اين قانون را نيز رعايت مي‌نمايد.

‌ماده 197 - دادگاه پرسشهايي را كه براي رفع اختلاف و ابهام و روشن شدن موضوع لازم است، از طرفين و شهود و مطلعين خواهد نمود. در‌صورتي كه متهم جواب پرسشها را ندهد دادگاه بدون اينكه متهم را به دادن جواب مجبور كند رسيدگي را ادامه مي‌دهد.

‌ماده 198 - وقتي كه دادگاه شهادت شاهد يك طرف دعوا را استماع نمود به طرف ديگر اعلام مي‌دارد كه چنانچه پرسشهايي از شاهد دارد مي‌تواند‌مطرح نمايد.

‌ماده 199 - قطع كردن كلام گواهان در اثناي تحقيق ممنوع است. هر يك از اصحاب دعوا كه سؤالي داشته باشد توسط دادگاه به عمل مي‌آورد.

‌ماده 200 - گواهان نبايد بعد از اداي شهادت تا زماني كه دادگاه تعيين مي‌نمايد متفرق شوند مگر با اذن دادگاه.

‌ماده 201 - در مواردي كه دادگاه از شهود و مطلعين درخواست اداي شهادت و يا اطلاع نمايد و بعد معلوم شود كه خلاف واقع شهادت داده‌اند اعم‌از اينكه به نفع يا ضرر يكي از طرفين دعوا باشد علاوه بر مجازات شهادت دروغ چنانچه شهادت خلاف واقع آنان موجب وارد آمدن خسارتي شده باشد‌به تأديه آن نيز محكوم خواهند شد.

‌ماده 202 - در صورتي كه شاكي و مدعي خصوصي يا متهم يا شهود فارسي ندانند، دادگاه دو نفر را براي ترجمه تعيين مي‌كند، مترجم بايد مورد و‌ثوق دادگاه باشد و متعهد شود كه همه اظهارات را بطور صحيح و بدون تغيير ترجمه نمايد.

‌ماده 203 - متهم و مدعي خصوصي مي‌توانند مترجم را رد نمايند، ولي رد مترجم بايد مدلل باشد، رد يا قبول مترجم به نظر دادگاه است و نظر‌دادگاه قطعي مي‌باشد.‌موارد رد مترجم همان جهات عدم پذيرش شاهد است.

‌ماده 204 - در صورتي كه مدعي خصوصي يا متهم يا مطلعين كر يا لال باشند دادگاه اقدام لازم را براي تحقيق از آنها به وسيله اشخاص خبره‌معمول خواهد داشت.

‌ماده 205 - چنانچه يكي از طرفين دعوا نسبت به صحت تحقيقات ضابطين اشكال موجهي نمايد، دادگاه تحقيقات لازم را راساً" و يا توسط قاضي‌تحقيق يا به نحو مقتضي ديگر انجام خواهد داد.

‌ماده 206 - چنانچه دادگاه در حين رسيدگي، جرم ديگري را كشف نمايد موضوع را به صورت كتبي به رئيس حوزه قضايي اعلام و پس از ارجاع در‌حدود صلاحيت خود رسيدگي خواهد نمود.

‌ماده 207 - در دعواي ضرر و زيان دادگاه علاوه بر رسيدگي به دلايل مورد استفاده طرفين هر گونه تحقيق يا اقدامي را كه براي كشف حقيقت لازم‌باشد انجام خواهد داد. در مواردي كه براي دادگاه محرز باشد كه استناد يا درخواست يكي از طرفين دعوا مؤثر در اثبات ادعا نيست، پس از استدلال‌مي‌تواند از ترتيب اثر دادن به آن خودداري كند.

‌ماده 208 - در صورتي كه پرونده‌اي داراي متهم اصلي ، معاون و شريك بوده و همگي در دادگاه حضور داشته باشند تحقيقات از متهم اصلي‌شروع مي‌شود.

‌ماده 209 - چنانچه در پرونده‌اي متهمين متعدد بوده و يا معاون و شريك داشته باشند در صورتي كه به يك يا چند نفر از آنان دسترسي نباشد‌دادگاه نسبت به متهمين حاضر پرونده را تفكيك و رسيدگي و تعيين تكليف خواهد كرد و نسبت به غايبين، در مواردي كه رسيدگي غيابي امكان داشته‌باشد رسيدگي غيابي به عمل خواهد آورد و در غير اين صورت پرونده را مفتوح نگه مي‌دارد.

‌ماده 210 - قاضي دادگاه پيش از اتمام رسيدگي و اعلام رأي، در خصوص برائت يا مجرميت متهم نبايد به صورت علني اظهار عقيده نمايد.

‌ماده 211 - در مواردي كه براي صدور حكم نياز به تحقيقات بيشتري است، پس از انجام تحقيقات محاكمه شروع و تا صدور حكم متوقف نخواهد‌شد و چنانچه محاكمه طولاني باشد به قدر لزوم تنفس داده خواهد شد.

‌ماده 212- دادگاه پس از ختم رسيدگي با استعانت از خداوند متعال و تكيه بر شرف و وجدان و با توجه به محتويات پرونده و ادله موجود در همان‌جلسه مبادرت به صدور رأي مي‌نمايد مگر اين كه انشاء رأي متوقف به تمهيد مقدماتي باشد كه در اين صورت در اولين فرصت حداكثر ظرف مدت يك‌هفته مبادرت به صدور رأي مي‌نمايد.

‌ماده 213 - چنانچه رأي دادگاه مبني بر برائت يا تعليق مجازات متهم باشد و متهم بازداشت باشد، فوراً آزاد مي‌شود مگر آنكه از جهات ديگري‌بازداشت باشد.

‌تبصره - پس از انشاي رأي، داد نامه بايد ظرف سه روز پاكنويس و با نام خداوند متعال شروع و نكات زير در آن تصريح و سپس به طرفين ابلاغ‌گردد:

‌الف - شماره داد نامه با ذكر تاريخ و شماره پرونده.

ب - مشخصات دادگاه رسيدگي كننده و قاضي آن.

ج - مشخصات طرفين دعوا.

‌د - دلايل و مستندات رأي.

ه - ماهيت رأي و مواد قانوني كه رأي مستند به آن مي‌باشد.

‌ماده 214 - رأي دادگاه بايد مستدل و موجه بوده و مستند به مواد قانون و اصولي باشد كه براساس آن صادر شده است. دادگاه مكلف است حكم‌هر قضيه را در قوانين مدون بيابد و اگر قانوني در خصوص مورد نباشد با استناد به منابع فقهي معتبر يافتاوي معتبر حكم قضيه را صادر نمايد و دادگاه‌ها‌نمي‌توانند به بهانه سكوت يا نقص يا اجمال يا تعارض يا ابهام قوانين مدون از رسيدگي به شكايات و دعاوي و صدور حكم امتناع ورزند.

‌ماده 215 - پيش از امضاي داد نامه، تسليم رونوشت آن ممنوع است . متخلف از اين امر به سه ماه تا يك سال انفصال از خدمات دولتي محكوم‌خواهد شد.

‌ماده 216 - رأي دادگاه در صورت مجلس قيد و در دفتر مخصوص ثبت مي‌شود و در صورتي كه قاضي دادگاه حضوري رأي را به طرفين اعلام و‌ابلاغ نمايد دادن رونوشت رأي به آنان بدون اشكال است.

‌فصل چهارم- رأي غيابي

‌ماده 217 - در كليه جرائم مربوط به حقوق‌الناس و نظم عمومي كه جنبه حق‌اللهي ندارند هرگاه متهم يا وكيل او در هيچ يك از جلسات دادگاه‌حاضر نشده و يا لايحه نفرستاده باشند دادگاه رأي غيابي صادر مي‌نمايد، اين رأي پس از ابلاغ واقعي ظرف ده روز قابل وا خواهي در دادگاه صادر كننده‌رأي مي‌باشد و پس از انقضاي مهلت وا خواهي برابر قانون تجديد نظر احكام دادگاه‌ها قابل تجديدنظر است.

‌تبصره 1 - آراي غيابي كه ظرف مهلت مقرر از آن وا خواهي نشده باشد، پس از انقضاء مدت وا خواهي و تجديدنظر به اجراء گذارده خواهد شد.‌هرگاه رأي صادره ابلاغ قانوني شده باشد در هر حال محكوم عليه مي‌تواند ظرف ده روز از تاريخ اطلاع از دادگاه صادر كننده رأي تقاضاي وا خواهي‌نمايد. در اين صورت دادگاه اجراي رأي را به صورت موقت متوقف و در صورت اقتضاء نسبت به اخذ تأمين يا تجديدنظر در تأمين قبلي اقدام مي‌نمايد.

‌تبصره 2 - در جرائمي كه جنبه حق‌اللهي دارد چنانچه محتويات پرونده مجرميت متهم را ثابت ننمايد و تحقيق از متهم ضروري نباشد دادگاه‌مي‌تواند غياباً رأي بر برائت صادر نمايد.

‌ماده 218 - دادگاه پس از رسيدن تقاضاي وا خواهي بلافاصله وارد رسيدگي مي‌شود و دلايل و مدافعات محكوم‌عليه را بررسي، چنانچه مؤثر در‌رأي نباشد رأي غيابي را تأييد مي‌نمايد و در صورتي كه مؤثر در رأي تشخيص دهد و يا بررسي مدارك و مدافعات مستلزم تحقيق بيشتر باشد با تعيين‌وقت رسيدگي طرفين را دعوت مي‌نمايد. در اين صورت عدم حضور شاكي يا مدعي خصوصي مانع ادامه رسيدگي نخواهد بود.

 

‌فصل پنجم - ترتيب رسيدگي به جرائم اطفال

‌ماده 219 - در هر حوزه قضايي و در صورت نياز يك يا چند شعبه از دادگاه‌هاي عمومي براي رسيدگي به كليه جرائم اطفال اختصاص داده‌مي‌شود.

‌تبصره 1 - منظور از طفل كسي است كه به حد بلوغ شرعي نرسيده باشد.

‌تبصره 2 - در حوزه‌هايي كه چنين دادگاهي تشكيل نشده باشد دادگاه عمومي برابر مقررات اين فصل به جرائم اطفال نيز رسيدگي خواهد كرد.

‌ماده 220 - در هنگام رسيدگي به جرائم اطفال، دادگاه مكلف است به ولي يا سرپرست قانوني طفل اعلام نمايد در دادگاه شخصاً" حضور يابد يا‌براي او وكيل تعيين كند. چنانچه ولي يا سرپرست قانوني اقدام به تعيين وكيل ننمايد و خود نيز حضور نيابد، دادگاه براي طفل وكيل تسخيري تعيين‌خواهد كرد.

‌تبصره - به كليه جرائم اشخاص بالغ كمتر از 18 سال تمام نيز در دادگاه اطفال طبق مقررات عمومي رسيدگي مي‌شود.

‌ماده 221 - در جرائم اطفال رسيدگي مقدماتي اعم از تعقيب و تحقيق با رعايت مفاد تبصره ماده (43) توسط دادرس و يا به درخواست او توسط‌قاضي تحقيق انجام مي‌گيرد. دادگاه كليه وظايفي را كه برابر قانون بر عهده ضابطين مي‌باشد راساً به عمل خواهد آورد.

‌ماده 222 - چنانچه درباره وضعيت روحي و رواني طفل يا ولي يا سرپرست قانوني او يا خانوادگي و محيط معاشرت طفل تحقيقاتي لازم باشد‌دادگاه مي‌تواند به هر وسيله‌اي كه مقتضي بداند آنرا انجام دهد و يا نظر اشخاص خبره را جلب نمايد.

‌ماده 223 - احضار طفل براي انجام تحقيقات مقدماتي و رسيدگي در هر مورد از طريق ولي يا سرپرست او به عمل مي‌آيد، در صورت عدم حضور‌برابر مقررات اين قانون جلب خواهند شد. اين امر مانع از احضار و جلب طفل توسط دادگاه نمي‌باشد.

‌ماده 224 - در جريان تحقيقات چنانچه ضرورتي به نگهداري طفل نباشد، براي امكان دسترسي به او و جلوگيري از فرار يا پنهان شدن وي با توجه‌به نوع و اهميت جرم و دلائل آن، حسب مورد با رعايت مقررات مذكور در مبحث دوم از فصل چهارم باب اول اين قانون يكي از تصميمات زير اتخاذ‌خواهد شد:

‌الف - التزام ولي يا سرپرست قانوني طفل يا شخص ديگري به حاضر كردن طفل در موارد لزوم ، با تعيين وجه التزام، اعتبار افراد مذكور بايد احراز‌گردد.

ب - ولي يا سرپرست طفل يا شخص ديگري براي آزادي طفل وثيقه مناسب (‌به نظر دادگاه) بسپارد.

‌تبصره 1 - در صورتي كه نگهداري طفل براي انجام تحقيقات يا جلوگيري از تباني نظر به اهميت جرم ضرورت داشته باشد يا طفل ولي يا‌سرپرست نداشته يا ولي و سرپرست او حاضر به التزام يا دادن وثيقه نباشند و شخص ديگري نيز به نحوي كه فوقاً اشاره شده التزام يا وثيقه ندهد، طفل‌متهم تا صدور رأي و اجراي آن در كانون اصلاح و تربيت به صورت موقت نگهداري خواهد شد.

‌تبصره 2 - اگر در حوزه دادگاه كانون اصلاح و تربيت وجود نداشته باشد به تشخيص دادگاه در محل مناسب ديگري نگهداري خواهد شد.

‌ماده 225 - رسيدگي به جرائم اطفال علني نخواهد بود، در دادگاه فقط اولياء و سرپرست قانوني طفل و وكيل مدافع و شهود و مطلعين و نماينده‌كانون اصلاح و تربيت كه دادگاه حضور آنان را لازم بداند حاضر خواهند شد. انتشار جريان دادگاه از طريق رسانه‌هاي گروهي و يا فيلمبرداري و تهيه‌عكس و افشاي هويت و مشخصات طفل متهم ممنوع و متخلف به مجازات قانوني مندرج در ماده 648 قانون مجازات اسلامي محكوم خواهد شد.

 

 

 


شنبه 6 اسفند 1392برچسب:,

|
 
{background:url('http://upload7.ir/imgs/2014-03/42176368880498725927.jpg') no-repeat center top


به وبلاگ خودتون خوش آمدید

http://upload7.ir/imgs/2014-03/42176368880498725927.jpg

 

 

مریم

 

5 ارديبهشت 1393
7 فروردين 1393
2 فروردين 1393
1 فروردين 1393
7 اسفند 1392
6 اسفند 1392
4 اسفند 1392
3 اسفند 1392
2 اسفند 1392
1 اسفند 1392

 

تفاوتهای جالب چپ دست ها وراست دستها
آموزش فال قهوه
سخت افزار نورومورفیک‌ جدید، مغز انسان را شبیه‌سازی خواهد کرد
دانستیهای جالب در مورد گیتار
بهترین روش برای حرف زدن با همسر
شگفتی های خلقت
اشعار حسین پناهی
سخنان حکیمانه از بزرگان4
سخنان حکیمانه از بزرگان3
سخنان حکیمانه از بزرگان2

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عشق شکسته و آدرس maryam856.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





عاشقانه علیرضا
فارین
پرنیا
سروش
فوژان
سر دنده ال ای دی led
ردیاب مخفی خودرو

 

ارسال دستگاه از چین به ایران
حمل از دبی
قلاده اتوماتیک ضد پارس
الوقلیون

 

RSS 2.0

فال حافظ

جوک و اس ام اس

نازترین عکسهای ایرانی

 


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 73
بازدید هفته : 89
بازدید ماه : 88
بازدید کل : 42871
تعداد مطالب : 100
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1



قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ

Up Page

.: Weblog Themes By www.NazTarin.Com :.


--->